Kan det vara att Duccarna har 1200cc mot radfyrornas 1000cc kanske?
Jag pratar inte om cylindervolymen specifikt nu. Jag vet att man får ha större cylindervolym när man har färre cylindrar för att kompensera för effektbristen. cylindervolymen är ointressant. Annars kommer någon snart och påstår att en guldvinge måste vara snabbast eftersom den har störst motor.
Det är inte poängen. Poängen är att om du jämför dom hojar dom tävlar med så har twinnarna lite lägre effekt än fyrorna men grejar trots det samma varvtider. Och då pratar vi om förare som faktiskt kan klämma ur det absolut bästa ur hojarna.
Det går inte att förklara det med något annat än att en twin har en effektkurva som gör det lättare att få ut en hög genomsnittseffekt under accelerationerna och det är lättare att ge lagom mycket gas för att effektkurvan är lite plattare.
Det är inte så enkelt att effekt är allt. Det handlar också om hur den levereras. Accelerationen är direkt beroende av medeleffekten under accelerationen och kommer därför att påverkas negativt om man kommer utan motorns optimala arbetsområde vilket man ofelbart kommer att göra lite då och då när man kör race. Det behöver inte vara frågan om mycket men det händer alla. Även proffsen. Och det är mängden sådana misstag som avgör loppen. En twin har en flackare effektkurva och kommer därför inte att straffas lika hårt av dom missarna. Dessutom ger det sättet en twin levererar kraften en bättre känsla för hur mycket kraft som är möjligt att få ner i asfalten. Det sammantaget gör att twinnarna hänger med fyrorna trots något lägre toppeffekt.
Det är ju det som är anledningen till att dom börjat greja med big-bang konfiguration och grejor numera.