varför gör man såhär och hur?

Neutral skrev:
Angående låsning så har min ex-STCC-hoj flera låsningar med R-sprintar, t ex dubbla på bromsoken fram med kabel mellan. Någon sade att det bara var i STCC det var tillåtet och att det skulle vara najat i andra klasser, stämmer det?

Står inget om det i reglementen.

Vet att det blev populärt bland rookies att också göra så som dom som kör i STCC men med blandade resultat med att många inte hade någon funktion för att hindra bultarna från att kunna gänga upp sig. Bl.a för slapp låstråd osv.

Är nog upp till besiktningsman/kvinna att bedömma om det har en tillräcklig funktion som låsning. Vissa godkänner det inte alls för rookies och vissa godkänner på oljepåfyllningslocket men inte på avtappningsbulten och vissa godkänner inte på bromsoken.

Anledningen till att det blev "godkänt" i STCC var för att vissa ville kunna byta däck på gridden och ändå ha najjat.

Man kan göra så att man har snabbfäste på framskärmen och en distans som man sätter i bromsoket som trycker ut beläggen istället. Man kan om man vinklar ut oken då båda ta av/på fälgarna utan att behöva lossa bromsbultar.

Superstock reglemente STCC

Ja, någon riktig låsfunktion blir det ju inte vad jag kan se utan det handlar väl mest om att inte kunna tappa skruvarna när man har den typen.

När jag trådlåser på jobbet så använder jag en vanlig platt-tång med förlängda handtag, man får bra grepp om tråden och det går lätt att komma åt i riktigt trånga lägen.

Den klassiska låstången (övre på bild) känns lite klumpig att använda men du slipper anstränga dej när du tvinnar.

Tricket med att få till en bra låsning är som allt annat, övning ger färdighet, efter ett tag så blir nästan alla bra på första försöket.
Ser det bra ut så är det oftast bra! :tummenupp

(att det skulle gå fortare att tvinna för hand har jag svårt att tro på, vet ingen på jobbet som gör det, och händerna skulle ta slut ganska fort)

Bifogat

• DSC00160 (Large).JPG
    DSC00160 (Large).JPG
    118.2 KB · Visningar: 115
Fredde Meck skrev:
När jag trådlåser på jobbet så använder jag en vanlig platt-tång med förlängda handtag, man får bra grepp om tråden och det går lätt att komma åt i riktigt trånga lägen.

Den klassiska låstången (övre på bild) känns lite klumpig att använda men du slipper anstränga dej när du tvinnar.

Tricket med att få till en bra låsning är som allt annat, övning ger färdighet, efter ett tag så blir nästan alla bra på första försöket.
Ser det bra ut så är det oftast bra! :tummenupp

(att det skulle gå fortare att tvinna för hand har jag svårt att tro på, vet ingen på jobbet som gör det, och händerna skulle ta slut ganska fort)

Skillnaden är väl att vid banan så behöver du naja 2-3 bultar vid däcksbyte, beläggsbyte eller oljebyte, och innan du har hämtat verktyget från lådan har jag redan najat den första :) De är dessutom väldigt lätta att komma åt.

Jag förstår mycket väl varför verktyget är mycket bättre, jag ser bara inte hur man kan motivera att lägga 4-500 kr på ett sådant verktyg när man behöver naja så lite som man gör i depån.

sepahewe skrev:
Skillnaden är väl att vid banan så behöver du naja 2-3 bultar vid däcksbyte, beläggsbyte eller oljebyte, och innan du har hämtat verktyget från lådan har jag redan najat den första :) De är dessutom väldigt lätta att komma åt.

Jag förstår mycket väl varför verktyget är mycket bättre, jag ser bara inte hur man kan motivera att lägga 4-500 kr på ett sådant verktyg när man behöver naja så lite som man gör i depån.
Nej, fast i ERF-rejsen har vi kul när vi stressnajar för hand vid depåstoppen. :hihi

http://www.sporthoj.com/forum/showpost.php?p=1373574&postcount=90

sepahewe skrev:

Sant. Om det bara gäller enstaka låsningar så funkar det ju.

Jag tycker inte att lås-tången är värd att lägga nå't på över huvudtaget, bättre att ta en gammal tång och modda som på bilden ( den nedre)

Blev så inspirerad att jag gick ut och najade både oljeplugg, påfyllning samt oljefiltret idag! :)

Neutral skrev:
Ja, någon riktig låsfunktion blir det ju inte vad jag kan se utan det handlar väl mest om att inte kunna tappa skruvarna när man har den typen.

på min så har benny dragit en fjärder mellan Bromsoks bulten :va vi får väl se vad dom säger om det i vår

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg