Izah
Tant Rosa
Tant kan! Tant är bäst!
Haha, som gammal skattejurist kan man märkliga saker
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Tant kan! Tant är bäst!
0:- i avgift låter ju som en dröm![]()
Iofs går ju större delen av de flesta avgifter till att täcka föreningens räntekostnader, kostnader för lån som du får ta privat istället, men till högre ränta.
De nya höghuset i hässleholm "kunskapsporten" är köplägenheter på översta våningarna. Byggnaden är 15 våningar. Med utgångspris på närmare 4 miljoner.
Stod i tidningen att de som kommer bo i dem får likväl betala en avgift för underhåll.
Men de hjälper väl hyreslägenheterna till med på lägsta våningarna där utgångspris låg på över 10 tusen.
För ett pissigt läge om man säger så.
Fast lånar man 4 millar så kostar det, efter ränteavdrag, kring 9 tusen (med dagens låga räntor) och antagligen får den som slantar lägenheten betala en hel del saker som ingår i hyran för hyreslägenheterna. Så frågan är vem som gör sämst affär om man nu inte tror att det är en naturlag att lägenhetspriser går upp. Råkar man ha 4 millar liggande kan man om man är beredd att låsa dom ett tag få ungefär motsvarande ränteinkomster så det blir samma sak även då...
Största fördel med ägarlägenheter har jag förståt som att bolag m.m kan köpa lägenheter för anställda, gäster osv. Bolag brukar ju inte tillåtas som köpare i BRF:er.
De nya höghuset i hässleholm "kunskapsporten" är köplägenheter på översta våningarna. Byggnaden är 15 våningar. Med utgångspris på närmare 4 miljoner.
Stod i tidningen att de som kommer bo i dem får likväl betala en avgift för underhåll.
Men de hjälper väl hyreslägenheterna till med på lägsta våningarna där utgångspris låg på över 10 tusen.
Det lär funka precis som i vilken samfällighet som helst.
Lite latjo att så många misstror att det skulle funka då det är ett vanligt system i många andra länder.
Jo men jag undrar om det verkligen är en investering när man får ett läge utan något som helst attraktivt område. Kul att de satsar på det. Men de är ju inte folk under 50 som kommer köpa dem stod de ju även utan de var de äldre som hade pengarna redan.
Visst får de fin utsikt som att kunna se kristianstad 3 mil bort och all natur åt alla håll. Var visst stora balkonger på båda hållen och en takveranda.
Men jag är klart för att man ska kunna köpa lägenheten rakt av för att sen slippa avgifter, vilket de ändå verkar tillkomma för snöröj, underhåll och dylikt.
Men jag är heller inte så väldigt insatt då jag bor i hyres själv. Men vad är egentligen skillnaden mellan bostadsrätt och köpe? Om man nu ändå måste lägga en viss avgift varje månad för saker runt om.
Det finns ett par faktorer som är intressanta här.
I mina ögon är andels-, eller köpelägenheter en superdålig idé. Ett av extremt få fall då jag delar en kollektivistisk tanke.
Som flera påpekat blir det direkt problem om man inte kan dela kostnaden för vatten, värme osv. Om grannen under dig slarvar med rören, vad hjälper det dig att dina är ok om vattnet är rostigt ur kranen? Eller om grannen är borta jämt och har urusla fönster, är det ok att din värmekostnad går upp pga att han över/under har minusgrader inne?
Det där stämmer inte rakt av. Även om föreningen får lägre ränta på lånen så har lägenhetsinnehavare, till skillnad från brf-föreningen, avdragsrätt på räntekostnaden, vilket gör att lägenhetsinnehavaren ofta lånar billigare än en brf-förening.Nästa stora punkt är att en förening med lån på 38 msek får betydligt bättre lånevillkor än 19 privatpersoner med lån på 2 msek. Win win..
Det där stämmer inte rakt av. Även om föreningen får lägre ränta på lånen så har lägenhetsinnehavare, till skillnad från brf-föreningen, avdragsrätt på räntekostnaden, vilket gör att lägenhetsinnehavaren ofta lånar billigare än en brf-förening.
Det där stämmer inte rakt av. Även om föreningen får lägre ränta på lånen så har lägenhetsinnehavare, till skillnad från brf-föreningen, avdragsrätt på räntekostnaden, vilket gör att lägenhetsinnehavaren ofta lånar billigare än en brf-förening.
Med tanke på den genomsnittlige svennens soliditet är jag inte säker på att det är vettigt att svennen kunnat låna mer och driva upp priser och skuldsättning ytterligare.Jo visst men antalet kronor Svensson kan låna är begränsad.
Jag är ganska övertygad om motsatsen, så vi får väl vänta på skattejuristen.Utan att svära på det är jag väldigt övertygad om att man har rätt till det numera.
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner
En exklusiv motorcykel med ... |
|
![]() |
BMW Motorrad Vision CE
På IAA Mobility 2025-mässan... |
![]() |
Höstrusch för våra fotografer
Inte bara sommarmånaderna, ... |
![]() |
Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär
Efter nästan två decennier ... |