Varför inte mångkultur?

En liten fråga, och absolut inte som kritik utan verkligen av nyfikenhet till en klok person.
Du har ju helt rätt att olika kulturer kan vara en av många aneldningar till konflikt. Men när tror du konflikterna blir flest, eller mest allvarliga, om man lever sida vid sida i samma länder eller om man separerar kulturerna med en landsgräns?
Som jag ser det, och jag kan mycket väl ha fel, så kommer en konflikt i en mångkultur att vara mellan två individer och det är möjligt att den ene skjuter den andre. Ett dödsfall, sorgligt men fortfarande ett dödsfall. Dessutom ger ett delat land alla en möjlighet att lära sig om varandra vilket skulle göra folk mindre rädda och därmed mindre farliga.

Om vi istället delar upp kulturer i olika länder så kommer konflikter vara mycket mer "vi mot dem" och skulle i vissa fall leda till krig med allt vad det innebär. Uppdelningen skulle också göra det enklare att demonisera den andra kulturen.

För övrigt har ju mångkultur alltid funnits och har varit en av de stora drivkrafterna mot humanism, tolerans och fred. Att tro att det ska bli annorlunda framöver ligger väl på nivå med att tro på tomten.
Faktum är att det enda som kan hindra framtida krig är mer humanism, respekt och kunskap om andra kulturer, gärna dessutom samarbete mellan dem, inte segregation och förakt.
Finns väl fortfarande inte ett krig som har startats för mina åsikters skull.

Vad gäller religioner som vill ta över andra länder och utrota den befintliga religionen så undrar jag vad man tänker om det i Irak och Afghanistan...

Inbördeskrig har herrn aldrig hört talas om?
Typ de enda krig som varit i Europa de senaste 70-åren.

Humanism är fint, men det förutsätter att alla i befolkningen är humanister, och att alla vill bidra, och att alla har samma mål, du vet lite som sovjet.

Agile skrev:
..heilar.. ..tar tillbaka...
Man kan inte "ta tillbaka" som man gjorde i sandlådan på dagis, det har är sandlådan för vuxna...

Precis!:fakta Det är tamefan dags för Agile att göra avbön! :mad:
I den här sandlådan håller vi oss till saklig diskussion där vi bryter ner komplexa problem i mindre delfrågor och vi håller inte på och barnslar oss med förutfattade meningar och tillmälen på våra meningsmotståndare! :mattias

Om Agile inte förstår dessa enkla förhållningsregler så tycker jag att en moderator borde banna honom i minst ett år eller två. Man kan lixom inte "ta tillbaka" ett förhastat utalande som han försöker göra.

Skärpning Agile, hur skulle SH se ut om folk vädrade sina förutfattade menigar och tillskrev folk negativa egenskaper på lösa grunder?! :va

Frågan vi ska ställa oss är hur många analfabeter och somaliska fåraherdar vi behöver.

Du glömde att dom var hjärnkirurger och raketforskare och genast skaffade sig arbete när dom kom hit...

Lägger vi sen till alla Afghanska Robotutvecklare, Mongolska Atomforskare och all annan kvalificerad arbetskraft från övriga Afrika till dina siffror så börjar det bli många..

Nu ska vi inte glömma allt invandringen och "flyktingarna" kan tillföra oss, nya sporter och kanske nya traditioner. (Video om brud-nappning i ett land från vilket det kommer mindre än 150 invandrare per år)

....don vi får hit är bidragsturister från dag ett.

Det kanske är dags att sluta importera människor... ...Vi kan ju återuppta importen när siffrorna ser bättre ut

Dom flesta som "flyr" hit har ju faktisk inga flyktingskäl.

Humanism är fint, men det förutsätter att alla i befolkningen är humanister, och att alla vill bidra, och att alla har samma mål, du vet lite som sovjet.

Faaast var inte jugoslavien delat när det härjades där nere.

Eller anses det fortfarande vara ett land?

Faaast var inte jugoslavien delat när det härjades där nere.

Eller anses det fortfarande vara ett land?

Kriget startade i Bosnien där bosniaker, kroater och serber, alla "bosnier" rök ihop. Kosovo likadant fast serber och albaner. Dvs olika folkgrupper och religioner under ett och samma tak. Brukar fungera med en brutal diktator vid makten. Inte annars. Finns väl ungefär en miljon exempel att lära ifrån om man läser om världens historia.

Jag förstår verkligen inte din kommentar!
Vad har inbördeskrig med humanism eller mångkultur att göra? Inbördeskrig bygger väl på precis samma uppdelning av "goda" och "onda" som alla andra krig det är bara det att du valt en annan subjektiv gruppindelning. Samma mekansim, andra argument. Du får inte igång ett krig utan denna gruppindelning! Krig förs inte av individer utan grupper.
Så jag hävdar fortfarande att humanism om respekt för andras rättighet att vara annorlunda än mig, och dömas för sin egen skull och inte för vilken grupp du godtyckligt vill placera personen i, är bästa vaccinet mot krig och förtryck.

Eller menar du att humansim inte påverkats av mångkultur och kontakter över olika gruppgränser?

Hur du kopplar humanism till Sovjet är också en fullständig gåta för mig. Finns väl få system som står så långt ifrån varandra, dessutom handlar humanism inte om likriktning, tvärtom. Den hyllar mångfald men också respekten för mångfalden.
Meningen om Sovjet bygger i min värld på en logisk kullerbytta om att det enda som kan vara effektivt och eftersträvansvärt är något som alla skriver under på. Exakt vad skulle det vara? Eller menar du att vi inte ska jobba för humanism och respekt för att det kan finnas ett antal personer som inte gillar det?

Som sagt är jag förvirrad men hoppas på ett förtydligande...

Så jag hävdar fortfarande att humanism om respekt för andras rättighet att vara annorlunda än mig, och dömas för sin egen skull och inte för vilken grupp du godtyckligt vill placera personen i, är bästa vaccinet mot krig och förtryck.

Jo, det är klart, kurder måste få vara kurder, vi måste värna om deras humanism och respektera deras rätt att vara annorlunda...
http://hd.se/landskrona/2012/04/24/kvinna-knivmordad-i-landskrona/

Det kan väl inte vara dom fina gossarna skolad i kärlekens och toleransens religion som avses här, det måste väl vara dom enormt stora grupperna av vit-makt-människor som avses?
http://www.expressen.se/nyheter/dokument/usas-sandebud-nar-hatets-malmo-i-dag/

Last edited:
Jo, det är klart, kurder måste få vara kurder, vi måste värna om deras humanism och respektera deras rätt att vara annorlunda...
http://hd.se/landskrona/2012/04/24/kvinna-knivmordad-i-landskrona/

Det kan väl inte vara dom fina gossarna skolad i kärlekens och toleransens religion som avses här, det måste väl vara dom enormt stora grupperna av vit-makt-människor som avses?
http://www.expressen.se/nyheter/dokument/usas-sandebud-nar-hatets-malmo-i-dag/
På vilket sätt anser du att deras beteende passar in i det jag propagerar för?

Vad har inbördeskrig med humanism eller mångkultur att göra? Inbördeskrig bygger väl på precis samma uppdelning av "goda" och "onda" som alla andra krig det är bara det att du valt en annan subjektiv gruppindelning. Samma mekansim, andra argument. Du får inte igång ett krig utan denna gruppindelning! Krig förs inte av individer utan grupper.

Eller menar du att humansim inte påverkats av mångkultur och kontakter över olika gruppgränser?

Självklart förs krig utav grupper och inte individer. Men mångkultur innebär en gruppindelning av folket i landet. Självklart så omfamnar mångkulturvurmare alla olika grupper lika mycket. Men på det stora hela så omfamnar de flesta personer sin egen grupp. Det är bara naturligt och så kommer det alltid att vara. Även om du och en hel del andra med "god människosyn" förlovar denna, enligt mig, otroligt falska humanism så kommer inte den stora massan göra. Kolla vad muslimerna i MENA gör mot oliktänkande. Varför skulle de ta seden dit de kommer (och jag påstår inte att alla muslimer som kommer hit vill utrota kristna, judar och andra oliktänkande).

Mångkultur på det sätt sjuklövern propagerar för är inte på något sätt naturligt och kan inte fungera.

Vad har inbördeskrig med humanism eller mångkultur att göra?

Som sagt är jag förvirrad men hoppas på ett förtydligande...

Allt.

Humanism i verkligheten brukar vara en god tanke där man inte tänker på praktiska problem.

Det bästa för världsfreden är nog internet, där folket smälter samman innan de blir grannar.
Det kommer vi nog se inom 20 år, Asien, Mellanösten och Afrika saknar infrastruktur idag.
Frågan är bara vems världsbild som styr om 20 år.

Allt.

Humanism i verkligheten brukar vara en god tanke där man inte tänker på praktiska problem.

Det bästa för världsfreden är nog internet, där folket smälter samman innan de blir grannar.
Det kommer vi nog se inom 20 år, Asien, Mellanösten och Afrika saknar infrastruktur idag.
Frågan är bara vems världsbild som styr om 20 år.
Humansism står, lite förenklat, för tro på de mänskliga rättigheterna, indivdens eget värde och tilltro till utbildning. Vilka är de praktiska problem man missar om man står bakom det?

"Allt" är ju onekligen ett stort ord men kan du ge mig en hint om hur humaismen har bidragit till inbördeskrig. Är det t.ex. erkända humanister som har startat krigen eller passiviserar teorin befolkningen?

Plus av ren nyfikenhet:
Menar du att de mänskliga rättigheterna är trams och tomma ord?
Anser du inte att den ensklida människan har ett värde?
Tycker du att bildning är onödigt??
Normalt sätt är man även för ett sekulariserat samhälle där lagar och regler ska stå över religiösa dogmer. Suger det och stimulerar det verkligen till våld?

jag har faktiskt lite svårt att se anledningar till att inte vara humanist om än det är upp till var och en...

Vi är dock eniga om internets betydelse!

Humansism står, lite förenklat, för tro på de mänskliga rättigheterna, indivdens eget värde och tilltro till utbildning. Vilka är de praktiska problem man missar om man står bakom det?

"Allt" är ju onekligen ett stort ord men kan du ge mig en hint om hur humaismen har bidragit till inbördeskrig. Är det t.ex. erkända humanister som har startat krigen eller passiviserar teorin befolkningen?

Plus av ren nyfikenhet:
Menar du att de mänskliga rättigheterna är trams och tomma ord?
Anser du inte att den ensklida människan har ett värde?
Tycker du att bildning är onödigt??
Normalt sätt är man även för ett sekulariserat samhälle där lagar och regler ska stå över religiösa dogmer. Suger det och stimulerar det verkligen till våld?

jag har faktiskt lite svårt att se anledningar till att inte vara humanist om än det är upp till var och en...

Vi är dock eniga om internets betydelse!

Det fina är att varken humanismen eller internet kan användas för osund åsiktsstyrning och/eller propaganda.

Äntligen! :Fylking

Det fina är att varken humanismen eller internet kan användas för osund åsiktsstyrning och/eller propaganda.

Äntligen! :Fylking
Det är möjligt men exakt vad har det med saken att göra?
Kan du ge ett exempel på att man har använt propaganda och/eller osund åsiktstyrning med fokus på de områden jag nämnt för att starta en konflikt?? Typ "Nu dj-ar invaderar vi Långtbortistan för att de har en dassig struktur på sitt utbildningssystem!" eller "Död åt alla som inte respekterar den enskilde medborgarens rätt till sin egna åsikter!" eller att någon startat krig i ateismens namn...

Kan du ge ett exempel på att man har använt propaganda och/eller osund åsiktstyrning med fokus på de områden jag nämnt för att starta en konflikt?? Typ "Nu dj-ar invaderar vi Långtbortistan för att de har en dassig struktur på sitt utbildningssystem!" eller "Död åt alla som inte respekterar den enskilde medborgarens rätt till sin egna åsikter!" eller att någon startat krig i ateismens namn...

Skulle precis ta bort mitt oseriösa inlägg. Skrev först ett långt som handlade om att använda valfri ideologi/religion/-ism som paraply för samla folk under. Tyckte det spretade och var för flytande och så kastar jag in ett tramsinlägg istället.:huvet Sorry!

Vill nog mena att vi i vår sekulariserade del av världen inte låter något stå i vägen för vår livsstil. Mer en definitionsfråga om vilka förtecken man använder för att motivera detta. Förföljelse och rensning i uttalat ateistiska regimer är väl knappast ovanligt. Jag tror inte med nödvändighet att övertygelsen sitter så djupt i despoter som säger sig representera något av det ovan nämnda. Söker man herravälde använder man till buds stående medel att samla folk under. Ju färre deviser som krävs, ju bättre då det blir lättare att urskilja avvikande.

De deviser du ställer upp ovan är så allmänt hållna att i stort sett alla gör anspråk på att vara bärare av dessa värderingar. Ytterst handlar det om vem som har tolkningsföreträde. Värderingar som vi håller oss med som hobby och samvetstvätt.

Gör det oss till humanister enligt din definition?

(Passus;

Någon av de mest explicita "hatarna" på forumet är samtidigt uttalad humanist.:rofl)

Last edited:
Skulle precis ta bort mitt oseriösa inlägg. Skrev först ett långt som handlade om att använda valfri ideologi/ideologi/-ism som paraply för samla folk under. Tyckte det spretade och var för flytande och så kastar jag in ett tramsinlägg istället.:huvet Sorry!
Du är förlåten min son!
Fast på sätt och vis tycker jag att det är synd då du, och för den delen Xibalba, i min värld är personer som är smarta och kan arguementera för er sak och det hade varit spännande att föra debatt med er, för visst tusan finns det luckor i mitt resonemang. Kriterierna som jag tar upp är ju, helt riktigt, rätt allmänna och med en inbyggd "finhet". Trots det är det ju många som inte skriver under på dem mer än som vackra ord, alternativt ord att använda för manipulation, inte som riktmedel för hur vi ska leva våra liv. Utifrån kriterierna blir t.ex. frågan för tråden rätt meningslös...

För övrigt, och det är kanske inte trådens fokus, är jag lite nyfiken på en tanke som du och Xibalba har väckt hos mig. Kan man få folk att gå ut i krig eller begå övergrepp för vilka värderingar som helst?? Man har ju utan problem fått folk att begå övergrepp, på individnivå, för t.ex. "vetenskapen" och andra fina ideal. Men får man ut dem i krig för det?? Religion, kulturell renhet, hämnd har ju fungerat genom åren, även om grunderna många gånger nog varit ekonomiska eller personlig makt, men skulle man få ut folk för andra värderingar än så. Lite spännande att se om vi kan ge om på Långtbortistan...

Samtliga amerikanska militära insatser för befriande av de ovilliga, kanske?

Ej svar på inlägg.

Ville rikta det här till dig Bullysmile.

Måste bara göra ett lite annorlunda inlägg i multikultidebatten, eller vad man ska kalla det här.

Jag har fått ett nytt favoritlunchställe. Tidigare var det ett rätt sunkigt pasta/pizzahak men för några månader (eller ett år kanske) sen ändrades allt. Putsades upp och fixade till, högst troligen ägarbyte. Såg lite blingigt och tacky ut tyckte jag först men det är faktiskt både fräscht och trivsamt. Ligger nära och här runt är det många tråkställen fast det är mitt i. Rätt många bra också, måste tilläggas. Man säljer fortfarande pasta och pizza, inget fel på det, bra och prisvärt.

Det som höjer sig är dagens-menyn som är fast från vecka till vecka. Alltid persiska rätter.

Man tas emot av en storbystad dam, en tvärhand hög som formligen lyser av livskvalitet. Verkar mest vara familjen som jobbar där och alla är sjukt trevliga. Hon pratar med kärlek om maten och alla nyttigheter hon pillar i den. Hon är som en mamma åt alla som kommer, (vilket döttrarna verkar tycka är lite over the top). Jag ska käka mig igenom hela dagensmenyn även om den innehåller spenat, curry och saffran som inte är mina förstahandsval. Idag var det kyckling, saffranris, tranbär och mangosås. Nån typ av rädisor som tydligen var rena mirakelkosten, blad och allt. Smakade inte beskt som de brukar iaf, mer som harsyra.

Har du växt upp på den kosten kan jag bara gratulera, även om min mamma naturligtvis lagar världens godaste mat. Finns inte att få tag på dess like i den här tätorten åtminstone.

Vi är grymt bortskämda i Malmö med hela spektrat av matställen. Det vill man inte vara utan. Känns som bättre priser också.

Kulinarisk mångkultur rockar!

Måste bara göra ett lite annorlunda inlägg i multikultidebatten, eller vad man ska kalla det här.

Jag har fått ett nytt favoritlunchställe. Tidigare var det ett rätt sunkigt pasta/pizzahak men för några månader (eller ett år kanske) sen ändrades allt. Putsades upp och fixade till, högst troligen ägarbyte. Såg lite blingigt och tacky ut tyckte jag först men det är faktiskt både fräscht och trivsamt. Ligger nära och här runt är det många tråkställen fast det är mitt i. Rätt många bra också, måste tilläggas. Man säljer fortfarande pasta och pizza, inget fel på det, bra och prisvärt.

Det som höjer sig är dagens-menyn som är fast från vecka till vecka. Alltid persiska rätter.

Man tas emot av en storbystad dam, en tvärhand hög som formligen lyser av livskvalitet. Verkar mest vara familjen som jobbar där och alla är sjukt trevliga. Hon pratar med kärlek om maten och alla nyttigheter hon pillar i den. Hon är som en mamma åt alla som kommer, (vilket döttrarna verkar tycka är lite over the top). Jag ska käka mig igenom hela dagensmenyn även om den innehåller spenat, curry och saffran som inte är mina förstahandsval. Idag var det kyckling, saffranris, tranbär och mangosås. Nån typ av rädisor som tydligen var rena mirakelkosten, blad och allt. Smakade inte beskt som de brukar iaf, mer som harsyra.

Har du växt upp på den kosten kan jag bara gratulera, även om min mamma naturligtvis lagar världens godaste mat. Finns inte att få tag på dess like i den här tätorten åtminstone.

Vi är grymt bortskämda i Malmö med hela spektrat av matställen. Det vill man inte vara utan. Känns som bättre priser också.

Håller med .Vi var i Oslo för några år sen maten på båten dit var inget vidare och i Oslo var den så där .Men så hittade vi en Persisk restaurang och åt nån sorts fiskrätt och det var höjdpunkten

Vad har massinvandring och att få in nya maträtter för gemensamt? Jo exakt, nämligen ingenting.

För mitt blodtrycks skull hoppas jag inte du var helt seriös...

Spårat eftersnack från debatt igår: http://svtplay.se/v/2787149/debatt/eftersnack_26_april?sb,k103453,1,f,-1

Vad har massinvandring och att få in nya maträtter för gemensamt? Jo exakt, nämligen ingenting.

För mitt blodtrycks skull hoppas jag inte du var helt seriös...

Spårat eftersnack från debatt igår: http://svtplay.se/v/2787149/debatt/eftersnack_26_april?sb,k103453,1,f,-1

Var det det som var ämnet från början då? Tyckte det behövdes något positivt i hela soppan och det är inte alltid jag är så positiv gentemot bully. Tänkte ta chansen.

Kom ihåg att du är fullständigt fri att bortse från inlägget. Nu ska jag ha kaffe. Tittar på programmet vid tillfälle.

Edit;

Läste första och jag erkänner villigt att jag är OT. Är så nöjd över att jag skrivit något så positivt att det får stå kvar, som ett slags monument.

Last edited:

Jag håller med dig om att persisk mat rockar. Inget fancy men väldigt god husman. Grytor och annat som passar min smak perfekt. Fast jag förstår inte riktigt vad det har med Bully att göra. Är inte det ungefär som att skylla all skit på Bully för att man blivit tex nedslagen av en iranier? Fast tvärtom.

Ursäkta om jag förstörde din optimism men lite konstigt att detta skulle vara det enda bra man kan säga om Bullysmile. Men om vi ska fortsätta i samma anda vill jag tacka Bullysmile för alla otroligt läckra och varmblodiga iranskor. :kär

Trevlig helg alla mångkulturister och andra!

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti