Varför inga dieselhojar?

Ankan1

Ny medlem
Gick med
14 Jul 2011
Ort
Pendlar i Skåne mellan storstaden och landet.
Hoj
Suzuki Hayabusa / Honda Super Blackbird
Frågan har säkert varit uppe för och om inte så kommer den här igen.I dessa tider när dieselmotorerna är så pass sofistikerade som de nu är med turbo och allt annat så är det lite egendomligt att fabriksbyggda dieselhojar inte hittat in i mc världen bortsett från udda märken som man aldrig ser https://gearpatrol.com/2014/08/04/smoke-and-mirrors-5-best-diesel-motorcycles/ eller diverse hemmabyggen.Och jag undrar naturligtvis varför.Kan det bero på att mc världen är lite segare i vändningarna och mest håller sig till de gamla beprövade koncepten. :va
 
Last edited:
Min teori är att de skulle bli dyrare, kräva mer kringutrustning typ turbo, EGR mm. samt att ingen riktigt efterfrågar lägre förbrukning på hojar.
 
Jag skulle misstänka att det till viss del har att göra med att en dieselmotor generellt sett är lite tyngre än motsvarande bensinmotor samt att rent prestandamässigt så är en dieselmotor utan turbo rätt trött. Bra segdragning men trött. Ska man få lite drag i den så måste man på med turbo vilket ytterligare höjer vikten och tillför komplexitet. Och då har du fortfarande kvar grejen att det är extremt få diselmotorer som överhuvudtaget är villiga att varva i närheten av 6000 varv. Dom flesta tappar rejält med effekt redan vid 4000.

Du får alltså en relativt tung motor som inte är varvvillig och som inte gärna ändrar varvtal och med relativt låg effekt men bra segdragningsförmåga.

Då har du en motorkaraktär som är relativt svårsåld på en motorcykel. Åtminstone i vår del av världen där dom flesta motorcyklar säljs som nöjesfordon.
 
Finns nog ingen tillverkare som skulle vilja plöja ner en enda krona i utvecklingskostnad för att ta fram en motorcykel för ett bränsle som verkar vara heldött.
 
Yamaha visade en prototyp för många år sedan, en 800cc paralleltwin, commonraildiesel och turbo. Den producerade runt 80-85 hästar och ett hiskeligt vrid. Enligt uppgift så vägde själva motorn bara 28kg men det var förmodligen utan turbo och dieselpump. Den utvecklades för ett mc-chassi men testades i en snöskoter. Tydligen kunde de komma ner på runt 0,2-0,3 liter per mil, i en snöskoter!!!
Jag hörde aldrig mer av den så det blev nog ingen utveckling...
De dieselhojar som kommit på senare år lider ofta av ganska tråkig gång, vibrationer och trött acceleration.
I en hoj är det ju också svårt att dämpa själva motorljudet, det finns ingen plats för dämpmattor som på en bil. En "öppen" dieselmotor låter ju ganska illa men knatter och skrammel så det är ju ingen höjdare. En Ducces ljud men utan en Ducces sexappeal... :D

T ex:
http://www.motorcyclenews.com/news/first-rides-tests/2009/june/jun0409-diesel-motorcycle-review-/

Men som Nothingrider poängterar så jobbas det ju för fullt för att förbjuda diesel runt om i världen...efter några år med starkt uppmuntran för att köra med diesel...jag blir aldrig klok på politiker...:gnissla
 
y2k förvisso gasturbinmotor men dom brukar inte vara så kräsna om det är fotogen eller diesel å fort går dom ju med
 
HD borde kunna vara pionjärer, frugans Sportster slår i varvstoppet vid typ 4500 eller något
 
problemet är flamfronten, dieseln brinner förlångsamt så det går inte att varva. Meningslöst att varva en diesel mer än ca 4500 varv.
Konstruktionen blir tung i förhållande till effekten.
Motorcykeln blir trög och tråkig ...
Visst skulle man kunna bygga om en 4-taktare, men det är inte värt besväret.:fakta
 
Finns nog ingen tillverkare som skulle vilja plöja ner en enda krona i utvecklingskostnad för att ta fram en motorcykel för ett bränsle som verkar vara heldött.

Precis, dessutom lär ju blir körförbud på diesel drivna fordon i stora städer om några år! Sedan undrar jag, vem vill ha en cykel som låter som traktor:va
 
Fast inom såväl Dakar som Lemans åks det ju vältrimmade dieseldroskor nuförtiden. De varvar väl iof inte särskilt mycket men låter jäkligt häftigt och motorerna väger inte mer än de motorer de ersatte. Jag skulle gärna köpa en dieselhoj, tänk 100hk från fabrik. Plocka bort partikelfiltret och ladda i en ny mapp som tillåter ordentligt med rök och turbotryck. Vips har man 200+ hästar.....
 
Jag skulle gärna köpa en dieselhoj, tänk 100hk från fabrik. Plocka bort partikelfiltret och ladda i en ny mapp som tillåter ordentligt med rök och turbotryck. Vips har man 200+ hästar.....

Ja det behövs något som gör så att motorcyklister slipper ha så gott rykte.

https://www.youtube.com/watch?v=Z-ZoCIMqIaI

En sån motor i en hoj och gasa loss vid varje rödljus i större stad så ska man nog få lite uppmärksamhet.
Så kanske de som inte kör hoj slutar tro att alla bikers är helgon.


Köra så fort man kan förbi fartkameror är också bra har jag hört.
Polisen lägger sen upp de bästa klippen på youtube och facebook och så blir man känd och får allas beundran.


(Inlägget kan innehålla spår av ironi)
 
Det finns inga dieselhojar av det skälet att det är hopplöst varva en diesel mer än ca 4500RPM.
Man hinner helt enkelt inte spruta in bränslet
för ju högre varvtal ju kortare tid finns det till bränskleinsprutning.
Och eftersom motoreffekten i princip är slagvolymen x max RPM x konstant. Så skulle en 600cc diesel med max effekt vid 4500 RPM få motoreffekt som är ca 1/3 av en 600 bensin motor med maxeffelt vid 13500 RPM.
Dvs 40hk istället för 120hk.
Nu går det givetvis börja ordna med turbo och liknande. Men en sådan motor blir ju mer komplicerad än en bensinare. Genom det lägre varvtalet måste alla lager vara dimensionerade för det 3 ggr högre trycket. I den lågvarviga dieseln. Med 120 hk vid 4500 RPM.
Och större lager ökar friktionen och gör hela motorn dyrare än en motsvarande högvarvig bensinare.
MC köper vi ( i varje fall jag) för det är kul.
Och vi (jag) vill ha så mycket man (jag) kan få för pengarna.
Och det blir inte med en dieselhoj.
Det blir med en bensinare.
 
Last edited:
Det finns inga dieselhojar av det skälet att det är hopplöst varva en diesel mer än ca 4500RPM.
Man hinner helt enkelt inte spruta in bränslet
för ju högre varvtal ju kortare tid finns det till bränskleinsprutning.
Och eftersom motoreffekten i princip är slagvolymen x max RPM x konstant. Så skulle en 600cc diesel med max effekt vid 4500 RPM få motoreffekt som är ca 1/3 av en 600 bensin motor med maxeffelt vid 13500 RPM.
Dvs 40hk istället för 120hk.
Nu går det givetvis börja ordna med turbo och liknande. Men en sådan motor blir ju mer komplicerad än en bensinare. Genom det lägre varvtalet måste alla lager vara dimensionerade för det 3 ggr högre trycket. I den lågvarviga dieseln. Med 120 hk vid 4500 RPM.
Och större lager ökar friktionen och gör hela motorn dyrare än en motsvarande högvarvig bensinare.
MC köper vi ( i varje fall jag) för det är kul.
Och vi (jag) vill ha så mycket man (jag) kan få för pengarna.
Och det blir inte med en dieselhoj.
Det blir med en bensinare.

TDI på 9000 rpm... :)

https://www.youtube.com/watch?v=Jb2A4QzoEUQ
 
Jag har funderat på samma sak... vissa arméer runt om använder ju diesel-mc eftersom de inte kan kladda med bensin i trängen bara för motorcyklarna när hela den övriga vagnparken går på diesel.

Men, civilt finns det ju de som gillar cyklar typ HD, där tjatas det i tid och otid om lågt varv, vrid osv osv... förstår mig inte på de där cyklarna riktigt men varför vill inte denna kategori folk ha diesel?
Få motorer går ju på så lågt varv som diesel och få har effekt så långt ner som diesel...
Ångmaskiner är ju ännu längre ner, men lite klumpiga att ha på en mc kanske.
 
Bränslevärmaren skulle mörda föraren på en kvart, ju :va

Finns inte behovet/efterfrågan så händer det i regel inte så mycket på marknaden. Då är det märkligare att dieseldrivna utombordare inte tagit större mark i båtvärlden.
 
Nyheter
MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Back
Top