Varför fungerar inte min vattentempmätare?

Hector

Skrubbar skinn
Gick med
27 Feb 2004
Ort
Viksjö
Hoj
RSV4 Factory
Jag är inne på min andra mätare och givare nu och den funkar precis lika dåligt som de första.
Det finns + och - och S i bak på mätarhuset. + till + och - till - är inkopplat. Till S har jag dragit en sladd från givaren.
Enligt instruktionerna så ska det fungera nu men det gör den inte. Mätaren hoppar till upp till 40 grader när man drar igång tändningen, men efter det så händer inget.

Vad tror ni?
 
Det finns ingen termostat på min cykel.

Jag känner att röret som givaren sitter på blir bra mycket varmare än 40 grader efter en stunds tomgångskörning.

Jag satt och funderade på om man även måste dra en jordkabel till minuspolen på mätaren?
 
Hur sitter givaren?Den ska ha kontakt med jord.

Det var det jag också funderade på!
Den har ingen kontakt med jord nu. Det finns ju bara en skruv på givaren som man kan lägga emot jord?
När jag lägger jord och givarkablen tillsammans så visar mätaren bara 120 grader direkt.
 
Jordar du kabeln till mätaren visar den max.temp och har den ingen jord visar den min.temp.Givaren ger alltså mindre motstånd ju varmare det blir.Normalt (på bilar och maskiner i varge fall) så jordas givaren genom gängorna där den sitter i motorblocket, har du tex monterat den på nån kylarslang eller nått blir det till att dra en jordkabel.
 
Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back
Top