Varför har inte nya hojar GPS tracker standardmonterat?

Loccone

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Mar 2008
Ort
Sthlm
Hoj
Honda
För att eftermarknadsprylar är så lönsamma att sälja på suckers som redan valt att slanta hur mycket som helst för en sketen tvåhjuling. Man kan ju sälja äventyrshojar för 150 000 som inte har centralstöd som standard, och folk köper gladeligen.

Jag har satt sprätt på en jäkla massa pengar på eftermarknadstillbehör genom åren. Värt varje öre ju:banana:banana
 

AnesN

Ny medlem
Gick med
13 Feb 2010
Ort
Malmö
Hoj
GSX-R 1000 K6 KTM 660 SMC 05
kommer bara sluta med att tjuvarna vet hur man trackar alla....
 

Bansaie

Fegis
Gick med
5 Jul 2007
Ort
Falun
Hoj
Scrambler 1200 XE -19, Yamaha FZ6 N -06
Eller lär sig koppla bort den på två minuter/störa signalen.
Japp, bara att handla en "GPS jammer". Den intresserade behöver bara Googla för att hitta säljare. Kostar bara nåra hundralappar och stör ut alla GPS inom ett par hundra meter. Vet man om att alla hojar har en tracker åker man nog inte på stöldräd utan jammer.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Japp, bara att handla en "GPS jammer". Den intresserade behöver bara Googla för att hitta säljare. Kostar bara nåra hundralappar och stör ut alla GPS inom ett par hundra meter. Vet man om att alla hojar har en tracker åker man nog inte på stöldräd utan jammer.
Givetvis kompletterat med en mobiljammer ifall trackern också har A-GPS. Och dessutom vill ju inte tjuven eventuell tracker ska kunna få kontakt med nån mobilmast => mobiljammer.
Kanske förklaringen till att vad jag tror mig sett att nära 30 fina BMW bilar försvunnit spårlöst från skåne under sista året. Tjuvarna har inte bara knäckt BMWs kodlås, de har också knäckt eventuella trackers. Och är trackern standard monterad. Så är det ju bara slå upp verkstadsmanualen för att få instruktion om hur den byts ut /= tas bort.
 
Last edited:

wonderwizard

Tjuvjägare
Gick med
29 Oct 2003
Ort
Mörarp
Hoj
R1 2016
triumph Daytona 675 e väl en av de få som inte ens har imobilizer standardmonterad

kolla i stockholmstråden hur många som försvunnit.. + att återförsäljarna får sälja nya
 

Probotector

Piratiserad
Gick med
20 Apr 2006
Ort
Tågstationen
Hoj
Zebraröd Honda Eldblad
Skulle majoriteten av alla hojar vara utrustade med GPS-trackers skulle försäkringsbolagen och staten vara sugna på att använda de i "informations" syften :gnissla
 

SilentPlanet

Hatar Gubbar Med Hatt
Gick med
17 Sep 2005
Ort
Ute i skogen
Hoj
Ktm 300 -13
jag har aldrig förstått meningen med en sådan, jag menar ringa polisen och förklara att min hoj är stulen och den befinner sig på Gotland

när polisen väl är där är hojen i Kiruna för sedan försvinna spårlöst från kartan? helt meningslöst.
gps larm till mobilen måste ju vara bättre, då har man en möjlighet att stoppa det hela själv om man befinner sig i området..

Dom slår väl bara in hela hojen i folie så är det klart, snurra in er mobilen i folie och försök ringa till den. :rolleyes:
 
Nyheter
Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Top