varför gör man såhär och hur?

Avelin skrev:
,,en liten frågan angående bilden,, varför dubbla bromsslangar till samma ok?
Vad är funktionen med det?

skullöe gissa att slang nr två går till oket på anda sidan

Najja är lätt och det går fort. Efter att ha bytt olja på gathojen blev jag svettig när jag inte kunde najja den bulten också. Känns inte det minsta säkert och gathojar har ingen båt heller.
Varför kommer inte gathojar med R-sprintar på sånna bultar?

Mr Helmut skrev:
Det här är för att skruvar inte ska skruva ur sig?

Har dom borrat hål i bulten eller hur fäster man upp ståltråden???

Har namnet på tungan men kommer inte på det.

optimering4.JPG
Vid en korrekt låsning för flygplan skulle den övre bulten/skruven ha låstråden till höger på bilden och den nedre bulten/skruven till vänster. Förklaringen är enkel. Om man försöker skruva loss skruven så ska den inte gå att rubba ur sitt läge när låstråden håller emot. Har man låst den helt rakt så går det att vrida skruven en bit innan tråden tar emot. Lycka till med låsningarna!

Catman skrev:
regeln fanns innan Watz gjorde sin flygtur -00
Jag började race -97 och då fanns regeln....
Ok, jag har hört historien flera gånger från olika personer som både känner Watz och själva har kört länge men det kan ju vara en skröna i alla fall.

bsajanne skrev:
Vid en korrekt låsning för flygplan skulle den övre bulten/skruven ha låstråden till höger på bilden och den nedre bulten/skruven till vänster. Förklaringen är enkel. Om man försöker skruva loss skruven så ska den inte gå att rubba ur sitt läge när låstråden håller emot. Har man låst den helt rakt så går det att vrida skruven en bit innan tråden tar emot. Lycka till med låsningarna!

Fan oxå.. =) hade inte kunnat messerschmittat bättre själv.. Låsningen på bilden hade inte varit ok i ett flygplan.

Borde det inte finnas andra typer låsningar som är godkända?

Sledge B skrev:
Fan oxå.. =) hade inte kunnat messerschmittat bättre själv.. Låsningen på bilden hade inte varit ok i ett flygplan.

Borde det inte finnas andra typer låsningar som är godkända?

Inom flygbranchen är självlåsande gängor ganska vanliga också. Ganska skönt när man slipper låsa svåråtkomliga bultar & muttrar :tummenupp

Någon som vill ha en lektion i låsning är det bara att höra av sig då jag jobbar med det dagligen (jetmotorer). :hej

Mvh Jugge

Najning av bromsok tillkom 01 eller 02 är jag bergis på, fick anmärkning på Mantorp ang detta då regeln precis tillkommit.

Catman skrev:
regeln fanns innan Watz gjorde sin flygtur -00
Jag började race -97 och då fanns regeln....

Jugge_c skrev:
...jag jobbar med det dagligen (jetmotorer). :hej
Mvh Jugge

Får man fråga var? Finns ju inte så många alternativ i stockholmstrakten, så jag kan ju gissa själv i och för sig... Är det VAES i Bromma så jobbar vi troligen snart på samma ställe. Har varit därifrån i snart 3 år, men är troligen på väg tillbaks i närtid.

Om man ska naja en gathoj beror väl på vilken det är? Fråga någon som åker Triumph (alltså riktig Triumph, inte Hinckley), dom brukar vara experter på najning. Jag har till och med sett najade lock till ventiljusteringen! Det stämmer i och för sig dåligt med talesättet: Om du behöver delar till din Triumph, åk bakom en och plocka upp det du behöver.

Psychodad skrev:
Får man fråga var? Finns ju inte så många alternativ i stockholmstrakten, så jag kan ju gissa själv i och för sig... Är det VAES i Bromma så jobbar vi troligen snart på samma ställe. Har varit därifrån i snart 3 år, men är troligen på väg tillbaks i närtid.
Vart jobbade du då?
För 3 år sedan var jag produktionsledare för modul JT8. Nu har jag börjat meka igen, jobbar nu i provhuset :tummenupp

Dom kallar mig "Ragge" på jobbet.....

Som redan påpekats så är najningen på bilden endast till för att inte skruvarna ska försvinna, för lossnar, det gör de ändå.
En korrekt najning ska hindra skruven att tappa förspänningen, annars har man satt den tänkta funktionen för förbandet ur spel.

Man ska också tänka på att ta upp allt spel i frigångshål åt rätt håll INNAN man drar åt skruven. Rätt håll är däråt detaljen kommer att vilja röra sig.
Ett drev t ex, vrider man till stopp åt det håll som kedjan kommer att dra det, innan man drar åt skruvarna.

Det finns många tjocka böcker om skruvförband ...
Behöver man använda LocTite eller liknande på ett skruvförband större/lika M8 så är förbandet felkonstruerat!
Vill man inte naja så använd NordLock.

elwe skrev:
Behöver man använda LocTite eller liknande på ett skruvförband större/lika M8 så är förbandet felkonstruerat!
jaha, så alla biltilverkare som använder loctite på sina bultar till bromsoken mm har alltså gjort fel?

Presentera dina idéer för dom , vem vet du kanske blir rik.

...eller inte....

Jugge_c skrev:
Vart jobbade du då?
För 3 år sedan var jag produktionsledare för modul JT8. Nu har jag börjat meka igen, jobbar nu i provhuset :tummenupp

Dom kallar mig "Ragge" på jobbet.....

Där ser man! Jobbade som PT på JT9. Mest med QEC, motorupphängningar, osv. Jag försvann därifrån samtidigt som många andra hösten för 3 år sen, du kanske förstår vad jag menar... :brinnerup

Blir nog en comeback i Februari eller däromkring om allt klaffar, tillbaks som PT igen. Om inte annat ska det bli skönt att få lagom hojavstånd till jobbet igen.

Fredde Meck skrev:
jaha, så alla biltilverkare som använder loctite på sina bultar till bromsoken mm har alltså gjort fel?

Presentera dina idéer för dom , vem vet du kanske blir rik.

...eller inte....

Nej, de har nog inte tänkt fel. Problemet är att när du konstruerar en maskin med säkerhets-issues så måste du ta hänsyn till hur den kommer att hanteras, mekas med och allmänt utsättas för på olika verkstäder, under sin livcykel.
Det är lättare att föreskriva "låsvätska" än att kräva att den dras med rätt moment. Obs, det räcker INTE med en momentnyckel för att det ska bli rätt moment ... det krävs en hel del utbildning av dem som använder verktyget också ... tro mig.

Låsvätska är en andra klassens lösning!

elwe skrev:
Nej, de har nog inte tänkt fel. Problemet är att när du konstruerar en maskin med säkerhets-issues så måste du ta hänsyn till hur den kommer att hanteras, mekas med och allmänt utsättas för på olika verkstäder, under sin livcykel.
Det är lättare att föreskriva "låsvätska" än att kräva att den dras med rätt moment. Obs, det räcker INTE med en momentnyckel för att det ska bli rätt moment ... det krävs en hel del utbildning av dem som använder verktyget också ... tro mig.

Låsvätska är en andra klassens lösning!

Jag kan intyga att låsvätska även används inom flygindustrin.... :fakta Sparsamt, men det används.
-och ja, det krävs utbildning för hur en momentnyckel används. Även hur man trådlåser.

Jugge_c skrev:
Jag kan intyga att låsvätska även används inom flygindustrin.... :fakta Sparsamt, men det används.
-och ja, det krävs utbildning för hur en momentnyckel används. Även hur man trådlåser.

Hindrar inte att det är en andra klassens lösning :tungan

Neutral skrev:
Najningen av bromsoken i det svenska reglementet kom till när Fredde Watz körde rakt fram i Bergskurvan på Sviestad med lösa ok efter stressmeck. Han bröt nacken men överlevde för att bryta många fler ben.
nån som var vaken på licenskursen =)

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...