Varför gnälla om trafikförsäkring.

Som sagts, detta är rena drömpremier jämfört med de premier som alliansen kommer att tvinga fram. Du kommer längta tillbaks till tiden då man kunde försäkra sin nära på sprillans 999:a för 13 papp i stockholmsområdet.

mb skrev:
2530266 Som sagts, detta är rena drömpremier jämfört med de premier som alliansen kommer att tvinga fram. Du kommer längta tillbaks till tiden då man kunde försäkra sin nära på sprillans 999:a för 13 papp i stockholmsområdet.
Kan bara hålla med Skalman i din signatur.
Har du några belägg för vad en trafikförsäkring kommer att kosta med alliansens förslag?

mb skrev:
2530266 Som sagts, detta är rena drömpremier jämfört med de premier som alliansen kommer att tvinga fram. Du kommer längta tillbaks till tiden då man kunde försäkra sin nära på sprillans 999:a för 13 papp i stockholmsområdet.

sen vaknade du och insåg att din hushållsekonomi i helhet är betydligt bättre än då vänsterkartellen regerade och att du faktiskt har ett jobb att gå till:rolleyes:

Förlåt jag kunde inte låta bli:tomten

Vill inte vara sån men det verkar lite som att ni som tror på en liten höjning tillhör den åldersgruppen som faktiskt inte får en så stor höjning. Men vi som är precis nya i gemet lär ju få en smärre chockhöjning. Det känns som en självklarhet att fb sätter till de som är den största utgiftskällan - vi killar som är under 24. Visst säger ni, det är frivilligt att köra hoj. Då får ni skaffa en mindre hoj. Vänta med att köra hoj tills ni har huvudet med er och allt annat jävla dravel. Testa att vara 22 och försöka få en vettig försäkringspremie på något som har mer än 25 hästar, bil eller mc. Och bättre lär inte det här förslaget göra det. Men det är klart, ni slipper oss på vägarna. Eller så kommer skatterna höjas när fler och fler oförsäkrade fordon krockar och kostar oss skattebetalare pengar.

Grattis :mad: :tungan Är ju en värre bedrift att få tag i någon kunnig på Folksam än att vinna på lotto. Har försökt med flera hojar hos dom och svaret har ofta blivit dom inte försäkrar hojen i fråga, men samtidigt har andra som är yngre och tom saknar körkort likadan hoj försäkrad hos dom.

Snail_shell skrev:
2529510 Efter att nu kontaktat Folksam igen..

Så till min stora förvåning så kan jag nu försäkra samma hoj..
Samma regnummer..

HEL/HEL 13 326:-
Halv/HEL 6 538:-

Gissa vad jag skall ägna eftermiddagen åt..

KÖPA HOJ

Nu är den köpt!
Fredag är det hämtning..

Nåja!
Åter till försäkringsdiskussionen..

Om man nu beslutar att höja trafikförsäkringen..
Vad får det för konsekvenser, och för vem.
Generellt.
En trafikförsäkring för en R hoj är i dag är ju ingen "fast" prislapp.
Alla försäkringsbolag har ju sin egen.
Sen betalar ju försäkringsbolagen den faktiska kostnaden till trafikförsäkringsföreningen. ( tror jag att det är )
Ett belopp som med stor sannorlikhet inte ligger ens i närheten av vad du betalar i dag.
D.v.s försäkringsbolaget har en marginal på dom pengarna.. Baserat på riskgrupp.

Alla siffror som jag sett hittils har till största del bara handlat om spekulationer, baserat på dagens premie.

Men glöm inte att det pågår konkurrens mellan försäkringsbolagen om kunder..
Visst! Du som är 22år och sitter på 150hk.. Är kanske inte den kategori som man direkt ropar efter.

Men generellt är min uppfattning att många försäkringsbolag har i dag så pass bra marginaler på trafikförsäkringen att man kommer svälja större delen av kostnaden för att få behålla kunderna..

Men att sen i en politisk debatt lyfta fram det här som något "domedags profiterande"
Vänd på det i stället.
Det som media inte skriver om..
För att det inte är någon sensation.
Det som kommer ge dig mer pengar i kassan..

Nåja!
Stannar nu..
Det är bara å vänta å se vad resultatet blir..
Men måla inte väggen svart innan du vet vilken färg du får att måla med.. :D

imaster skrev:
2530303 ...Det känns som en självklarhet att fb sätter till de som är den största utgiftskällan - vi killar som är under 24...
Huvudet på spiken. Ser inget konstigt i att de som kostar är de som får betala.

Snail_shell skrev:
2528153 En SMC kurs gav 1 000:- på helår i rabatt..
Känns som det kvittar...

Det låter mer som den vanliga rabatten du får för att vara medlem i SMC. tyvär är säljarna på Folksam ofta dåligt informerade och kryssar inte i rätt.
begär pris på alla olika varianter enligt nedan(saxat från svmc.se)

Tre försäkringsalternativ

Som SMC-medlem kan du välja mellan tre olika försäkring hos Folksam:

Folksams Bas-försäkring med tio procents SMC-rabatt

Folksams Året runt-försäkring med tio procents SMC-rabatt

SMC-försäkringen med ännu lägre premie men med krav på fortbildning.

SMC-försäkringen kommer inte att vara billigast för alla motorcyklister. Om du får en bättre premie med motsvarande eller bättre villkor i ett annat försäkringsbolag ska du givetvis teckna den istället.

Mer information

Är du nyfiken på vad den SMC-försäkringen kommer att kosta dig?
Ring 0771-950 950 mån-fre 07.30-21.00, lör-sön 09.00-19.00 eller läs mer på Folksams hemsida.

Saxat ur en artikel idag:

"Tidigare har moderaterna aviserat att de räknar med en snittökning på trafikförsäkring för en bil på drygt 1 000 kronor om året. Försäkringsbolag har hävdat att det snarare handlar om närmare 2 000 kronor. För den som har motorcykel kan det bli ännu dyrare.
– Regeringen har spekulerat i att höjningen skulle bli runt 100 kronor i månaden. Men vår bedömning är att det kommer inte stanna vid det. Det kommer bli betydligt mer. Premierna kommer baseras på samma typ av riskanalys som alla andra försäkringspremier baseras på. Det kan bli tre gånger dagens kostnad, säger Motormännens vd Maria Spetz."

Det känns ju jävligt bra! Om Maria Spetz får rätt kommer jag att få betala 15000x3 SEK för min trafikförsäkring. 45000 SEK!!!

Värst drabbade blir unga män i Stockholm.. tack för det! :mad:

Santo skrev:
2543783

Bra!! Tycker faktiskt att unga män i Stockholm helt ska subventionera alla lantisar!

Inte mer än rätt för mc förare i byarna kör ALDRIG farligt!

Och de som bor 400 m utanför zonen kör ALDRIG in i stan!

Jag är blå(ögd) men detta förslag får mig att se rött...

Santo skrev:
2543783 Saxat ur en artikel idag:

"Tidigare har moderaterna aviserat att de räknar med en snittökning på trafikförsäkring för en bil på drygt 1 000 kronor om året. Försäkringsbolag har hävdat att det snarare handlar om närmare 2 000 kronor. För den som har motorcykel kan det bli ännu dyrare.
– Regeringen har spekulerat i att höjningen skulle bli runt 100 kronor i månaden. Men vår bedömning är att det kommer inte stanna vid det. Det kommer bli betydligt mer. Premierna kommer baseras på samma typ av riskanalys som alla andra försäkringspremier baseras på. Det kan bli tre gånger dagens kostnad, säger Motormännens vd Maria Spetz."

Det känns ju jävligt bra! Om Maria Spetz får rätt kommer jag att få betala 15000x3 SEK för min trafikförsäkring. 45000 SEK!!!

Läs lite uppåt i tråden, det SKA vara dyrt att köra motorcykel. Gärna så dyrt att vi ungdomar inte har råd att köra... :rolleyes:

zeetX skrev:
2529670 Läs sista numret av SMC tidningen, där står det vad finska motsvarigheten till SMC tycker om deras försäkringssystem och vad de skulle vilja ha istället.
Din blårökte jävel.

Du tog orden ur munnen på mej.

I den artikeln kan man läsa att finnarna vill ha en förändring av sina försäkringar till den Sverige har idag. Alliansen har också jämfört våra premier med deras UTAN att ta reda på vilka ersättningsregler o dyl som styr trafikförsäkringen i de olika länderna.

Fantastiskt........

Argyle skrev:
2528493 invaliditetsförsäkring? Har du blivit invalid?

nja .. skrev fel.. inte försäkring... utan ersättning..
skulle få ca:200 k för handleden..150 k på min separata olycksfalls-försäkring..
sveda och värket borde ju bli 40-50k.. så man har ju kostat bolagen grymt med pengar relaterat till hur mycket man har betalat in i premie..

Chii skrev:
2530160Sen undrar jag vad som är så fel med att stå för dom kostnader vi orsakar samhället:confused:

Jag vill helst slippa att betala två gånger för samma sak.
Jag har redan betalt för det som "alliansen" vill ta betalt för - en gång till - genom min inkomstskatt. Jag betvivlar att dom skattesänkningar man aviserat ens närmelsevis kommer att kunna kompensera för dom "avgifter" man höjer.

Ser man bara ett uns bredare på vad "alliansen" gör så är det att spara i kassakistan - för att kunna genomföra dom skattesänkningar dom pratat sig varma för. Trots allt är det ett nollsummespel - ta med ena handen - ge med andra.

*Jonte* skrev:
2529093 Bara att se till att hojjen e`avbetald till dess så man kan köra med endast garageförsäkring !! :D

Ännu en anledning att inte stanna för blått !!! :finger

PS; Vad alla snackar om denna ständiga premiehöjning! Skit i den, ut o åk så tar vi det den dag det kommer.........Spekulera e meningslöst !!! :såjaponken

Hoppas du håller dej till 30-50-70-90-110 och inte vurpar,orsakar nåt.
Det kommer smaka i din plånka om du blir skyldig till olycka osv.

Snail_shell skrev:
2527273 Har fastnat för en hoj..
INgen vanlig hoj..
En ganska extrem sådan..
Provkört och ... fastnat ännu mer..
En Ducati 999 -05
Som 40+ are med eget garage..
Har jag i dag erbjudits försäkringar på den som till slut fick mig att bara garva..

Bilsport MC: 24 700 Helår ( Endast trafik )
Folksam: 28 800 Hel / Helår
IF: 46 000 Hek / Helår
Länsförsäkringar: 13 000 ( Endast trafik )

Känns så skrattretande..
Kan inte vara lätt i dag å sälja R hojar...

va har du gjort för att få dessa premier..? ja e 23, tog a kort för typ två veckor sen, köpte zx10r 05 o har 25015kr helår/halv försäkring hos TH... så ja vet inte hur många ggr du kraschat för att få så dyra premier....

13.440 helår året runt försäkring är vad jag pröjsar R1-06, 29 år mckort 6 år
Rimligt ? JA. Men ökad premie innebär att mitt intresse sjunker och jag kan inte sitta i sadeln och köra med samvete som säger att det kostar 100 kr / mil att köra

Hur tänker ni andra ? Kommer ni verkligen stå ut med att leva på nudlar bara för att få ha kvar hojen. Var går gränsen ?

Exup skrev:
2590273 13,440 va inte så dyrt för en R1 06a,själv betalar jag för en 00a 7000:- Hel/Hel.Vilket bolag?Jag har T-H ialf du kan kolla dina försäkringar online här: http://www.trygghansa.se/04Privat/Frame7933.html

Hos T-H kostar den 33.300 på mig Hel med 6000 i självrisk, antar att den då är avställbar också.
Det bolag jag har är det billigaste jag vet om, bra är att inte många vet om bolaget :)

Efter lite räknande så med en 300% ökning så skulle det innebära att jag får betala 2.276 / mån hel/hel.
Dyrt men inte så att man behöver sluta köra hoj!

Last edited:
Jag blir lite trött på den politiska vinklingen här. Sossarna hade lag fram ett liknande förslag om att "privatisera" trafikskadekostnaderna, det innebär att det inte spelat någon roll om det var blått eller rött som vann valet, vi hade fått pröjsa iallafall.
Jag håller med Chii om att vi skall stå för våra egna kostnader, men jag håller också med SMC om att det isåfall skall gälla alla typer av fritidssysselsättningar. Undantaget är idrottsrörelesen där sverige, dvs vi själva, tjänar enormt med pengar på att folk tränar och rör på sej, oavsett skador, skadorna kostar extremt lite i jämförelse.

Det jag tycker haltar mest är att det inte satsas mer på alkohol- och narkotikaförebyggande arbete, det skulle spara oändligt mycket mer för staten, men det är ju lättare att "sätta på" vanliga skattebetalare, det ger mer klirr på kort sikt, och det gäller oavsett partitillhörighet...

Det är ett till två år bort innan det blir ändrade försäkringar. Försäkringsbolagen räknar för fullt och har som mål att folk skall ha råd att försäkra, vi är dock 25000 människor med sporthoj och försäkringsbolagen vill faktiskt ha oss som kunder, speciellt om vi kan minska olyckorna så att vi börjar gå med vinst...

Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025

Nu är det klart att världen...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show