Varför highsider?

Wallin

GSXR 1000 K5
Gick med
9 Aug 2011
Hoj
ZX10R 2011 Tidigare:GSXR 1000 K5, Triump Tiger 1050, ZX10R-06, ZX9R-94, GSXR 750 -86, GSX550 -84
Hej

Skulle behöva lite hjälp med en fråga, från er som kan/vet.
Körde med emse på Sturup igår, och tyckte att det gick ganska bra.
Började gas mer och mer i kurvorna, tills bakdäcket släppte, för att sedan få fäste igen, med resultatet att jag landade på tanken. Filmade med GoPro när det hände, så jag kan se att det blir fullt styrutslag med styret, vilket kan förklara att jag landade på tanken. Då jag aldrig välte skall jag kanske inte kalla det en highsider, men frågan är varför det blev som det blev.
Däcken är Michelin pilot power 2ct (kommer framöver att köra med Dunlop SportSmart)
Är det däcken som blir för varma? eller blir de inte tillräckligt varma?

Antingen dålig temp i däcken, för mycket gas, eller skit på banan. :)

Köp en sån där IR-baserad tempmätare, så åker du in o ut från banan och kollar tempen på däcken då och då för att se hur dom ligger.

Kör du gatdäck, så är det nog lätt att dom kan överhettas och dom blir halkiga. Har själv fått tvåhjulssläpp (som redde ut sig) när jag en gång glömde bort att det var gatdäck och körde som om det vore raceslicks. De klarar inte allt för mycket tryck genom kurvorna.

Skit på banan var det inte, utan är ganska säker på att det var för mycket acceleration i kurvan, som tillslut gjorde att det släppte. Frågan är, om däcken blev för varma eller kalla?

Om jag kör en bandag till med dessa däck, skall jag då ta det lite lugnare när de inte är riktigt varma, eller när de inte är tillräckligt varma?

Rätt lätt hänt att man helt enkelt bara gasar "för mycket" med en 1000cc också, dom är ju rätt starka.

Sett det flera gånger, särskilt när någon ska köra ikapp t ex en polare, som har lite högre kurvhastighet.

Då kommer de in i kurvan långsammare än polaren, ska ta ikapp det i kurvan och kranar helt enkelt på för mycket och bakänden sticker.

Jag fick mkt oftare baksläpp på min R1:a än med R6:an, trots samma däck och att jag kör snabbare varvtider med 600:an.

K5:an har väl ett rätt brutalt mellanregister också?

Rätt lätt hänt att man helt enkelt bara gasar "för mycket" med en 1000cc också, dom är ju rätt starka.

Sett det flera gånger, särskilt när någon ska köra ikapp t ex en polare, som har lite högre kurvhastighet.

Då kommer de in i kurvan långsammare än polaren, ska ta ikapp det i kurvan och kranar helt enkelt på för mycket och bakänden sticker.

K5:an har väl ett rätt brutalt mellanregister också?

Nu skall vi inte blanda ihop mig med någon racerförare, men visst är det bra tryck i K5:an.
Lite som en on/off knapp :D, så man får vara mjuk på handen.

Rekommenderar starkt att läsa på hur mycket temp dom där däcken ska ha för att arbeta bäst. Sen använder du en mätare som du kollar yttempen på direkt efter du svängt av banan. Då vet du om däcken klarar den bana och den värme de utsats för, vilket är en kombination av värmen i asfalten och hur mycket gas du ger.

Ibland kan man korrigera sin körställning för att minska risken för okontrollerbara släpp.

I ditt fall hade jag helt enkelt (för att bibehålla varvtider) försökt bromsa lite senare och gå djupare för att snabbare vika upp hojen och få ett rakt utgångsspårr, där du alltså spenderar MINDRE tid i nerlägg så du snabbt har hojen upprätt och accelererar med mer gummi (och grepp) i backen.

I vissa fall kan man även spela med däcktrycket för att optimera.
Så skulle t.ex dina däck gå lite kalla, och du har ett lite för högt däckstryck, så kan man sänka däcktrycket några hekto. För man får inte glömma att värmen som däcken alstrar även ökar däcktrycket. Och för högt däcktryck kan göra att däcken får för lite kontaktyta och inte "sväljer" acceleration något vidare och istället börjar släppa / kasa.

Du skriver ju svaret själv - "Började gas mer och mer i kurvorna, tills bakdäcket släppte".

Potent hoj, gatdäck (det skall man kanske inte lägga för stor vikt vid, om du inte pangat helViT i en halvtimme med 3 kg i kalltryck) och tyngre och tyngre gasnäve. :) Resten är svårt för någon av oss att utläsa utan att ha sett din körning. :)

Smooth is fast som det heter, precis som Peter är inne på, många åker för långsamt in i böj, och skall ta igen det av bara helvete i utgången. Pang-bom. Men åker man för fort in så triggar man oh-shit-reflexen och dras med en radda av andra problem. :hihi

Byt däcken. 2ct är bra gatdäck men för bana har man hört många historier gällande de däcken. Själv varit väldigt nära highsider med de däcken. Aldrig med andra däck.

\Masonit

Själv gjort samma fel, blev mer och mer gaspåslag ut ur kurvor och lagom till passets slut släpper bak, det slår i varvstopp och naturligt blir då en regelrätt highsider med 2m vertikallyft.. Och 2månader i rullstol :crash
Orsak, ju mer du smiskar dina gatdäck desto varmare blir de och tillslut släpper de. Kombinerar du detta med ökad acceleration i kurvor har du ett bra recept. Kallt eller varmt, det rör sig om för mycket gas oavsett..

Om fjädringen inte är ok inställd tillsammans samt inte rätt däckstryck så blir det fel.

Låt säga att du ligger och pressar i kurvan (oftast så pressar man hårdare på banan samt kör fortare), om då kombinationen med en fjädring som inte klarar att hålla däcket dikt mot backen samt ett kanske felaktigt däckstryck kombineras så kommer du få släpp.

Men framförallt så är fjädringen den stora boven, de flesta gör inget åt sin fjädring när man flyttar hojen från gata till bana fast än att det är två väldigt olika miljöer. I ditt fall skulle jag testa att vrida på kompressionen lite till bak så att däcket snabbare återfår kontakt med backen vid eventuella små bulor/gasavslag/gaspåslag.

Äsch, klotgren svarade snabbare,

Dålig justerad dämpning tvingar däcket att arbeta mer; sämre grepp, mer slitage och överhettning.

Wallin:
Kan du inte lägga upp GoPro-filmen på YouTube/Vimeo så vi får se vad som hände?

Däck och fjädring i all ära men jag förstår inte hur ni menar att det skulle vara orsaken? Den enda skillnaden med dåliga däck är väl att gränsen kommer vid en lägre hastighet? Kör man fortare och fortare varje varv så hittar man ju förr eller senare gränsen oavsett vilka däck man har.

Varför dök inte gilla knappen upp på Two stroke man s inlägg?
Hur som så håller jag med honom till 100%

Köp en sån där IR-baserad tempmätare, så åker du in o ut från banan och kollar tempen på däcken då och då för att se hur dom ligger.

+1
Köpte min på Clas Ohlsson. Klart värt. Funkar utmärkt att mäta temp i både däck & asfalt.

Om det nu släpper i kurvan, skall man håll kvar gasen och få en low-sider eller släppa gasen och få en high-sider inklusive flygtur ?

Däck och fjädring i all ära men jag förstår inte hur ni menar att det skulle vara orsaken? Den enda skillnaden med dåliga däck är väl att gränsen kommer vid en lägre hastighet? Kör man fortare och fortare varje varv så hittar man ju förr eller senare gränsen oavsett vilka däck man har.
Orsak och orsak, olika däck har olika beteenden, och tex ett nytt och varmt Pirelli-slicks säger till långt innan det släpper, och då börjar det hasa lite försiktigt, det försvinner inte bara.

Ett Michelin PP 2ct är inte gjort för bankörning i högt tempo/hårda gaspåslag och då blir det överhettat och området mellan bra fäste och totalt släpp är väldigt litet, och kan komma väldigt plötsligt. Ju sämre däcket är, desto mer slitet är det. Kolla på roadracing tex, i början av heatet så går hojarna som på räls, men ju mer slitna däcken blir, desto mer glider det i kurvorna. Men, eftersom dom däcken är har annat gummi så är det lättare att hantera dom släppen. PP 2ct är nog mer tänkta att ha så bra fäste så länge som möjligt, eftersom standardköparen inte kör sin R1'a på sladd genom kurvorna ;) Men när det bra fästet tar slut går det som sagt fort åt skogen.

Tvåtaktsmannen har en mycket god poäng. Kör efter materialet...att diskutera ir-tempmätare, fjädringsjustering och bandäck är kanske att attackera "problemet" i fel ände.

Jag har blivit frånåkt av gamla gubbar på grusdäck, må vara att han gick på sladd över tv-krönet på kullen (kontrollerat :rock), men ändå..

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park