Varför har vi inte köpelägenheter?

Jag är ganska övertygad om motsatsen, så vi får väl vänta på skattejuristen.

Skattejuristen säger nej, en brf kan ej göra avdrag för räntor men man kan på ett annat fiffigt sätt sänka kostnaderna för brf genom en insatshöjning från medlemmarna och på detta sätt minska lånen som brf har;

Medlemmarna kan få en sänkt avgift genom att ta över hela eller delar av föreningens lån. De kan då göra ränteavdrag som inte föreningen kan. Insatshöjning har blivit populärt under senare år, men kräver också en hel del pedagogik från styrelsens sida.

Skattereduktionen motsvarar normalt 30 procent av räntekostnaden, det vill säga man slipper 30 procent av räntekostnaden. När frågan väcks upplevs den av vissa som ingripande och det kräver pedagogik att förklara vad insatshöjningen innebär för boendekostnaderna. Kanske krävs det individuella eller i varje fall trapphusvisa möten för att förklara vad insatshöjningen betyder för var och en. Man märker ganska snabbt hur inställningen är hos medlemmarna. Styrelsen måste då göra en bedömning hur de ska gå vidare. Därefter kallar styrelsen medlemmarna till en föreningsstämma eftersom beslut om insatshöjning inte kan fattas av styrelsen. På stämman måste minst 2/3 av de avgivna rösterna vara för en höjning. Därefter ska beslutet skickas till hyresnämnden för godkännande, där alla medlemmar som inte godtagit höjningen blir motparter och kan berätta varför de inte vill ha en insatshöjning. Men normalt innebär inte prövningen i hyresnämnden några problem, förutom att det tar tid. Har alla medlemmar godkänt beslutet behöver föreningen inte gå till hyresnämnden.

Nått bekant EU land?

Det jag vet är att det funkar så i Irland och England...

En snabb googling och läsning på Wikipedia ger följande:
"Det som motsvarar ägarlägenheter benämns vanligen Condominium på Engelska. Ägarlägenhet motsvaras i Danmark av ejerlejlighed och i Norge av eierseksjon."

Har för mig att det är snarare är regel än undantag med ägarlägenheter.

Utan att svära på det är jag väldigt övertygad om att man har rätt till det numera. En ändring för typ 2år sen då man även betalade ut pengar retroaktivt för några år tillbaks. Har för mig det var ett beslut från EU-domstolen och att vår förening fick tillbaka rätt mycket pengar.

Det skedde en skattelättnad eller om det var momssänkning för bostadsrättsföreningar för några år sedan, det är säkert det du tänker på. Kommer inte ihåg just nu vad det var men det var sådär en 6-7år sedan, Izah kan det garanterat bättre.

Det skedde en skattelättnad eller om det var momssänkning för bostadsrättsföreningar för några år sedan, det är säkert det du tänker på. Kommer inte ihåg just nu vad det var men det var sådär en 6-7år sedan, Izah kan det garanterat bättre.

Om jag inte missminner mig så dämpades fastighetsskatten 2005, en liten specialare för detta år, kan ha med det att göra

Om jag inte missminner mig så dämpades fastighetsskatten 2005, en liten specialare för detta år, kan ha med det att göra

Kollade upp i gamla protokoll vad det var som gjorde att föreningen vi bodde i kunde sänka avgiften med 10% (efter tidigare höjningar) och det var när man tog bort den schablonmässiga inkomstskatten, i föreningen vi bodde i då så gjorde det en skillnad på 1,3milj per år.

En bostadsrätt äger du inte, du är med i föreningen och äger rätten att nyttja den. Du måste be om lov för att få tex förändra planlösning.
Konkar bostadsrättsföreningen så tar banken över huset och du blir hyresgäst i en lägenhet du köpt.

Förväxla inte bostadsrätt med själva lägenheten.
Bostadsrätt betyder inte att man har köpt lägenheten, bara rätten att bo i den.
En bostadsrätt äger man.

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...