Varför går busan "slött"?

-PLM- skrev:
2346953 Efter många timmars felsökning......
Skulle kolla kompet, men kompmätaren var för grövre gängade stift, suck....
Kollade gnistan på alla stift och den var jättefin på samtliga.
Sen startade jag upp hojen för och se om det var nån skillnad, nada.
Testade och känna på grenröret, ta mig tusan, ena var bara ljummet medan de andra var heta.
Provade att koppla ur spridaren på den cylindern och det vart ingen skillnad. Vad skumt, lät inte alls som en bil som går på 3burkar.
Nu återstod dåligt komp, att den inte orkade hålla gnista under kompression eller att den inte fick soppa.
Testade att droppa soppa ner i spjällhuset, och visst vaknade den upp!
Nu återstår fel/smuts i spridaren eller att den inte får signal.
Lyckades inte mäta nåt, hur gör man? Nån som har en extra spridare jag kan testa med för att sedan köpa om det funkar med den?

aaa:D :)

a

-PLM- skrev:
2346953 Efter många timmars felsökning......
Skulle kolla kompet, men kompmätaren var för grövre gängade stift, suck....
Kollade gnistan på alla stift och den var jättefin på samtliga.
Sen startade jag upp hojen för och se om det var nån skillnad, nada.
Testade och känna på grenröret, ta mig tusan, ena var bara ljummet medan de andra var heta.
Provade att koppla ur spridaren på den cylindern och det vart ingen skillnad. Vad skumt, lät inte alls som en bil som går på 3burkar.
Nu återstod dåligt komp, att den inte orkade hålla gnista under kompression eller att den inte fick soppa.
Testade att droppa soppa ner i spjällhuset, och visst vaknade den upp!
Nu återstår fel/smuts i spridaren eller att den inte får signal.
Lyckades inte mäta nåt, hur gör man? Nån som har en extra spridare jag kan testa med för att sedan köpa om det funkar med den?

går de inte att kolla om de är nå skit i spridarna bara? finns ju nå sånt som man häver i soppan eller är ja helt ute och cyklar? :rolleyes:

Jag skiftade plats på spridarna, startade upp och den gick…..perfekt!?
Gissade på att det var mkt avlagringar i spridaren så hällde i STP spridarrengöring. Körde runt ett tag, gick utmärkt till jag sopade ur den upptill 4an, då började den gå gradvis sämre för att tillslut gå på 3burkar igen, samma spridare.
Antar att det är mkt avlagringar i spridaren. Får jag tag på en spridare snabbt så byter jag, annars ultraljudstvättar jag och flödesmäter dom.

Samma spridare fast annan cylinder då?

Så, fixade en ny spridare och nu går hojen igen, härligt!
Vad jag lärt mig av det här är att tanka injection clean med jämna mellanrum. Fick höra att det är ganska vanligt med igensatta spridare.
Ni ska alla ha ett jättestort tack för hjälpen!!

-PLM- skrev:
2349555 Vad jag lärt mig av det här är att tanka injection clean med jämna mellanrum.

Det finns ett recept som Anders skrivit här i nån tråd som jag inte hittar nu, men den beskrev hur man kunde blanda till "egen" injektioncleaner.
Innerhåller tydigen typ "bara" fotogen eller diesel och som dom känger på statoil-tappen för ungfär 300kr/litern

Alla injektorcleaners innehåller nafta, så blanda lite lacknafta o diesel så blir det ok.
kör själv denna kombination i garaget, på tame faan allt,,,även tvättning av kedjor.

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg