Varför går det så mycket bättre på kvällen/natten?

ericss0n

Ny medlem
Gick med
26 Feb 2006
Ort
Uddevalla/Halmstad
Hoj
Kawasaki ZX-6R
Tjao!

Jag har alltid undrat varför hojen går så mycket bättre på kvällen/natten? Upplever skillanden ganska stor.

Kanske har det att göra med luftfuktigheten? högre luftfuktighet på kvällen/natten innebär bättre förbränning och högre verkningsgrad? eller är jag helt ute & cyklar? Och om det nu är pga luftfuktigheten antar jag att det inte går att få hojen att gå lika bra på dagen?

Har sökt utan resultat, ber om ursäkt ifall det har varit uppe förut. :)
 
Högre luftfuktighet borde ge långsammare förbränning pga av mer vatten och mindre syre i luften. Däremot så e d kallare på kvällen vilket ger högre densitet på luften vilket ger mer syre.
 
Högre luftfuktighet borde ge långsammare förbränning pga av mer vatten och mindre syre i luften. Däremot så e d kallare på kvällen vilket ger högre densitet på luften vilket ger mer syre.

Fuktig luft innehåller mer syre. Vatten består ju till stor del av syre.
 
Tjao!

Jag har alltid undrat varför hojen går så mycket bättre på kvällen/natten? Upplever skillanden ganska stor.

Kanske har det att göra med luftfuktigheten? högre luftfuktighet på kvällen/natten innebär bättre förbränning och högre verkningsgrad? eller är jag helt ute & cyklar? Och om det nu är pga luftfuktigheten antar jag att det inte går att få hojen att gå lika bra på dagen?

Har sökt utan resultat, ber om ursäkt ifall det har varit uppe förut. :)

Den går för fett.
 
vattendimma i insuget

Högre luftfuktighet borde ge långsammare förbränning pga av mer vatten och mindre syre i luften. Däremot så e d kallare på kvällen vilket ger högre densitet på luften vilket ger mer syre.

:va Har för mig i min ungdoms dar att det experimenterades m en fin vattendimma sprutades in i förgasarna vilket kylde ner luften m bättre fyllnadsgrad.Torde vara samma effekt som hög luftfuktighet/kall insugsluft:rolleyes:
hälsn holm
 
Fuktig luft innehåller mer syre. Vatten består ju till stor del av syre.

tror inte att vattnet sönderdelas så att det syret blir tillgängligt för förbränning. I så fall hade EGR haft en positiv effekt på förbränningshastigheten, avgaserna innehåller nämligen mycket ånga, men det är ju allmänt känt att EGR används för att få långsammare förbränning och därmed mindre kväveoxider.
 
vafan har ni aldrig hört talats om vatteninsprut?, vatten har ju sjukt mycket högre densitet än luft och är väldigt svårt att komprimera, så med vatten i förbränningsrymmet minskar ju utrymmet för luften och därmed ökar komprissionen, sen har ju som många nämnt kall luft även högre densitet än varm och mer syre i sig

Märkt att turbobilar går ruskigt mycket bättre när det e kallt och dimmigt/regnigt/fuktigt ute för me turbo hjälper ju vattnet även till att kyla laddluften som ger ännu mer effekt
 
vafan har ni aldrig hört talats om vatteninsprut?, vatten har ju sjukt mycket högre densitet än luft och är väldigt svårt att komprimera, så med vatten i förbränningsrymmet minskar ju utrymmet för luften och därmed ökar komprissionen


Nja helt rätt ha Du väl inte hur mycket vatten har Du tänkt att spruta in för att få en märkbar kompressions höjning? Men helt rätt med kylning av luften, men det bygger på att vattnet förångas/avdunstar för detta krävs energi vilket tas från luften därmed får motorn svalare luft bättre fyllnad
 
Fuktig luft innehåller mer syre. Vatten består ju till stor del av syre.

Tror inte heller att vattnet kan bidra med något syre. För att seperara vatten till syre och väte har jag för mig att det krävs ganska mycket energi t.ex. grymt höga temperaturer.
 
Fuktig luft innehåller mer syre. Vatten består ju till stor del av syre.

Nja....
Fuktig luft innehåller mindre syre per volymenhet då vattnet tar upp plats och syret i vattnet går inte att frigöra från vätet (och tur är väl det vätgasexplosioner vore spännande). Detta uppvägs dock av att vattnet kyler insugningsluften och att vid förångning av vattnet åtgår energi vilket minskar risken för detonationer.

vafan har ni aldrig hört talats om vatteninsprut?, vatten har ju sjukt mycket högre densitet än luft och är väldigt svårt att komprimera, så med vatten i förbränningsrymmet minskar ju utrymmet för luften och därmed ökar komprissionen


Nja helt rätt ha Du väl inte hur mycket vatten har Du tänkt att spruta in för att få en märkbar kompressions höjning? Men helt rätt med kylning av luften, men det bygger på att vattnet förångas/avdunstar för detta krävs energi vilket tas från luften därmed får motorn svalare luft bättre fyllnad

Vattensprut är inte för att öka kompet utan för att kyla insugningsluften och ha en ökad latent heat of vaporisation vilket gör att man kan åka med mer komp/tändning/laddtryck innan det börjar spika.
 
Last edited:
Tackar för svaren! Om jag har förstått det rätt nu så är orsaken alltså att det är svalare ute och den kalla luften innehåller mer syre än den varma? :)
 
Svalare luft är torrare än varm luft, den kan kännas fuktigare pga att den lägre temperaturen får luften att fälla ut vattnet som dagg eller dimma. Men som sagt, den lägre temperaturen/högre densiteten kan nog innebära att du får in mer luft.
Jag tror som stymer, den går för fett.
 
Nja....
Fuktig luft innehåller mindre syre per volymenhet då vattnet tar upp plats och syret i vattnet går inte att frigöra från vätet (och tur är väl det vätgasexplosioner vore spännande). Detta uppvägs dock av att vattnet kyler insugningsluften och att vid förångning av vattnet åtgår energi vilket minskar risken för detonationer.



Vattensprut är inte för att öka kompet utan för att kyla insugningsluften och ha en ökad latent heat of vaporisation vilket gör att man kan åka med mer komp/tändning/laddtryck innan det börjar spika.

Bra Boris om Du har läst tråden så var det "Klubba" som hade tankar på komphöjning därav mitt svar där jag frågarde hur mycket vatten han hade tänkt sig för att få en komphöjning (nytt sätt att få variabel komp kanske enligt Klubba) problemet blir kanske att få med sig allt vatten
Sen om Du läser vidare så skriver jag att tack vare att vattnet förångas får du en kylning som du också påtalar (SAAB hade ett kit till sina turbomotorer ett tag)
Men prova gärna med väteperoxid istället för vatten det kan bli en "kul effekt"
Spikning nämner Du, det inte bara med komp och oktantal att göra så enkelt är det inte, eller hur det är lite fler faktorer som påverkar som jag inte tänker "dra" här
 
Nyheter
Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Back
Top