varför har man 2 pipor på hojjarna

tåberg

A backward poet writes inverse
Gick med
24 Jan 2004
Ort
Falun/Sockholm
Hoj
ktm 660 kameleont.
finns det nån teknisk motivering på att man går från 4grenrör till 1 stort resp 2 stora osv? :va
 
Javisst. Pulserna från en cylle hjälper upp andningen för dom andra i vissa delar av registret. 4-2-1 för ger oftast bredare hjälp än 4-1 rör. Hur man gör är väldigt beroende på tändintervallerna f motorn och vad man vill ha.

Men har det väl gått ihop till ett rör så är ev. uppsplittring igen mest för att kunna ha dubbla dämpare med totalt mer volym. Lättare kombinera bra flöde och lite ljud då.

Sen finns det som vanligt en massa kostnads- och designaspekter oxå.
/u
 
Sen kanske dom går ihop till ett rör för att kunna trycka dit en katalysator. :va
 
Tyro skrev:
Sen kanske dom går ihop till ett rör för att kunna trycka dit en katalysator. :va
Tja, min Volvo 940 T skulle absolut behöva 2 kat:ar. Det är iofs en turbo.
Kört min bmw 1100 gs utan kat, lät mer, vet inte om den gick bättre, men å andra sidan så var den inte ommappad.

Men visst, en större kat säkert billigare än 2 mindre. Men börjar man prata en lambdasond så måste ju alla rör gå ihop innan sonden. Fast det hjälper ju iaf inte så mycket om cyllarna är olika på nåt sätt.
/u
 
Nyheter
KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...

Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

2026 års YAMAHA XSR900 GP

Yamahas Sport Heritage-seri...

Back
Top