Varför inget japanskt under?

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bördig från Pålsboda
Hoj
Skeppshult damcykel
Det är över tio år sedan Japans genom tiderna bäste förare i GP-racingens högsta division presterade sitt bästa resultat: Tadayuki Okada blev tvåa i sammandraget 1997 med en seger, fyra andraplatser och tre tredjeplatser. Sedan dess har Tohru Ukawa blivit trea (2002). Säsongen efter blev inte helt lyckad och HRC valde att helt plocka bort honom (man räknade ju med Katoh). Abes bästa säsong var 1996 då han slutade på femte plats. Nakano blev också han femma (2001). Katoh blev faktiskt inte bättre än sjua sin första säsong (2002) trots att han kom tvåa två gånger.

Så facit är tvåa 1997 och trea 2002. Honda båda gångerna. Sedan Katoh förolyckades för fyra år sedan har det verkligen inte sett ut som om Honda, Yamaha, Suzuki eller Kawasaki har lyckats hitta, träna och lansera någon ny kandidat i 250 eller MotoGP. Och är det inte mycket konstigt?! Man har förstås ett enormt intresse av detta så som stolta japaner. Man har nationella serier i 250 och Superbike där det borde vara busenkelt att identifiera, plocka och så till den mildra grad drilla ett antal talanger varje säsong så att de till slut kör så fort att Rossi skulle snurra runt i sätet om de släpptes loss på samma bana som honom. Istället ser vi inga heta förare från Japan alls! Vad har ni för teorier kring fenomenet?
 

Bifogat

  • okada1.jpg
    okada1.jpg
    19.5 KB · Visningar: 67
  • _1942302_ukawa300.jpg
    _1942302_ukawa300.jpg
    14.9 KB · Visningar: 63
Inga teorier. Kan bara komplettera med att motsvarande fenomen finns i F1, japanerna når inte ända fram trots bl.a Hondas försök att matcha fram dem.
 
En stor skillnad i de japanska 125 och 250 serierna är att man inte längre har fabriksmaskiner där utan enbart privatteam. Nakano hade ju tex YZR250 och körde på försäsongstester och som wild card i VM innan han gick över til heltid där.
 
Med tanke på hur mycket tid det verkar läggas på att jobba i japan tycker jag det är ett under att det finns idrottsproffs ö h t. Jobbar för tillfället med japanska underleverantörer och frågade en av dem hur man har tid att satsa på en idrott i Japan och nämnde Nakano som exempel, fick som svar "I don't know, maybe he didn't get much sleep" :D
 
Då är det likadant i Japan som i alla andra länder.
Förvisso, men det förklarar ju, till en del iaf, varför landet som har maskinerna och företagen inte når längre med att föra fram inhemska förare.

Men det förklarar inte varför det inte fanns en massa japanska stjärnor under tiden man körde med fabrikare i de mindre klasserna.
 
Det kanske inte är så viktigt för dem längre? Internationell RR och sporthojsföräljning är ev. inte en nationell angelägenhet i Nippon? Honda/Toytota och Mitsubishi/Subaru lotsar inte fram japaner i F1/Rally heller. Motocross? Japaner är kanske mest intresserade av att briljera i konstruktion/produktion? Det skulle vara kul att veta hur mycket publicitet motorsport ger på hemmaplan jämfört med andra internationella sporter. Däremot gav Katohs krasch på hemmaplan säkert mycket negativ publicitet.
 
Det kan inte vara så att japanerna intresserar sig mer för de inhemska serierna precis som amerikanerna struntar i alla motorsport som inte körs i det egna landet?
 
N Aoki blev 3:a 97.
Då trodde de flesta att nån av Aoki eller Okada skulle lyckas bli WC i stora klassen.
Det har du väldigt rätt i. Nobuatsu Aoki var grym säsongen då han körde Honda. Tyvärr gick han till Suzuki året därpå, blev kvar där och försvann snett ut till höger ur GP. Trist och lite märkligt. Han såg verkligen ut att vara up and coming. Hur var det nu igen med Okada? Han hade redan slutat köra 500 när Doohan kraschade på Jerezträningen -99? Han borde ha varit en sannolik mästare -99 och/eller -00.
 
Det har du väldigt rätt i. Nobuatsu Aoki var grym säsongen då han körde Honda. Tyvärr gick han till Suzuki året därpå, blev kvar där och försvann snett ut till höger ur GP. Trist och lite märkligt. Han såg verkligen ut att vara up and coming. Hur var det nu igen med Okada? Han hade redan slutat köra 500 när Doohan kraschade på Jerezträningen -99? Han borde ha varit en sannolik mästare -99 och/eller -00.

99 blev Okada 3:a och 11:a 2000 med enbart 1 pallplats den säsongen och det var på Suzuka där han blev 3:a.


För att återgå till Aoki var det inte han som bröt ryggen?
Kommer inte vilken av bröderna det var, men har för mig att det var han.
 
Last edited:
2992243 99 blev Okada 3:a och 11:a 2000 med enbart 1 pallplats den säsongen och det var på Suzuka där han blev 3:a.


För att återgå till Aoki var det inte han som bröt ryggen?
Kommer inte vilken av bröderna det var, men har för mig att det var han.
Det var Takuma Aoki som bröt ryggen 1998, 1997 kom han femma i 500-VM på en Honda RSV500R.
 
Okada tog ju tre segrar 99 mot bara en 97. Skulle nog säga att det var hans bästa säsong ändå. Han körde väl Castrol Honda i SBK sen? Det gick inget vidare.


Var det 96 han körde V twinnen?
För det året är nog det som imponerade mest på mig.
Kommer ihåg när han stressade Doohan tills motorn skar pga för dålig kylning iom att han slipstreamade hela tiden.
 
Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...

Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Back
Top