Varför händer det inget på Mantorp?

Gixxer 1000

Medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ktm 690 enduro -15
Inga bandagar, inga tävlingar? Eller har jag inte hittat info? Det är svårt att få en helhetsbild när ingen kalender är komplett.

Freppa skrev:
Har det någonsin körts något hojrejs på Mantorp?

Jodå, STCC/veidec/synsam brukar ju åka där.
"vanliga" SM gick där senast 2002, men efter det har kortedala inte anordnat fler SM tyvärr, vare sig där eller någon annanstans.

Synd att en så fin bana inte nyttjas mer av oss hojåkare. Jag är uppvuxen i Mantorp så man lite "extrafeeling" för den banan. Har även jobbat mycket på Mantorp Park.

MVH Martin

Gixxer 1000 skrev:
Inga bandagar, inga tävlingar? Eller har jag inte hittat info? Det är svårt att få en helhetsbild när ingen kalender är komplett.

Power day 4 juni

Hur gick det med sprängningen av Amazon-bergknallen, för att öppna gamla bansträckningen? Mantorp skulle ju vara en förbannat häftig bana om hela sträckningen utnyttjades.

Jag har bara kört den korta bansträckningen och då med Formel Opel men den verkade helt okej.
Hela banan med hoj skulle jag gärna testa, och betala för :)

Hela banan är skitrolig. Den delen som är avstängd är fin med en kurva i lite nerförslut. Den delen du ser när du kör in via huvudentrén. Tyvärr tror jag asfalten är riktigt usel där.

MVH Martin

glenoyne skrev:
Hela banan är skitrolig. Den delen som är avstängd är fin med en kurva i lite nerförslut. Den delen du ser när du kör in via huvudentrén. Tyvärr tror jag asfalten är riktigt usel där.

MVH Martin

Körde där -02 med hoj har för mig det var hela bansträckningen då. Var med bike events innan det gick i graven. Var en rolig bana och det gick fort fort på rakan vill jag lova. Kändes som den aldrig skulle ta slut.

valmers skrev:
Hur gick det med sprängningen av Amazon-bergknallen, för att öppna gamla bansträckningen? Mantorp skulle ju vara en förbannat häftig bana om hela sträckningen utnyttjades.
'

Har för mig det var buller som var problemet med rom-kurvan som jag har för mig den heter.
Men banan skulle bli säkrare om man röjde den gamla sträckningen och asfalterade om den, och jäkligt mycket ballare dessutom.

oFFkeFF skrev:
'

Har för mig det var buller som var problemet med rom-kurvan som jag har för mig den heter.
Men banan skulle bli säkrare om man röjde den gamla sträckningen och asfalterade om den, och jäkligt mycket ballare dessutom.

Vill inte ens tänka på farten och den blinda inbromsningen efter man kommit uppför backen mot depåkurvan.. huvva!.. Bommar man lär man hamna ute på dragstrippen.

Men fränt, javisst!

Problemet var även bergsknallen i slutet av avåkningszonen som inte existerade...

/B

Bj.O.rn skrev:
Vill inte ens tänka på farten och den blinda inbromsningen efter man kommit uppför backen mot depåkurvan.. huvva!.. Bommar man lär man hamna ute på dragstrippen.

Men fränt, javisst!

Problemet var även bergsknallen i slutet av avåkningszonen som inte existerade...

/B

De där sakerna går ju att lösa iaf, fixa en sväng in på start/mål-rakan lite tidigare bara, och ta bort bergknallen.

Men hur kan en bergknalle som inte existerar vara ett problem
:D

Tycker det är märkligt att Mantorp ät så jäkla dyrt. Är det inte samma ägare som t.ex Knutstorp? Och där verkar det ju gå bra att köra SM i RR och träna. :va

Borde ju ligga i banägarens intresse också att man kör tävlingar där... Ingen idé att äga en bana bara för att köra STCC och Bilendurance på...

Macke skrev:
Tycker det är märkligt att Mantorp ät så jäkla dyrt. Är det inte samma ägare som t.ex Knutstorp? Och där verkar det ju gå bra att köra SM i RR och träna. :va

Borde ju ligga i banägarens intresse också att man kör tävlingar där... Ingen idé att äga en bana bara för att köra STCC och Bilendurance på...

i veckorna är banan upptagen med körskolor, typ safety driving, formel skola och så ligger ju bilsportgymnasiets praktiska utbildning där.. på helgerna är det fullbokat med massa tävlingar.. men varför ingen mc arrangör bokar förstår jag inte, kanske är så att vi är för fattiga!

Macke skrev:

Man vill tjäna pengar, givetvis. Bara att ringa och hyra banan om man vill anordna något, skulle gissa på 45' per dag.

ozto skrev:
i veckorna är banan upptagen med körskolor, typ safety driving, formel skola och så ligger ju bilsportgymnasiets praktiska utbildning där.. på helgerna är det fullbokat med massa tävlingar.. men varför ingen mc arrangör bokar förstår jag inte, kanske är så att vi är för fattiga!
Har för mig att de jag körde med hette MotorEvents och de har som sagt Formel Opel kurser och Volvo Saftey Driving och säkert något mer.
Undrar om det inte är ME som äger banan :va

oFFkeFF skrev:
De där sakerna går ju att lösa iaf, fixa en sväng in på start/mål-rakan lite tidigare bara, och ta bort bergknallen.

Men hur kan en bergknalle som inte existerar vara ett problem
:D

Snarare avåkningszonen som inte existerade.. hehe, hade den gjort det så hade väll bergsknallen inte varit något problem :va

/B

Tragiskt att våra få banor skall vara stympade. Dags att restaurera både Mantorp och Gelleråsen!

*/ ?>
Nyheter
Vinn en batteriladdare från CTEK

I samarbete med CTEK har vi...

Video: KTM 1390 Super Adventure S EVO!

Super Adventure och Teide ...

Bokningar pågår till Gotland Ring Bike Week!

Boka sommarens härligaste b...

Gotland Ring GPE Circuit i konkurs, verksamheten räddad!

Bolaget bakom den dagliga d...

Besöksstorm till MC-mässan på Elmia

Den svenska mc-mässan har v...

MC-mässan startar idag

Med start idag, den 23 janu...

Fullt drag på mc-mässan i Jönköping!

Bikes monter full till bred...

Nya Indian Chief Vintage

I kölvattnet av att ha spar...

MotoGP 2026: kalender och förare

MotoGP-kalendern och förarn...

Benavides till dramatisk Dakar-seger