Varför HD-åkare inte hälsar?

95% av alla tillverkade HD är fortfarande kvar på vägen, bara 5% klarade sig hem..

Dom skäms att vinka från oljepölen vid sidan av vägen :D

Speedgirl skrev:
2652906 Du får börja med att vinka så kanske det vinkas tillbaka....tänk dig själv...det är ju pinsamt att råka vinka på en som kör moppe!! :D
:hej

:D Jo de är sant. Fast idag vinkade jag faktist till två hojar, Och båda två vinkade tillbaka.. :yoparty

Mögel skrev:
2653171 :D Jo de är sant. Fast idag vinkade jag faktist till två hojar, Och båda två vinkade tillbaka.. :yoparty
Jag har aldrig lyckats se skillnad på en moped och en supermoto.

Mögel skrev:
2651131 Det är ju ingen ide att vinka när man kör motard. Alla tror ju att man kör moped så det är ju aldrig nån som vinkar tillbaka.. :mad:

Själv vinkar jag till alla EU-moppe-skotrar och så men inte en jävle vinkar tillbaka. Grymt otrevligt. Ibland brukar de vinka åt mig, och ibland lyfter de handen upp och ner som om de vill att man går upp på bakhjuket men det:huvet har man ju ingen aning om hur man gör.:confused::va

Last edited:
Mögel skrev:
2651131 Det är ju ingen ide att vinka när man kör motard. Alla tror ju att man kör moped så det är ju aldrig nån som vinkar tillbaka.. :mad:
Haha!

Ligger nog nåt i det där. Men jag vinkar ändå...
Sen slinker det ju med en och annan moppe pga detta, men vad gör det om 100 år?

Tycker det var länge sedan det rullade en "hälsa-tråd" här inne, så varför inte starta om en gammal stelnad...?

Hur svårt skall det vara att hälsa som folk när man möts?

Tog mitt A-kort nu i slutet av sommaren så man är fortfarande grön på mycket som rör MC och traditionerna omkring men personligen tycker jag det är en otroligt trevlig sak att man hälsar på andra hojåkare, jag vinkar glatt till allt på två hjul oavsett motoreffekt. Extra trevligt är att jag upplever att majoriteten hälsar tillbaka men visst kan man ana en viss trend på fabrikat bland de som inte orkar/kan/vill höja handen ;)

Kul lista....

Hälsandet/vinkandet började för länge sen när de va få hojåkare så morsa man på varandra...
Nu för tiden i typ storstan får man ha handen uppe hela tiden om man ska hinna me alla hojar....

Har märkt att HD-åkare och såna "glidarkörare" bra mycket mer sällan hälsar. Antar det beror på att dom behöver bägge händerna för att hålla gjutjärnsspisen på rätt köl

Ja men det är ju inte så lätt att hälsa på sporthojar då dom för det mesta står parkerade.

På mig hälsar nog 9 av 10. :tummenupp Minst. :)

Brukar alltid hälsa oavsett vilken av hojarna jag kör. Ibland kör jag H-D eller Kawa och då hälsar i princip alla tillbaka. Sedan vill jag bestämt tillbakavisa alla elaka fördomar mot H-D. De läcker inte olja! De märker bara reviret....Har bara blivit stående 1 gång med Harleyn under 25år och 13000 mil. Det var för en punka där en typ M10 bult på något besynnerligt sätt gått rakt in i bakre däcket. Läs noga! M10! Dvs ingen hederlig tumgängad skruv som kan ha lossnat från egna fordonet.....
Meeeeen....åker jag en hederlig Svensk Husqvarna 118cc från 1948 är det nästan ingen som hälsar tillbaka!
Är man dissad för man kör svenskt? Eller beror det på att man förväxlas med en moppe trots att den toppar bortåt 70-75 km/h mär man släpper alla 3,5 vilda rappa pållarna lösa?:)

Ja tycker de flesta gubbar på glidare glatt hälsar tillbaka. Värre med sporthojar då där de flesta knappt vågar lyfta lillfingret från handtaget. ( Min högst personliga uppfattning :crash )

Från ett samtal med en bekant som jag träffade vid en släktmiddag för några år sedan och som jag inte sett på ännu fler år :

Jag : Har hört att du skaffat motorcykel.Vad är det för märke !?.

Han : Harley Davidson.

Jag : Verkar ju vara en kul buller hoj.Är du med i någon mc klubb !?.

Jag : Nä, jag menar vad heter klubben du är med i !?.

Jag : Ööhhh. jaha så klubben har precis samma namn som motorcykeln.Jo men varför inte.

Han : Ja.

Jag : Du körde visst utomlands med hojen om det stämmer av vad jag hört.Vart gick den resan !?.

Han : Harley Davidson träff.

Jag : Hmmm, jo jo, det låter ju himla bra alltihop. :crash

Last edited:
Topp anledning till att Sporthojsåkare inte hälsaqr är fel.

1. Tar sig själv på alldeles för stort allvar.
2. Tror de är Max Biaggi, se punkt 1. Vissa tror att de är Vale 46, det är som som hälsar.

Nyheter
A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla