Varför gasa innan man stänger av motorn?

2870880 Konstigt... :va Har fått för mig att när en motor går runt, oavsett om den är igång eller inte, har man förgasare suger den i sig bensin? Skitbra om man vill göra avgassmällar :D

Och rappar man till med gasen precis innan man stänger av pumpar accpumparna i extra sås som inte förbränns. Hur undviker man då att riskera att sura ner tändstiften med detta beteende? :confused:
Ta ur tändstiftet varje gång du stannar den? :confused: :lol

Nåt som nämndes tidigare, för er som kör hoj med stressfläkt är detta beteende helt förklastligt. Låt istället motorn (överladdad eller ej) gå på tomgång 15sek innan avstängning. Det har den inte ont av.
Låter coolt dock om man varvar till precis innan avstängning, så man hör turbinen snurra lite när man stängt av motorn, låter flygplan. :D

Ta ur tändstiftet varje gång du stannar den? :confused: :lol

Larva dig inte... :såjaponken

Några har sagt att man undviker att sura ner stiften till nästa gång man startar motorn, genom att rappa till på gasen precis innan man stänger av den. Det var det jag frågade om, inget annat. Eftersom jag nu fått för mig vad jag skrev.

Last edited:
Larva dig inte... :såjaponken

Några har sagt att man undviker att sura ner stiften till nästa gång man startar motorn, genom att rappa till på gasen precis innan man stänger av den. Det var det jag frågade om, inget annat. Eftersom jag nu fått för mig vad jag skrev.

Det finns väldigt många mc utan accpump.
kort och gott, förbränna den sista skvätten soppa på stiftet utan att få upp nytt.

...
Nu får jag sluta vara off-topic. Vi får starta en MTB-tråd tror jag :hihi

/J

Ja, gör det! As-coola motorer, jag var inne i en i Vaxholm en gång för många år sen. De har väl hjälpmotorer för att farten på tomgång med huvudmotorerna är 7 knop eller hur det nu var? Maskinisten jag snackade med då berättade historier om skogsbränder innan rören monterades under vattenytan, myt eller rövarhistoria?

Ja, gör det! As-coola motorer, jag var inne i en i Vaxholm en gång för många år sen. De har väl hjälpmotorer för att farten på tomgång med huvudmotorerna är 7 knop eller hur det nu var? Maskinisten jag snackade med då berättade historier om skogsbränder innan rören monterades under vattenytan, myt eller rövarhistoria?

Ja vi har två Ford V8-or för att manövrera i hamnar med, i fartområdet 0-7 kn. Isottorna går bara att koppla in framåt. När man kopplar in dem på tomgång så gör båten direkt 23 kn. Därav behovet av lågfartsmaskineri.

Det var bullret som gjorde att man konstruerade undervattensavlopp. Man ville att målfartyget skulle sväva i ovisshet så länge som möjligt innan torpedanfallet som ofta skedde på natten. Men man kan säker ha tuttat på ngn vassrugge på 40 -talet, det kommer nämligen meterlånga flammor ur rören när man startar, de syns under vattnet.

Det finns en kul amerikansk äventyrsfilm om en MTB-division under WWII. Tror att den ustpelar sig i slaget om Salomonöarna. "De skulle offras" heter den på svenska. Tror att den kan finnas på video.

Jänkarna körde dock med Packard stjärnmotorer i sina MTB. Men det är ju lika mulligt ljud i dem.

/J

Det är ju endast för att försäkra sig om att motorn verkligen är igång innan man stänger av den, för annars stänger man ju av den helt i onödan.

Hörrudu, jag har faktiskt inte en enda skiva med dom. Har påmint mig flera ggr att köpa deras senaste samlingsskiva men glömt..:gnissla

Har däremot en med Hasselhof. :D Räknas den:va

Det vet jag inte ens vem det är. Jag lyssnar mest på motorljud, rock och blues
Nu får vi sluta ha sönder den här dampvarvar-tråden. Vi får snart på skallen av ngn.

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti