Varför Harley-folk inte vinkar...

RedBaron skrev:
No way. De har levererat hojar med låsningsfria bromsar sedan 1903
sdb25235.gif
är det bara HD eller har alla glidare kassa bromsar. Jag har provat kawasaki, hyousung och suzuki hojar men aldrig någon HD.
 
philsson skrev:
Bara min egen erfarenhet av glidarhojar. Inte provat så många glidare men en savage 650 jag körde på trafikskolan vid uppkörningen var väldigt lätt att låsa hjulet på. Enligt trafikläraren pga gaffelvinkeln. Antingen så är det sant eller så är jag lättlurad att gå på nåt sånt. Tyckte det lät vättigt.. :3freak
Det är snarare viktfördelningen som gör att man lättare låser upp fram.

philsson skrev:
är det bara HD eller har alla glidare kassa bromsar. Jag har provat kawasaki, hyousung och suzuki hojar men aldrig någon HD.
Generellt sett så är väl bromsutrustningen klenare tilltagen eftersom det antas att men kör mindre aggressivt/aktivt. Det finns dock glidare med dubbla sexkolvsok fram också.

Hur en nyare H-D är vet jag inte, men förr stod deras bromsar i en klass för sig när det gällde att ta dåligt.
Jag kan faktiskt tänka mig att detta är avsiktligt ! I USA kör många med minimum av utbildning och man har valt att göra kassa bromsar för att orutinerade inte ska kunna bromsa omkull sig för lätt, och därefter stämma H-D för att ha monterat "livsfarliga bromsar"
 
philsson skrev:
är det bara HD eller har alla glidare kassa bromsar. Jag har provat kawasaki, hyousung och suzuki hojar men aldrig någon HD.


HD = kassast bromsar.


Men du har ju provat massa andra glidare, så då vet du väl om de har kassa bromsar :7peta Eller hur tänkte du nu?

RedBaron skrev:
Det är snarare viktfördelningen som gör att man lättare låser upp fram.


Generellt sett så är väl bromsutrustningen klenare tilltagen eftersom det antas att men kör mindre aggressivt/aktivt. Det finns dock glidare med dubbla sexkolvsok fram också.

Hur en nyare H-D är vet jag inte, men förr stod deras bromsar i en klass för sig när det gällde att ta dåligt.
Jag kan faktiskt tänka mig att detta är avsiktligt ! I USA kör många med minimum av utbildning och man har valt att göra kassa bromsar för att orutinerade inte ska kunna bromsa omkull sig för lätt, och därefter stämma H-D för att ha monterat "livsfarliga bromsar"


Jag orkar inte leta, men har för mig att flera sprojlans HD har dubbelkolvsok fram, och fyrkolvsok bak. Säger väl lite om hur de tycker man ska bromsa.


Förresten, hur ligger det till egentligen med det där med oken, jag kallar ett ok som har EN synlig kolv från utsidan för dubbel, och de med DUBBLA synliga kolvar för fyrkolvs ok, fel eller rätt? TRE synliga kolvar kallas ju av fabrikanterna SEXkolvsok. Dock hör man ju ibland enkolvsok, men det stämmer ju inte med,....Äh nu orkar jag inte skriva mer, hur ligger det till egentligen?
 
Det finns ju faktiskt flytande bromsok med bara en kolv, åtminstonde på bilar. Antagligen för att dom ska bli billigare att tillverka.
 
Chronic skrev:
HD = kassast bromsar.


Men du har ju provat massa andra glidare, så då vet du väl om de har kassa bromsar :7peta Eller hur tänkte du nu?




Jag orkar inte leta, men har för mig att flera sprojlans HD har dubbelkolvsok fram, och fyrkolvsok bak. Säger väl lite om hur de tycker man ska bromsa.


Förresten, hur ligger det till egentligen med det där med oken, jag kallar ett ok som har EN synlig kolv från utsidan för dubbel, och de med DUBBLA synliga kolvar för fyrkolvs ok, fel eller rätt? TRE synliga kolvar kallas ju av fabrikanterna SEXkolvsok. Dock hör man ju ibland enkolvsok, men det stämmer ju inte med,....Äh nu orkar jag inte skriva mer, hur ligger det till egentligen?
De glidare jag provat har haft relativt bra bromsar. Men nu ska vi inte gämföra med sporthojar.
Flytande ok är ganska vanligt på många hojar därför kan ett ok med 1 synligt ok vara 1 kolvsok för på andra sidan ligger bara ett belägg och tar emot. Likaså ett belägg med 2 "ok" kan vara ett 2 kolvsok om det är flytande.
 
Chronic skrev:
Förresten, hur ligger det till egentligen med det där med oken, jag kallar ett ok som har EN synlig kolv från utsidan för dubbel, och de med DUBBLA synliga kolvar för fyrkolvs ok, fel eller rätt? TRE synliga kolvar kallas ju av fabrikanterna SEXkolvsok. Dock hör man ju ibland enkolvsok, men det stämmer ju inte med,....Äh nu orkar jag inte skriva mer, hur ligger det till egentligen?

Om du tar loss oket så ser du att det sitter lika många kolvar på insidan/baksidan av det dvs 3+3 = 6 kolvar

Sen är väl iprincip alla ok flytande även om dom har 1,2,4,6 kolvar.

Testa att dra lite i oket i sidled så ser du att dom löper på fjädrande "pinnar" i sidled.
 
Långa farbron skrev:
Om du tar loss oket så ser du att det sitter lika många kolvar på insidan/baksidan av det dvs 3+3 = 6 kolvar

Sen är väl iprincip alla ok flytande även om dom har 1,2,4,6 kolvar.

Testa att dra lite i oket i sidled så ser du att dom löper på fjädrande "pinnar" i sidled.


Då menar du att enkolvsok inte existerar? Finns ju som pihlsson skrev ok utan kolv på baksidan, bara ett stumt belägg.

När du skriver "sidled" vilket håll menar du då? Hoppas du inte menar längs med skivan, utan på tvären mot skivan. Ja det är klart det fjädrar lite.
 
Chronic skrev:
Då menar du att enkolvsok inte existerar? Finns ju som pihlsson skrev ok utan kolv på baksidan, bara ett stumt belägg.

När du skriver "sidled" vilket håll menar du då? Hoppas du inte menar längs med skivan, utan på tvären mot skivan. Ja det är klart det fjädrar lite.

Absolut existerar enkolvsok,jag missuppfattade kanske ditt inlägg som en generell fråga angånde bromsar.

Sidled är för mig vinkelrätt mot färdriktning i detta fallet.

:)
 
Långa farbron skrev:
Absolut existerar enkolvsok,jag missuppfattade kanske ditt inlägg som en generell fråga angånde bromsar.

Sidled är för mig vinkelrätt mot färdriktning i detta fallet.

:)


Jodå, det var en generell fråga ang. bromsar. Jag känner inte att jag är 100% fortfarande. Det finns alltså enkolvsok, men också dubbelkolvsok som vid en hastig betraktning ser likadana ut, har jag kopplat då?
 
Chronic skrev:
Jodå, det var en generell fråga ang. bromsar. Jag känner inte att jag är 100% fortfarande. Det finns alltså enkolvsok, men också dubbelkolvsok som vid en hastig betraktning ser likadana ut, har jag kopplat då?


Nja antigen så har dom en kolv,eller två :)

Ett flytande enkolvs ok fungerar enl principen att när kolven pressar ut belägget på ena sidan så dras samtidigt oket i sidled så belägget på andra sidan läggs an,vilket gör det känsligt för sneslitning av naturliga skäl då ett belägg alltid tar i först,dessutom är det hela baserat på att oket löper friktionsfritt.

Tvåkolvsok har en kolv från varje sida som pressar på repektive belägg.

Enkolvsok är för övrigt vanligt på bilar,här till en Volvo.
 

Bifogat

  • erbj_6_xl.jpg
    erbj_6_xl.jpg
    12.4 KB · Visningar: 97
Last edited:
Visst suger dom fett

Dum som jag var trodde jag att det var en just en fråga... :va
Varför Harley-folk inte vinkar...
Detta var ju dock roligare att se.
 
Last edited:
Långa farbron skrev:
Nja antigen så har dom en kolv,eller två :)

Ett flytande enkolvs ok fungerar enl principen att när kolven pressar ut belägget på ena sidan så dras samtidigt oket i sidled så belägget på andra sidan läggs an,vilket gör det känsligt för sneslitning av naturliga skäl då ett belägg alltid tar i först,dessutom är det hela baserat på att oket löper friktionsfritt.

Tvåkolvsok har en kolv från varje sida som pressar på repektive belägg.

Enkolvsok är för övrigt vanligt på bilar,här till en Volvo.

När jag skrev "ser lika ut" menade jag att utifrån på lite håll syns ju bara en kolv. Men ok, då är jag HELT med :tummenupp
 
Han skulle nog skrapa i å få gnistregn i böjen o göra en :yoparty med spark`s flyin.. men det blidde fel... :kocko
 
RedBaron skrev:
Det är snarare viktfördelningen som gör att man lättare låser upp fram.


Generellt sett så är väl bromsutrustningen klenare tilltagen eftersom det antas att men kör mindre aggressivt/aktivt. Det finns dock glidare med dubbla sexkolvsok fram också.

Hur en nyare H-D är vet jag inte, men förr stod deras bromsar i en klass för sig när det gällde att ta dåligt.
Jag kan faktiskt tänka mig att detta är avsiktligt ! I USA kör många med minimum av utbildning och man har valt att göra kassa bromsar för att orutinerade inte ska kunna bromsa omkull sig för lätt, och därefter stämma H-D för att ha monterat "livsfarliga bromsar"

Road king classic har iaf usla bromsar.. riktigt usla
 
Jag kan ärligt säga att jag verkligen INTE förstår mig på glidarfolket. Vi snackar 0% alltså..
 
Zee skrev:
Jag kan ärligt säga att jag verkligen INTE förstår mig på glidarfolket. Vi snackar 0% alltså..

Tror att det funkar så här, för att vara seriös. När jag började att, på allvar, fundera på att införskaffa hoj så kolla jag bara på glidare (alltså innan jag kört hoj längre än 200m) för jag tyckte att dom var extremt mycket snyggare än larviga sporthojar. De som körde sporthojar var liksom inte riktiga bikers. Dom fatta inte grejen.

Nu efter det att jag kört både glidare o sporthojar så tror jag att jag förstår vad det handlar om. De som kör glidare är posers alternativt vettskrämda. Posers: De väljer hoj efter image.
Vettskrämda: De börjar svettas när mätarn visar 80 km/h o de befinner sig i en skarp kurva.

För min egen del så försvann alla funderingar om hojinriktning efter det att jag provkört både glidare o sport/fighter hojar.

Vem faan väljer en harley framför en sporthoj? Jo, antigen den som är en poser eller vettskrämd.
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top