Varför har så många gått på myten om twinnar och vrid?

Kan det vara att Duccarna har 1200cc mot radfyrornas 1000cc kanske?

Jag pratar inte om cylindervolymen specifikt nu. Jag vet att man får ha större cylindervolym när man har färre cylindrar för att kompensera för effektbristen. cylindervolymen är ointressant. Annars kommer någon snart och påstår att en guldvinge måste vara snabbast eftersom den har störst motor.

Det är inte poängen. Poängen är att om du jämför dom hojar dom tävlar med så har twinnarna lite lägre effekt än fyrorna men grejar trots det samma varvtider. Och då pratar vi om förare som faktiskt kan klämma ur det absolut bästa ur hojarna.
Det går inte att förklara det med något annat än att en twin har en effektkurva som gör det lättare att få ut en hög genomsnittseffekt under accelerationerna och det är lättare att ge lagom mycket gas för att effektkurvan är lite plattare.

Det är inte så enkelt att effekt är allt. Det handlar också om hur den levereras. Accelerationen är direkt beroende av medeleffekten under accelerationen och kommer därför att påverkas negativt om man kommer utan motorns optimala arbetsområde vilket man ofelbart kommer att göra lite då och då när man kör race. Det behöver inte vara frågan om mycket men det händer alla. Även proffsen. Och det är mängden sådana misstag som avgör loppen. En twin har en flackare effektkurva och kommer därför inte att straffas lika hårt av dom missarna. Dessutom ger det sättet en twin levererar kraften en bättre känsla för hur mycket kraft som är möjligt att få ner i asfalten. Det sammantaget gör att twinnarna hänger med fyrorna trots något lägre toppeffekt.
Det är ju det som är anledningen till att dom börjat greja med big-bang konfiguration och grejor numera.

Det är inte så enkelt att effekt är allt. Det handlar också om hur den levereras. Accelerationen är direkt beroende av medeleffekten under accelerationen och kommer därför att påverkas negativt om man kommer utan motorns optimala arbetsområde vilket man ofelbart kommer att göra lite då och då när man kör race. Det behöver inte vara frågan om mycket men det händer alla. Även proffsen. Och det är mängden sådana misstag som avgör loppen. En twin har en flackare effektkurva och kommer därför inte att straffas lika hårt av dom missarna. Dessutom ger det sättet en twin levererar kraften en bättre känsla för hur mycket kraft som är möjligt att få ner i asfalten. Det sammantaget gör att twinnarna hänger med fyrorna trots något lägre toppeffekt.
Det är ju det som är anledningen till att dom börjat greja med big-bang konfiguration och grejor numera.

Det är så enkelt att effekt är allt. Precis som du förklarar själv, efter att du sagt effekt inte är allt.. :nicka Men toppeffekt är, som du säger, inte allt. Effektkurvans utseende (fördelningen i registret) är allt. Men det är fortfarande bara effekt som är inblandat.

Kul att så många vill diskutera en fysikalisk storhets koppling till körupplevelsen.

Last edited:
Jag har ingen erfarenhet av någon annan twin än offroaderna. Men jämför jag tex Dr Big 800 S och CBR 900 (vilket är det enda jag kan jämföra med) så är det ju till att börja med två helt olika maskiner! *snip*
HUR många cylindrar sa du att en Dr Big har :va:D

Det är så enkelt att effekt är allt. Precis som du förklarar själv, efter att du sagt effekt inte är allt.. :nicka Men toppeffekt är, som du säger, inte allt. Effektkurvans utseende (fördelningen i registret) är allt.
Kul att så många vill diskutera en fysikalisk storhets koppling till körupplevelsen.

Ja. OK. Jag missade lite när jag uttryckte mig där. Jag menade att toppeffekt är inte allt. Det är medeleffekten vid dom varvtal du använder som har betydelse och där har twinar en fördel då dom ofta har en flackare effektkurva och därigenom en jämnare effektutveckling vilket gör att dom kan hänga på en på papperet effektstarkare hoj.
Att sedan twinnarnas tändsekvens gör att det är lättare att känna hur mycket kraft man vågar pytsa ut med hänsyn till fästet är en annan sak.

Men i slutändan handlar det ju ändå om att jämföra äpplen och päron. fyror och tvåor har ofta lite olika motorkaraktäristik och vilket man föredrar handlar mest om känsla.
Båda typerna har mer än tillräckligt för att det inte ska vara hojen som begränsar framfarten. I alla fall om man kollar på hojar som är någorlunda sportiga vilket utesluter dom flesta customhojar och liknande där effekten är vansinnigt låg i förhållande till motorstorleken.

Det är väl fastslaget att det är en myt.

Twinnen levererar oftast mer effekt längre ner i registret = lågvarvs vrid
Högvarviga radfyror mer effekt högre i registret =högvarvs vrid

tråd stängd

• Gilla
Reaktioner: BJN
De hängde väl med "ganska" bra (tex i WSBK) även när de "bara" hade 999:an?

Jag vill minnas att det snackades om att Ducati fick plöja ner rätt mycket (mer) pengar för att att få liter-twinnen att hänga med fyrorna. Några fakta har jag förstås inte att komma med.

Finns högvarviga sportiga V-twins, finns långslagiga lågvarviga rad 4or

Vart man vill lägga vridmomentstoppen och effekttoppen är upp till den som bygger motorn ;)

dock om man jämför motorer av samma volym har ju en 1liters twin svårt att varva lika högt som en 1liter rad4 bland annat pga den större slaglängden. men en 1 liters twin är ju mindre (yttermått) än en 1 liters rad4, kanske får jämföra twin sporthojarna med 600cc 4orna istället, och vem har mest effekt då? :D

dock om man jämför motorer av samma volym har ju en 1liters twin svårt att varva lika högt som en 1liter rad4 bland annat pga den större slaglängden. men en 1 liters twin är ju mindre (yttermått) än en 1 liters rad4, kanske får jämföra twin sporthojarna med 600cc 4orna istället, och vem har mest effekt då? :D

Så kan man se det, men litertwinnen måste också dras med större dimensioner på hela transmissionen än en 600 pga. att varje kolvslag är så mycket kraftigare. Det borde vara svårt att få den lika smidig som en 600-4:a.

//klipp//... kanske får jämföra twin sporthojarna med 600cc 4orna istället, och vem har mest effekt då? :D

Så ser ju ungefär reglementet ut i AMA. Där finns en klass (Formula Pacific) där de tävlar trimmade 600 r4 vs. tvinnar 850cc vs luftkylda tvinnar 1200cc.
Dvs så tävlar R6:or mot Ducati 848 och BMW HP2 Sport.
Där har de trimmade 600:orna mer effekt men i racing är det mycket annat som spelar in.
;)
27.jpg

Så ser ju ungefär reglementet ut i AMA. Där finns en klass (Formula Pacific) där de tävlar trimmade 600 r4 vs. tvinnar 850cc vs luftkylda tvinnar 1200cc.
Dvs så tävlar R6:or mot Ducati 848 och BMW HP2 Sport.
Där har de trimmade 600:orna mer effekt men i racing är det mycket annat som spelar in.
;)
27.jpg

Vilken ball klass! Den kände jag faktiskt inte till.

Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph