xibalba
Gudomlig sporthojare
- Gick med
- 13 May 2007
- Hoj
- GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
En liten fråga, och absolut inte som kritik utan verkligen av nyfikenhet till en klok person.
Du har ju helt rätt att olika kulturer kan vara en av många aneldningar till konflikt. Men när tror du konflikterna blir flest, eller mest allvarliga, om man lever sida vid sida i samma länder eller om man separerar kulturerna med en landsgräns?
Som jag ser det, och jag kan mycket väl ha fel, så kommer en konflikt i en mångkultur att vara mellan två individer och det är möjligt att den ene skjuter den andre. Ett dödsfall, sorgligt men fortfarande ett dödsfall. Dessutom ger ett delat land alla en möjlighet att lära sig om varandra vilket skulle göra folk mindre rädda och därmed mindre farliga.
Om vi istället delar upp kulturer i olika länder så kommer konflikter vara mycket mer "vi mot dem" och skulle i vissa fall leda till krig med allt vad det innebär. Uppdelningen skulle också göra det enklare att demonisera den andra kulturen.
För övrigt har ju mångkultur alltid funnits och har varit en av de stora drivkrafterna mot humanism, tolerans och fred. Att tro att det ska bli annorlunda framöver ligger väl på nivå med att tro på tomten.
Faktum är att det enda som kan hindra framtida krig är mer humanism, respekt och kunskap om andra kulturer, gärna dessutom samarbete mellan dem, inte segregation och förakt.
Finns väl fortfarande inte ett krig som har startats för mina åsikters skull.
Vad gäller religioner som vill ta över andra länder och utrota den befintliga religionen så undrar jag vad man tänker om det i Irak och Afghanistan...
Inbördeskrig har herrn aldrig hört talas om?
Typ de enda krig som varit i Europa de senaste 70-åren.
Humanism är fint, men det förutsätter att alla i befolkningen är humanister, och att alla vill bidra, och att alla har samma mål, du vet lite som sovjet.