Nyteknik
Bannad
Det är över tio år sedan Japans genom tiderna bäste förare i GP-racingens högsta division presterade sitt bästa resultat: Tadayuki Okada blev tvåa i sammandraget 1997 med en seger, fyra andraplatser och tre tredjeplatser. Sedan dess har Tohru Ukawa blivit trea (2002). Säsongen efter blev inte helt lyckad och HRC valde att helt plocka bort honom (man räknade ju med Katoh). Abes bästa säsong var 1996 då han slutade på femte plats. Nakano blev också han femma (2001). Katoh blev faktiskt inte bättre än sjua sin första säsong (2002) trots att han kom tvåa två gånger.
Så facit är tvåa 1997 och trea 2002. Honda båda gångerna. Sedan Katoh förolyckades för fyra år sedan har det verkligen inte sett ut som om Honda, Yamaha, Suzuki eller Kawasaki har lyckats hitta, träna och lansera någon ny kandidat i 250 eller MotoGP. Och är det inte mycket konstigt?! Man har förstås ett enormt intresse av detta så som stolta japaner. Man har nationella serier i 250 och Superbike där det borde vara busenkelt att identifiera, plocka och så till den mildra grad drilla ett antal talanger varje säsong så att de till slut kör så fort att Rossi skulle snurra runt i sätet om de släpptes loss på samma bana som honom. Istället ser vi inga heta förare från Japan alls! Vad har ni för teorier kring fenomenet?
Så facit är tvåa 1997 och trea 2002. Honda båda gångerna. Sedan Katoh förolyckades för fyra år sedan har det verkligen inte sett ut som om Honda, Yamaha, Suzuki eller Kawasaki har lyckats hitta, träna och lansera någon ny kandidat i 250 eller MotoGP. Och är det inte mycket konstigt?! Man har förstås ett enormt intresse av detta så som stolta japaner. Man har nationella serier i 250 och Superbike där det borde vara busenkelt att identifiera, plocka och så till den mildra grad drilla ett antal talanger varje säsong så att de till slut kör så fort att Rossi skulle snurra runt i sätet om de släpptes loss på samma bana som honom. Istället ser vi inga heta förare från Japan alls! Vad har ni för teorier kring fenomenet?