Varför har biltillverkarna så dåligt utbud?

en ny modern BRA bil kostar inte mer i drift med automat jämfört med manuell. Så det argumentet funkar inget vidare.

Men att en "ny, modern Volvo" drar i genomsnitt 0,73l/milen med en genomsnittsfart på 103km/h är ju för fan skandal, på en DIESEL!!!!

Ser du kopplingen, utomatväxlade bilar har ingen....

Bifogat

• automatlådor.JPG
    automatlådor.JPG
    61.8 KB · Visningar: 70
Last edited:
En BRA MODERN automatbil kostar som sagt inte mer än en manuell. Och för att ta ett exempel, fast inte en bra bil men ändå.
Jag har en Saab 2.0t med manuell låda, den snittar exakt lika mycket som en bekants automatbil med samma motor gör. Märkligt va :va
Nej det är inte så märkligt för att siffrorna som man kan läsa från de olika biltillverkarna skiljer sig enormt mycket från verkligheten. När en vanlig svensson tex kommer körandes i en bil med manuell låda så drar den lika mycket jämfört när samma svensson kör samma modell fast med automatlåda.
Men visst, en automat är inte snålare då en del av energin omvandlas till annat än drivkraft. Men som sagt så kvittar det nästan i alla fall om vi snackar normala människor som kör som folk på vanliga vägar.
Men jag förstår att du hakar upp dig på detta då det var andra bullar under din uppväxt, säkerligen 60-70% av energin från förgasarmotorn gick upp i rök :brinnerup :hihi

Jag kör minsan billigare med tomatis.

Grund och botten samma bil, 21 år gammal BMW 5-serie. Min manuell växlade 2.5:a och en tomatväxlad 3.5:a. Anledningen är att 3.5:an slirade så förbaskat (på automaten) att efter ~100m gav jag helt enkelt upp på gasandet och gubbåkte, vilket resulterade i under 1l/mil.

Medans min gärna ligger på över 3liter/mil, av någon anledning... :va

Last edited:
Blaha, blaha, blaha

Jag är övertygad om att man någonstans på Saab's överdesignade jävla skithemsida hittar förbrukningsuppgifter för din bil med både Automat och manuell låda, och jag GARANTERAR att den drar mer soppa med automat.

Om inte annat kan du ju gå förbi en saabhandlare och hämta en broschyr.

Bilden jag la in på volvos V70 dieslar med automat/manuell var faktiskt lätt att hitta på deras hemsida.

Saab kanske inte vill att man jämför förbrukningen mellan Automat och manuell?

Last edited:
Ädit: har även kört en '93:a tomat med samma snurra som min, och den drar ungefär samma som min vid lika körning. Däremot vägrar ju automaten låta en vansinnesgasa, så då blir den ju billigare...

Jag är övertygad om att man någonstans på Saab's överdesignade jävla skithemsida hittar förbrukningsuppgifter för din bil med både Automat och manuell låda, och jag GARANTERAR att den drar mer soppa med automat.

Om inte annat kan du ju gå förbi en saabhandlare och hämta en broschyr.

Jodå, jag vet att det skiljer sig på pappret. Men på pappret står det även att den ska dra ca 1-1,5dl/mil mindre än vad den gör i verkligheten.
Som sagt, det som står på pappret är värt kattskit. I verkligheten kan du snålköra en manuell mer än vad du kan göra med en automat men i vardaglig drift så skiljer det sig inte på normala bilar.
Men vad vet jag, jag kör ju bara ca 4000mil/år och har använt mig av ett 20-tal olika moderna bilar på 2-3 år, både med och utan automat och några av samma modell fast med olika lådor. Skumt, det måste vara norrlandsluften eller något :3freak

Gonatt!

Jodå, jag vet att det skiljer sig på pappret. Men på pappret står det även att den ska dra ca 1-1,5dl/mil mindre än vad den gör i verkligheten.

Jag menar, om man inte kan rätta sig efter siffrorna som kommer fram vid kliniska tester efter ett noga specifierat körcykelprogram, utan tycker att "Jag har en Saab 2.0t med manuell låda, den snittar exakt lika mycket som en bekants automatbil med samma motor gör" är en vedertagen testmetod med acceptabel nogrannhet, då är man lite ute och cyklar?

Visst, jag har aldrig kommit ner i dom siffror som anges heller, men jag har legat ungefär lika mycket över oavsett om jag har kört automat eller manuell, vilket säger mig att jag gasar med än den vedertagna körcykeln.

Är det ingen son vill köra bil längre utan bara åka bil? Idag njöt jag av mina 4-hjulssladdar och givetvis har jag manuell låda, bakhjulsdrift, utan abs och utan antispinn o annat fjanteri. :)

Är det ingen son vill köra bil längre utan bara åka bil? Idag njöt jag av mina 4-hjulssladdar och givetvis har jag manuell låda, bakhjulsdrift, utan abs och utan antispinn o annat fjanteri. :)

Om jag sitter i förarstolen så KÖR jag bil.

Vänta bara tills du ska ha tag på en 4-hjulsdriven bil med dieselmotor OCH automat. Och den får inte kosta mer än 280k. Då är du begränsad vill jag lova.
Och varför vill man ha en "sur" slirautomat? Ja, varför inte? Visst finns det bättre varianter, på papper. Men när det är VAG som framställer tex DSG så kan man lika gärna köpa en bil med Saab-låda, lika bra kvalitet på skiten.
bla, bla, bla

Inga problem att hitta diesel, aut & 4hjulsdrift för dom pengarna. Möjligtvis om vi pratar NY bil,men då är det svårt att hitta något vettigt under 280.000 överhuvudtaget.

Sen begriper jag inte riktigt ditt resonemang ang.. DSG. Tror du att DSG är en vanlig automat ? eller är det kvaliten du menar är dålig på DSG'n ?
DSG och liknande lådor är det bästa som hänt på länge i bilvärlden.

Om du med Skodan snittat 103 km/h och kört den på 0.52 så är det bara att gratulera. Själv har jag under 5000 mil snittat 0.6 med en Passat 1.9 TDI.
Och då är snittfarten låååångt under 103km/h
Håller man sig under 100 så är det inga problem at köra den på0.45 - 0.5, men sen skenar förbrukningen. Ang.. Volvo, är det D5 du talar om så är det inga bekymmer att köra den med samma förbrukning.

Inga problem att hitta diesel, aut & 4hjulsdrift för dom pengarna. Möjligtvis om vi pratar NY bil,men då är det svårt att hitta något vettigt under 280.000 överhuvudtaget.

Sen begriper jag inte riktigt ditt resonemang ang.. DSG. Tror du att DSG är en vanlig automat ? eller är det kvaliten du menar är dålig på DSG'n ?
DSG och liknande lådor är det bästa som hänt på länge i bilvärlden.

Om du med Skodan snittat 103 km/h och kört den på 0.52 så är det bara att gratulera. Själv har jag under 5000 mil snittat 0.6 med en Passat 1.9 TDI.
Och då är snittfarten låååångt under 103km/h
Håller man sig under 100 så är det inga problem at köra den på0.45 - 0.5, men sen skenar förbrukningen. Ang.. Volvo, är det D5 du talar om så är det inga bekymmer att köra den med samma förbrukning.

Jo, jag menar ny bil såklart, annars kan man ju köpa sig en cherokee diesel 4wd för 25k...
Vadå tror att DSG är en vanlig automat? Vart skrev jag det? Jag skrev att det är en jättebra uppfinning, på papper. Iaf om man använder sig av VAG´s lådor.
Och vad det gäller Volvon så är jag isäker men jag tror att det är D5:an. 163hk är det i den åtminstone och den går INTE att få ner på de siffror jag talar om, om du inte snittar 50km/h på landsväg...

Nu får tråden återgå till sitt ordinarie ämne innan någon blir sur och får en hjärtattack...

Sådant som är udda och som man "vill" ha kostar extra extra... det är så biltillverkarna tjänar pengar... på "godiset". Det blir fort dyrt om du väljer allt du vill ha när du beställer ny bil.

Sådant som är udda och som man "vill" ha kostar extra extra... det är så biltillverkarna tjänar pengar... på "godiset". Det blir fort dyrt om du väljer allt du vill ha när du beställer ny bil.

Förvisso, men vem fan vill ha en 4-hjulsdriven dieselbil med automat :confused: Sånt borde de kasta efter dig. I TS fall kanske det är värre då de är omåttligt populära...
Ungefär som med BMW-hojarna, ingen vill ha dem men ändå är de så förbannat dyra. Det går ju inte ihop :3freak

Fast BMW-hojarna är ju bara den där faktorn som är undantaget som bekräftar regeln, för något annat syfte har dom väl inte? :D

Förvisso, men vem fan vill ha en 4-hjulsdriven dieselbil med automat :confused: Sånt borde de kasta efter dig. I TS fall kanske det är värre då de är omåttligt populära...
Ungefär som med BMW-hojarna, ingen vill ha dem men ändå är de så förbannat dyra. Det går ju inte ihop :3freak

BMW-motorcyklar är ett av de märken som ökat sin försäljning i Sverige allra mest de senaste åren. Här i Sthlm är BMW en av de vanligaste hojarna man ser i morgontrafiken. R1:or och sånt är mest vanligt på rosenhill på lördagseftermiddagarna.

BMW-motorcyklar är ett av de märken som ökat sin försäljning i Sverige allra mest de senaste åren. Här i Sthlm är BMW en av de vanligaste hojarna man ser i morgontrafiken. R1:or och sånt är mest vanligt på rosenhill på lördagseftermiddagarna.

Jag vet, Stockholmarna är ju inte vettiga ens när de sover :3freak
Och angående försäljning så är det inte svårt att öka 100% om man bara har ca 1% av marknaden sen tidigare :D
Statistik är kul...

Jag vet, Stockholmarna är ju inte vettiga ens när de sover :3freak
Och angående försäljning så är det inte svårt att öka 100% om man bara har ca 1% av marknaden sen tidigare :D
Statistik är kul...

Jag tänkte mest komplettera bilden med lite satellitstäder till Arboga.
Sporthojsköpare i 20 årsåldern på landsbygden är ju en väldigt liten del av nyhojsförsäljningen, så att ha sina jämnåriga Arboga-kompisar som statistiskt urval är ett tveksamt underlag att basera slutsatsen "hojar som ingen vill ha" på :D

...
Vadå tror att DSG är en vanlig automat? Vart skrev jag det? Jag skrev att det är en jättebra uppfinning, på papper. Iaf om man använder sig av VAG´s lådor.

Du skrev:
Dee_cati skrev:
Och varför vill man ha en "sur" slirautomat? Ja, varför inte? Visst finns det bättre varianter, på papper. Men när det är VAG som framställer tex DSG så kan man lika gärna köpa en bil med Saab-låda, lika bra kvalitet på skiten.
Jag kan inte få det till att du tycker VW's DSG är bra, tvärtom.
Jag undrade bara, påstod aldrig att du skrev att DSG är en vanlig automat.

Dee_cati skrev:
Och vad det gäller Volvon så är jag isäker men jag tror att det är D5:an. 163hk är det i den åtminstone och den går INTE att få ner på de siffror jag talar om, om du inte snittar 50km/h på landsväg...
Brorsan kör 15 mil / dag i sin S60 D5 180hkr, marschar 130 på motorvägen och den snittar 0.55. Men det är ju ingen automat heller.
Kan du inte ge dig och inse att en vanlig automat drar mer soppa.
Om man som du har en snittfart på 103km/h så sjunker ju naturligtvis förbrukningen då den går med "lockup" mesta tiden, vilket gör att du kan jämföra den med en manuell låda.

Jag tänkte mest komplettera bilden med lite satellitstäder till Arboga.
Sporthojsköpare i 20 årsåldern på landsbygden är ju en väldigt liten del av nyhojsförsäljningen, så att ha sina jämnåriga Arboga-kompisar som statistiskt urval är ett tveksamt underlag att basera slutsatsen "hojar som ingen vill ha" på :D

Jag har inga kompisar i Arboga att införa i statistiken så där går jag bet...

Du skrev:

Jag kan inte få det till att du tycker VW's DSG är bra, tvärtom.
Jag undrade bara, påstod aldrig att du skrev att DSG är en vanlig automat.

Precis, det är ren skit. Om jag hade tid och ork så skulle jag leta fram mina servicepapper som visar att jag har lämnat in samma bil 2ggr på VAG-verkstad för problem med DSG-lådan. Nu ids jag inte med det för jag vet att jag INTE kommer köpa en ny bil med DSG, från VAG that is. Men som sagt, det är annars en jättebra uppfinning.

Och när det gäller automat VS manuell etc så finns det ingen anledning till "att ge mig" som du beskriver det, men tala du för dina erfarenheter som är din brors tydligen så beskriver jag mina som är just mina egna.
Jag vet inte om det beror på att man kör som en kratta/kärring eller bra om man får en automat att dra mer sås än en manuell.
Puss på dig :krama

Edit/ Nu kliver jag ur debatten för en andra gång, ha så skoj!

Last edited:
Nyheter
Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8

Den 5 september blir Laxhol...

Tiotusentals körde Mälaren Runt

Lördagen den 15 augusti gen...