Varför går busan "slött"?

-PLM-

Snabbast i stan!
Gick med
6 Sep 2003
Hoj
KTM 525 EXC -06, GSXR1000 -07
När jag startade upp min busa i söndags betedde den sig märkligt tyckte jag.
Den bluddrar och tvekar på gas från ca 3-4k varv och känns orkeslös på högre varv. Powerwheelar tex inte på ettan längre.
Jag har trott jag kanske inbillade mig att den gick slött på högre varv, men efter turen idag är jag helt säker, den går inte som den ska.
Bluddrandet kvarstår, nästan som den gick på tre burkar vid gaspådrag från lägre varv. Effekten känns densamma vid 6k varv som vid 10k
Det finns inga somhelst missljud, går kanonfint i övrigt.
Vad tusan kan det vara? Jag har en PC2.a, kan den ha ändrat mappningen av sig självt? Kan 3-moden som är installerad orsaka detta?
Jag upptäckte vid en kontroll idag att pluspolen på batteriet satt lite smålöst, skruvade åt men ingen skillnad.
Hjälp, blir tokig!!

Prova o ta bort pc:n då, dom kan ju bli felande dom med som resten av hojen.

Ricken skrev:
2343810 Prova o ta bort pc:n då, dom kan ju bli felande dom med som resten av hojen.

Okej... Återgår den till standardmappen om jag kopplar loss kablaget till den?
Jag har ju en del mods på busan, så den mappen kommer ju också bli rätt fel...

Last edited:
Det blir ju standard mappen som sitter i ecu:n, men den borde ju gå bättre än vad den tydligen gör nu... om det nu är pc:n det är fel på.

Inget fel på PCn! Utan så går den nästan ännu sämre vid gas.
Det är som sagt inga missljud, men den misständer låter det som, speciellt på lägre varv. På en eller flera cylindrar.... Har den separata tändspolar för varje cylinder?
Jag gissar på tändspole eller tändstift, vad tror ni?
Om man står utan växel och varvar upp till tex 6000varv hör man tydligt hur den missar i gången....
Vad ska jag göra?????? Jag tänkte försöka få ur alla tändstift och se om nåt har en annan färg än övriga för och se om nån viss cylinder missar, mer tips tack!:huvet :huvet :huvet

Iceman1975 skrev:
2344133 Låter som tändstiften... Eller så har du kanske bränt en ventil..:näsblod

Får hoppas det inte är en ventil, borde ju inte kunnat bli bränt, har inte pressat ur den max en enda gång ens.

-PLM- skrev:
2344237 Får hoppas det inte är en ventil, borde ju inte kunnat bli bränt, har inte pressat ur den max en enda gång ens.

Börja med att kolla felminnet i ECU

Lite felkoder:

c00 none, ska stå på -c00 vilket är börvärdet,,ej _c00 eller minussträcket liggandes i ovankant,detta går att justera in på spjällgivaren sitter på v-sida på spjällhuset
c11
c12
c13
c14
c15
c21
c22
c23
c24 ignition signal cyl1 tändspole
c25 ignition signal cyl2 tändspole
c26 ignition signal cyl3 tändspole
c27 ignition signal cyl4 tändspole
c31
c32 injector signal cyl1
c33 injector signal cyl2
c34 injector signal cyl3
c35 injector signal cyl4
c41
c42
c92
orkar inte skriva all text men får du felkoder så skriv dom här, så ger jag dig lite feedback !:tummenupp

Busablixten skrev:
2344296 Börja med att kolla felminnet i ECU

Lite felkoder:

c00 none, ska stå på -c00 vilket är börvärdet,,ej _c00 eller minussträcket liggandes i ovankant,detta går att justera in på spjällgivaren sitter på v-sida på spjällhuset
c11
c12
c13
c14
c15
c21
c22
c23
c24 ignition signal cyl1 tändspole
c25 ignition signal cyl2 tändspole
c26 ignition signal cyl3 tändspole
c27 ignition signal cyl4 tändspole
c31
c32 injector signal cyl1
c33 injector signal cyl2
c34 injector signal cyl3
c35 injector signal cyl4
c41
c42
c92
orkar inte skriva all text men får du felkoder så skriv dom här, så ger jag dig lite feedback !:tummenupp

Ja tack som fan! Hur får jag upp de menyerna?

Låter som tändstift/spole tycker jag.
Ta loss och se om det t.ex. bildats kondens vid något av stiften.

Ta bort passagerarsätet och lokalisera (felkodskontakten)
den har vit\röd och svart\vit kabel som går in i en plastkontakt.
sätt en kabel mellan vit\röd-svart\vit !!!OBS viktigt nedan !!!
1.starta motorn och låt den gå i minst 4 sek,ha strömmen på
2.sätt kabeln mellan vit\röd-svart\vit ,,då visas felkoderna på lcddisplayen på instrumentpanelen.
3 ta bort kabeln innan du stänger av strömmen

Lycka till !

-PLM- skrev:
2344394 Har den ens bränslefilter? kanske sitter inne i tanken? Men bra tips som jag ska kolla upp.

Hej du vilken årsmodell är det på busan?? för på tidigare modeller så fans det ett standard fel som gjorde att filterna i bränslepumpen sattes igen och behöver plockas isär för rengörning. Det gjorde ganska precis dom symtomen du beskriver för att till sist inte gå alls.

Ganska enkelt att kolla om du har gamla pumpen då den sitter utanför tanken och på nyare busor i tanken.

På högra sidan av spjäll huset skall det sitta en ganska så stor klump inklädd i skumgummi liknande material, denna skall i så fall monteras bort och rengöra ca: 3-4 separata filter som finns i denna klump.

Lycka till // Björne

hayabusaking skrev:
2344704 Hej du vilken årsmodell är det på busan?? för på tidigare modeller så fans det ett standard fel som gjorde att filterna i bränslepumpen sattes igen och behöver plockas isär för rengörning. Det gjorde ganska precis dom symtomen du beskriver för att till sist inte gå alls.

Ganska enkelt att kolla om du har gamla pumpen då den sitter utanför tanken och på nyare busor i tanken.

På högra sidan av spjäll huset skall det sitta en ganska så stor klump inklädd i skumgummi liknande material, denna skall i så fall monteras bort och rengöra ca: 3-4 separata filter som finns i denna klump.

Lycka till // Björne

Tack ett väldigt bra tips! Jag kollade och visst har jag den pumpen! Jag ska ta och demontera den nu, för den går verkligen som skit nu.
Jag testade att kolla felkoderna, men inga felkoder dök up, ska de synas direkt eller? Kom inte fram genom knapptryckningar heller. Kan man utesluta fel som tändspole och insprutning då?`
Trottellägesgivaren låg och verkade tveka om den skulle ligga på -C00 eller minuset i överkant för att sedan minuset i överkant skulle ligga kvar hela tiden, så ska justera det, men verkar vara väldigt lite feljusterat?
Lägg gärna in fler tips, går ut och skruvar nu!

Jag tycker du ska justera TPS:en, det är nog inte det som är felet just nu. Men den ska vara stabil i mitten.

-PLM- skrev:
2345771 Tack ett väldigt bra tips! Jag kollade och visst har jag den pumpen! Jag ska ta och demontera den nu, för den går verkligen som skit nu.
Jag testade att kolla felkoderna, men inga felkoder dök up, ska de synas direkt eller? Kom inte fram genom knapptryckningar heller. Kan man utesluta fel som tändspole och insprutning då?`
Trottellägesgivaren låg och verkade tveka om den skulle ligga på -C00 eller minuset i överkant för att sedan minuset i överkant skulle ligga kvar hela tiden, så ska justera det, men verkar vara väldigt lite feljusterat?
Lägg gärna in fler tips, går ut och skruvar nu!

justering:-c00
1.koppla på felkodssladden
2.starta motorn och justera till 1150rpm
3. står det -c00 är det ok ,,om inte,, släpp lite på spjällsensorns skruvar och vrid tills det står -c00.

Kommer inga felkoder upp så ska alla (elektroniska mojänger) som är kopplat till ECU vara hela. :)

Sen blir det mekanisk felsökning o det kan ta lite längre tid.

Blir nog mekanisk felsökning, ska testa kompen till och börja med tror jag.
Går verkligen skit, låter rätt ofta som den går på 3burkar.
Rengöring av bränslepumpen gav inget alls utom att jag kan sätta ihop skiten i sömnen numera.

Efter många timmars felsökning......
Skulle kolla kompet, men kompmätaren var för grövre gängade stift, suck....
Kollade gnistan på alla stift och den var jättefin på samtliga.
Sen startade jag upp hojen för och se om det var nån skillnad, nada.
Testade och känna på grenröret, ta mig tusan, ena var bara ljummet medan de andra var heta.
Provade att koppla ur spridaren på den cylindern och det vart ingen skillnad. Vad skumt, lät inte alls som en bil som går på 3burkar.
Nu återstod dåligt komp, att den inte orkade hålla gnista under kompression eller att den inte fick soppa.
Testade att droppa soppa ner i spjällhuset, och visst vaknade den upp!
Nu återstår fel/smuts i spridaren eller att den inte får signal.
Lyckades inte mäta nåt, hur gör man? Nån som har en extra spridare jag kan testa med för att sedan köpa om det funkar med den?

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg