Varför har så många gått på myten om twinnar och vrid?

Fred00

Ny medlem
Gick med
9 Mar 2003
Ort
I skogen
Hoj
Morsans Hornet -06
Nu har jag inte läst igenom alla sidorna så jag reserverar mig från att ni redan avhandlat detta.
Är det inte mer intressant att jämföra en rad4a mot twin som har samma toppeffekt istället för cylinderstorlek?

2005 Mille RSV Factory R vs. 2001 Yamaha Yzf-R1

998cc vs 998cc
140hk vs 150hk
107Nm vs 108Nm

Den stora skillnaden är när maskinerna varvar ur.
Vilken är snabbast till 250?
Jag har inte kollat upp det men bör inte vara så svårt.

Länk: http://www.motorbikes.be/en/compare/5082/3785/
2008 Aprilia RSV Factory
0 - 70 km/h - s
0 - 100 km/h 3,3 s
0 - 120 km/h - s
0 - 140 km/h 5,2 s
0 - 150 km/h - s
0 - 160 km/h - s
0 - 180 km/h - s
0 - 200 km/h 9,3 s

2001 Yamaha R1
0 - 70 km/h - s
0 - 100 km/h 3,4 s
0 - 120 km/h - s
0 - 140 km/h - s
0 - 150 km/h 5,4 s
0 - 160 km/h - s
0 - 180 km/h - s
0 - 200 km/h 8,5 s
 

Fred00

Ny medlem
Gick med
9 Mar 2003
Ort
I skogen
Hoj
Morsans Hornet -06
Om man däremot deriverar effektkurvan har jag får mig att man får med vilken hastighet effektkuran förändras, vilket är det samma som med vilken hastighet hastigheten förändras, dvs acceleration.
Om detta skulle stämma så skulle en hoj sluta accelerera när den når sitt effektmax eftersom derivatan i just den punkten är noll. På samma sätt skulle en motor som lämnade konstant 100hk över hela registret ha derivatan noll, dvs noll acceleration. Detta stämmer så klart inte.
 
Last edited:

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Ort
Västeråskrokarna
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
En liten undran dock, har TS provat att köra en riktigt sportig twin, och kan bilda sig en egen uppfattning? :)
 

Fred00

Ny medlem
Gick med
9 Mar 2003
Ort
I skogen
Hoj
Morsans Hornet -06
En liten undran dock, har TS provat att köra en riktigt sportig twin, och kan bilda sig en egen uppfattning? :)
Nej, tyvärr. Bara mindre sportiga. Den här diskussionen handlade dock om huruvida twinnen som motorkonstruktion ger mer vrid än en radfyra, och inget som jag har sett än så länge har visat att twinnen ger mer vrid vid samma motorstorlek. Det enda jag har sett hittills är att twinnen "känns" starkare, vilket förvisso kan vara trevligt, dock inte så vetenskapligt. Jag litar mer på siffror än vad folk känner. Visar en bromsbänk att två motorer lämnar 50nm vid 5000rpm så är de lika starka vid det varvtalet oavsett om de har två eller fyra cylindrar.
 

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Ort
Västeråskrokarna
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
Nej, tyvärr. Bara mindre sportiga. Den här diskussionen handlade dock om huruvida twinnen som motorkonstruktion ger mer vrid än en radfyra, och inget som jag har sett än så länge har visat att twinnen ger mer vrid vid samma motorstorlek. Det enda jag har sett hittills är att twinnen "känns" starkare, vilket förvisso kan vara trevligt, dock inte så vetenskapligt. Jag litar mer på siffror än vad folk känner. Visar en bromsbänk att två motorer lämnar 50nm vid 5000rpm så är de lika starka vid det varvtalet oavsett om de har två eller fyra cylindrar.

...varför inte prova själv? :) Statistik är en sak, hur man upplever något en helt annan. Det är ju många här (inkl. mig själv) som vittnar om hur twinnarna är mer "direkta".

Men det är klart, då skulle din R6:a förmodligen inte kännas så fräsig längre. ;) Kan bli en dyr provtur.
 

Fred00

Ny medlem
Gick med
9 Mar 2003
Ort
I skogen
Hoj
Morsans Hornet -06
...varför inte prova själv? :) Statistik är en sak, hur man upplever något en helt annan. Det är ju många här (inkl. mig själv) som vittnar om hur twinnarna är mer "direkta".

Men det är klart, då skulle din R6:a förmodligen inte kännas så fräsig längre. ;) Kan bli en dyr provtur.
Haha, den där R6:an sålde jag 2005. Sedan dess har jag ägt R1 -07 som förvisso var mycket mer vridstark och snabb, men 600:an var fortfarande roligare att köra (mer lättsvängd och sportig), så det är mycket möjligt att det blir en 600 igen.

Nej, tyvärr fixar jag inte ljudet på en twin. Jag har älskat radfyreljudet sedan jag stod vid vägen och väntade på skolbussen som liten grabb. Twinljudet har aldrig gjort något för mig och därför lär det inte bli någon sådan i framtiden heller. Men de är säkert trevliga att köra för de som gillar ljudet.
 

Mrlind

Ny medlem
Gick med
28 Apr 2003
Ort
08
Hoj
KX250F, KTM RC8R, Knäortros :)
Haha, den där R6:an sålde jag 2005. Sedan dess har jag ägt R1 -07 som förvisso var mycket mer vridstark och snabb, men 600:an var fortfarande roligare att köra (mer lättsvängd och sportig), så det är mycket möjligt att det blir en 600 igen.

Nej, tyvärr fixar jag inte ljudet på en twin. Jag har älskat radfyreljudet sedan jag stod vid vägen och väntade på skolbussen som liten grabb. Twinljudet har aldrig gjort något för mig och därför lär det inte bli någon sådan i framtiden heller. Men de är säkert trevliga att köra för de som gillar ljudet.

Kommer med åren :) Ljudet alltså.
Jag undrade alltid förr hur man i helvete kunde välja en twin framför en fyra, speciellt med ljudet i åtanke. Men när jag såg starten på BoTT nere i anderstorp 2007, första bott-racet jag såg, så var jag såld!

Dessutom, om du gillar köra 600... Twin är det bästa av två världar, alltså 600:ans chassie, och styrkan av en stor radfyra.
Kanske inte relevant till tråden, men du måste testa innan du bestämmer dig för att avfärda twin.
 
  • Gilla
Reaktioner: SGM

NoRegrets

BadKharma
Gick med
24 Feb 2006
Ort
Älta
Hoj
Just nu 3 St Ducati: 1199S Panigale 2013 Hypermotard 1100S 08 Streetfighter 1100S 10 Snöskoter: Yamaha RX1
Jag bor i Älta och hör rätt ofta ylandet från rad 4or från Skogskyrkogården. Det är inte vackert det där..påminner lite om ylande moppar som finniga tonårskillar pinar in i absurdum för att klämma ur det sista när de he he..."bränner" från Älta grillen. Det är nog nostalgin efter det där speciella moppe ljudet som får de att tjöpa en Räka så fort UC godkänner de som kund och sedan får högerhanden carte blanche oavsett om de ska hem på Nynäsvägen eller bara står vid rölyset...Själv ägde jag aldrig en moppe :(

Fast vad vet jag, det finns de som gillar ljummen vodka och det finns de som vill ha dålig andedräkt, alla är vi skapta olika.

Någon sade en gång...It´s not about the power, it´s about the way it´s delivered. Det stämmer nog rätt bra.
 
Last edited:

dizzy

Var är min rotorhoj?
Gick med
30 May 2008
Ort
Tokholm
Hoj
Trajja TT600 -02
Om detta skulle stämma så skulle en hoj sluta accelerera när den når sitt effektmax eftersom derivatan i just den punkten är noll. På samma sätt skulle en motor som lämnade konstant 100hk över hela registret ha derivatan noll, dvs noll acceleration. Detta stämmer så klart inte.

Se där, mindes som en kratta :D
Undrar vad mer jag minns fel....
 

Syster-Tysk

Fullgasförespråkare.
Gick med
3 Jan 2008
Ort
Umeå
Hoj
KTM RC8R -11, BMW S1000RR -10 (såld), BMW HP2 Sport -08 (Skrotad -09), BMW R1200S -06 (Såld), Honda VFR 800 -06 (Såld)
Vad det egentligen handlar om

Har läst typ hälften av inläggen innan jag lessnade och kände att jag ville säga mitt. ;)

Myten om vridet på twinnar är sann, twinnar har oftast mer vrid!

MEN det är inte hela sanningen.

Först tänkte jag att vi skulle utreda vad vridmoment är och vad hästkrafter är, i allafall på ett väldigt enkelt sätt, så att man kan förstå utan att vara rymdingenjör.

Vridmoment kan man kort och gott beskriva som ett mått på styrka.

Hästkrafter är ett mått på förflyttning av vikt på tid - med andra ord Acceleration.

En högvarvig motor har ofta lägre vridmoment och en lågvarvig motor ett högre vridmoment.

Då kommer frågan, hur kan då dessa två typer av motorer ändå ha liknande acceleration och liknande känsla av bottenvrid?

Svaret är växellådan!

Har du konstruerat en motor som inte varvar mer än 7000 rpm men är väldigt stark (mycket vrid) , så sätter du dit en växellåda som är ganska högt växlad.

Har du däremot konstruerat en motor som varvar 14000 rpm och inte lika stark (mindre vrid), så sätter du dit en växellåda som är lågt växlad.

Låt oss ta ett exempel:
Två motorcyklar med ovanstående motorer skall köra ett dragrace. Motorcykel ett med den lågvarviga motorn startar på ettans växel som motsvarar tvåans växel på motorcykel två.

Motorcykel ett orkar med denna högre utväxling, men är tvungen att växla efter endast 7000 rpm. Vidare så tar det något längre tid att nå 7000 rpm eftersom växeln är tyngre att dra.

Motorcykel två drar lätt den lägre växeln, men måste varva ända till 14000 rpm för att nå samma hastighet som MC ett.

Motorcykel ett och två växlar kanske inte vid samma tillfälle/hastighet men utfallet är detsamma i slutet av dragstrippen.

Resultatet i detta fiktiva exempel är detsamma, men med två olika konstruktioner.

Så svaret är egentligen att tvinnar har mer vrid på motorn, men det är vridet och hästkrafterna på bakhjulet som betyder något.

Med andra ord, den bästa motorcykeln är den som har den bäst konfiguerade motor tillsammans med växellådan. Har du världens bästa motor, men en växellåda som inte funkar bra med den motorn så är den inte längre bäst!

Hoppas inte allt för många slutade läsa och att det gick att förstå! ;)
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Nej, tyvärr. Bara mindre sportiga. Den här diskussionen handlade dock om huruvida twinnen som motorkonstruktion ger mer vrid än en radfyra, och inget som jag har sett än så länge har visat att twinnen ger mer vrid vid samma motorstorlek. Det enda jag har sett hittills är att twinnen "känns" starkare, vilket förvisso kan vara trevligt, dock inte så vetenskapligt. Jag litar mer på siffror än vad folk känner. Visar en bromsbänk att två motorer lämnar 50nm vid 5000rpm så är de lika starka vid det varvtalet oavsett om de har två eller fyra cylindrar.

Jag misstänker att det är flera delar i påståendet att twinnar har mer vrid.

Jag tror att från början så är det en fråga om att man jämförde motorer med jämförbar toppeffekt. Och jämför du en twin och en rad-4 med 100 hk så kommer twinnen i dom flesta fallen att ha mer vrid och vid lägre varvtal.

I dagsläget är man mer fokuserad på cylindervolymen istället och då blir det inte lika enkelt. Jämför du en 600 twin och en 600 rad-4 så har inte twinnen mer vrid och den har ett ganska rejält underläge effektmässigt.
Det hänger ju som dom flesta vet ihop med att en rad-4 går att optimera till att gå på högre varv och därigenom får man ut mer effekt då man flyttar upp momentkurvan i varvtalsregistret. En twin går inte att göra lika högvarvig då bland annat kolvhastighet och ventilarea kommer att begränsa varvtalet.

Uppflyttandet i varvtalsregistret innebär dock ofta att man får ett smalare körbart register. Eller rättare sagt. Det finns ju ett visst register inom vilket motorn levererar mest. Typiskt sett är det från vridmomenttoppen upp till effekttoppen.
När man optimerar en motor för högre varvtal så kommer den att falla mer om man går utanför detta varvtalsområde vilket får till följd att en rad-4 straffas mer än en twin om man går utanför det optimala området.

Som jämförelse. Dom flesta rad-4:eek:r ska gå på ganska höga varv för att leverera optimalt. Kommer man lite för lågt i varvtal så tappar dom ganska mycket jämfört med toppeffekt och toppmoment.
En twin har långt ifrån samma toppefekt men den har en jämnare effektutveckling. Min hoj som exempel ska ligga mellan 6000 och 8000 varv om jag ska accelerera optimalt men jag straffas inte så mycket om jag skiter i att växla ned eller växlar upp lite tidigare utan istället hamnar på 4000 eller 5000 varv.
Jag har en ganska jämn effektkurva hela vägen från botten upp till varvstoppet vid 9500 utan några direkta dippar eller toppar.

Eftersom inte twinnen tappar så mycket utanför det optimala intervallet så upplevs den som vridstarkare när det i själva verket bara är så att kurvan är jämnare. En rad-4 tappar en större andel av sin effekt när man kommer utanför intervallet och då upplevs den som att den tappar kraft på låga varv.

I praktiken så är twinnens sätt att leverera kraft fördelaktigt vid normal körning då det är lättare att veta hur mycket kraft som finns eftersom den inte varierar lika mycket och den levereras ofta lite mer direkt än från en rad-4. Ska det gå fort rakt fram så är en rad-4 bättre pga mer effekt.

Det finns ju en anledning till att ducati hänger med rad-4 orna på bana trots att dom har ett underläge rent effektmässigt.

Men i slutänden så är det ju så att dom flesta hojar har tillräckligt med effekt och vrid för att man inte ska kunna utnyttja det fullt ut på gatan.
Det det handlar om till slut är motorkaraktär. För mig så är en twin det enda valet just nu. Den liksom lever under mig. Motorljudet är en sak. Att den vibrerar och pulserar lite gör att det känns som att man har kontakt med hojen på ett annat sätt.

En rad-4 känns för mig ganska "steril" och tråkig. Liksom tillpolerad, korrekt och karaktärslös. Och jag åker inte hoj för att det ska vara karaktärslöst. Jag kör för känslan.
 

robbanh

Ny medlem
Gick med
21 Sep 2007
Ort
mölndal
Hoj
fireblade
Så hur sammanfattar vi tråden...

Twinnar kan ha mer vrid men vrid är egentligen ointressant då det är effekt som räknas?

Vrid har egentligen inget med bakhjulshästar att göra för mellan motor och bakhjul sitter en växellåda?

Fyll gärna på.
 

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Ort
08 syd
Hoj
Ducati 748 SP -97, Honda VTX 1800 -05, Honda CRF 450 R -08
Fast vad vet jag, det finns de som gillar ljummen vodka och det finns de som vill ha dålig andedräkt, alla är vi skapta olika.

Någon sade en gång...It´s not about the power, it´s about the way it´s delivered. Det stämmer nog rätt bra.

Vem gillar dålig andedräkt???:confused:

Och sa inte någon en gång "Ducati -the most expensive way to produce movement and noice without the biproduct of power":D:D

(jag gillar Ducce och är såklart bara avis.....:))
 

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Ort
08 syd
Hoj
Ducati 748 SP -97, Honda VTX 1800 -05, Honda CRF 450 R -08
Så hur sammanfattar vi tråden...

Twinnar kan ha mer vrid men vrid är egentligen ointressant då det är effekt som räknas?

Vrid har egentligen inget med bakhjulshästar att göra för mellan motor och bakhjul sitter en växellåda?

Fyll gärna på.

Tråden kan sammanfattas: lovande inledning kring en vandringsmyt som spårar ur med lite för många torra grafer och accsiffror:)

Diagram är en sak men för mig och många andra handlar hojåkning om känsla, oavsett om jag har 4 eller 2 (eller 1) cylindar att hantera. Jag vet att min SP2 är klenare över hela registret än min gamla k6a men det KÄNNS inte så. Kombinera det med twinnens ljud och rent allmänt avstressande gångkultur så är det anledningen till att jag kör twin.

Min fru föll för en Kia Ceed i helgen men så provade hon en BMW 118 och trots att den på pappret inte är en "bättre" bil så kändes den bara...mer bil.

Så effekt och vridmoment i all ära -vandringsmyter bygger på känslor, tror jag. Humlor bränns inte -men det känns så.:fakta:mattias:hej
 
  • Gilla
Reaktioner: BJN

Hagis

Riders Stockholm
Gick med
22 May 2010
Ort
Arlanda
Hoj
00 KTM LC4
Jag har ingen erfarenhet av någon annan twin än offroaderna. Men jämför jag tex Dr Big 800 S och CBR 900 (vilket är det enda jag kan jämföra med) så är det ju till att börja med två helt olika maskiner! CBRn har mer toppvrid och måste ligga på minst ca 7500 varv för att ha ett konstant drag (inte vrid) under det så händer inte direkt mycket. Men då börjar den å andra sidan få fart med! Dr Bigen kunde man ligga på 2000 varv på högre växel, vrida på och den flyttar på sig direkt utan att behöva växla ner.

Jag tror många med mig jämför twin maskinerna med tex rad 4orna på detta vis, ett jämnare drag och det händer mer direkt även om man inte åker ifrån en rad 4, förutsatt att personen på rad 4an kan köra och vet vilka varv han/hon ska ligga på! Däremot kan jag bara konstatera att en twin maskin har ett (egen åsikt) bättre försprång på tex jäkligt kurviga vägar där man inte behöver växla som en tok för att hålla varv!
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Jag har ingen erfarenhet av någon annan twin än offroaderna. Men jämför jag tex Dr Big 800 S och CBR 900 (vilket är det enda jag kan jämföra med) så är det ju till att börja med två helt olika maskiner! CBRn har mer toppvrid och måste ligga på minst ca 7500 varv för att ha ett konstant drag (inte vrid) under det så händer inte direkt mycket. Men då börjar den å andra sidan få fart med! Dr Bigen kunde man ligga på 2000 varv på högre växel, vrida på och den flyttar på sig direkt utan att behöva växla ner.

Jag tror många med mig jämför twin maskinerna med tex rad 4orna på detta vis, ett jämnare drag och det händer mer direkt även om man inte åker ifrån en rad 4, förutsatt att personen på rad 4an kan köra och vet vilka varv han/hon ska ligga på! Däremot kan jag bara konstatera att en twin maskin har ett (egen åsikt) bättre försprång på tex jäkligt kurviga vägar där man inte behöver växla som en tok för att hålla varv!

Det är precs det där jag också försökte få fram men med mera text.
 

Steffo K

3 hojar på 30 år. Byter inte gärna.
Gick med
25 May 2009
Ort
Hufvudstadsnära
Hoj
-06 Yamaha R1 50th anniversary edition
Det är väl dags att stänga den här tråden snart?
Kontentan är ju att en twin inte har mer vrid alls vid samma cylindervolym och därmed är väl diskussionen slut?

Trådskaparen ville väl påvisa detta faktum så att inte folk går omkring och tror att en twin har mer vridmoment än tex en radfyra när det inte stämmer. Att registret på en twin är annorlunda och kan vara mer lättkört är ju en helt annan sak och hör inte till den här tråden annat än som förklaring till varför folk väljer att köra twin.
 
Nyheter
Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Top