Varför fungerar inte min hoj?

TMY

Medlem
Gick med
24 Aug 2006
Hoj
2019 Ducati Scrambler CR
Hej!

Hoppas att någon kan hjälpa mig med mitt problem.

Det är så att när jag var ute och åkte en sväng så la hojen helt plötsligt av. jag kände att den började gå lite ojämt och ryckigt på låga varv, och efter det så ville den inte alls längre.

Om jag har full choke så går den igårn (knappt) men slår jag från choken eller gasar så dör den. Det går att varva lite ibland, men oftast dör den.

Bensin finns i och det verkar inte va dåligt med kräm i batteriet! Jag har iofs inte mätt det, men den har startat lätt annars. Jag har varit ute ca 20 mil de senaste dagarna utan problem.

Kan det vara skit någonstans så den inte får soppa?
Skit i tanken? Förgasaren?

Om någon vet så förklara gärna utförligt, för jag är lite utav en nybörjare..!

Tack på förhand!

//Tommy

Hej!

Det är så att när jag var ute och åkte en sväng så la hojen helt plötsligt av. jag kände att den började gå lite ojämt och ryckigt på låga varv, och efter det så ville den inte alls längre.

Om jag har full choke så går den igårn (knappt) men slår jag från choken eller gasar så dör den. Det går att varva lite ibland, men oftast dör den.

Bensin finns i och det verkar inte va dåligt med kräm i batteriet! Jag har iofs inte mätt det, men den har startat lätt annars. Jag har varit ute ca 20 mil de senaste dagarna utan problem.

Tack på förhand!

//Tommy

Kan det vara så att du har gammal bensin i tanken samt i förgasarna?
Prova att dränera förgasarna & häll i ny bensin!

Edit: Såg nu att du redan kört 20 mil,:rolleyes:
Har du kollat tändstiften?

Kan det vara så att du har gammal bensin i tanken samt i förgasarna?
Prova att dränera förgasarna & häll i ny bensin!

Jag slog i full tank i november, då jag läste att det var bäst under vintern för att inte bilda kondens i tanken. Så bensinen är ju några månader gammal!
Kan det bli så då, att det fungerar ett tag (ca 20 mil) och sen mot slutet så blir det såhär?

Då kommer en nybörjarfråga, hur dränerar jag förgasarna? Är det svårt eller något jag klarar själv? Är som sagt nybörjare men lättlärd! :)

Såg din Edit efter jag svarat, nej de har jag inte kollat! Kan det vara värt att göra innan jag dränerar, eller vilket är mest troligast att det fel på?

Last edited:
:va Den kanske drar tjyvluft!

Felsök med hjälp av startgas......

Lycka Till :tummenupp

Hej!

Tack på förhand!

//Tommy

Hur länge har du haft hojen själv? Förra ägar(n)a kanske inte har brytt sig med att fylla tanken.

Kanske slaggat igen i tankarmaturen/filtret, plocka annars bort tanken, och slangar, töm ut soppan i ett rent kärl och kolla så det är friskt och rent kring filtret till både orginalkran och reservdelen i tanken. Vet ej hur ser ut på Kawasaki, men du kanske ser om du lyser in med ficklampa OM du kan se armaturen från tankhålet(.?)

Du har inte nyss gjort arbete med den och kollat kanske luftfilter? Och råkat satt några luftslangar fel? då kan hojen gå som en jeffla kratta(vet av egen erfarenhet..)ryckigt på låga varv, bättre på höga varv, drog hiskeligt med soppa när den inte gick rent oxå.

Last edited:
:va Den kanske drar tjyvluft!

Felsök med hjälp av startgas......

Lycka Till :tummenupp

Ja man skulle ju kunna kolla det med!

Jag tyckte även att den inte gick rent när jag ibland fick igång den. Det var även som att den inte gick på alla 4 på låga varv, om jag tex lät den jobba upp lite på högre växel.

igensatt soppa filter är inte omöjligt .Bränd tändspole kanske .kall lödning i cdi boxen . Ta bort stiften kolla gnistan finns den på alla burkar ? Tråkigt med sådana bekymmer ! Lycka till

Kanske slaggat igen i tankarmaturen/filtret, plocka annars bort tanken, och slangar, töm ut soppan i ett rent kärl och kolla så det är friskt och rent kring filtret till både orginalkran och reservdelen i tanken. Vet ej hur ser ut på Kawasaki, men du kanske ser om du lyser in med ficklampa OM du kan se armaturen från tankhålet(.?)

Det känns ju som att det är skit någonstans, får knalla upp till garaget imorn och kolla om jag ser armaturen på det viset.

Det gick inte att starta hojen direkt efter den lagt av, utan var tvungen att låta den stå några minuter, och sen gick den igång. med full choke som sagt, för att sedan bara gå ner i varv och dö.

Om det är nå skit i armaturen, funkar det då som sa att det kanske rinner igenom för lite bensin och att det tar ett tag innan det finns tillräckligt för att starta?

Hur kollar/märker man det? Som sagt, är en newbie!

Kan ju lika väl vara reläet till den som spökar eller nå kablage som lossnat eller liknande...

Du kan ju prova mata pumpen direkt från batteriet å se om den går...

Men invänta lite fler svar från någon som KAN kawasaki så får du säkert reda på felet och åtgärd för att fixa det...

När den började gå dåligt på lägre varv först så låter det ju kanske inte som bränslet iofs... För på höga vill den ju ha mer soppa... Men den startar med choke å inte utan:va

Last edited:

Jag tyckte även att den inte gick rent när jag ibland fick igång den. Det var även som att den inte gick på alla 4 på låga varv, om jag tex lät den jobba upp lite på högre växel.

Börja med att tanka i ny fräsch bensin.
Orkar du, så dränera även förknasarna. Brukar sitta en liten skruv med kryssmejselspår i botten på vardera förgasare. Bara att skruva & låta det rinna ur. Kan dock vara bra pilligt att komma åt. Så prova med enbart ny bensin först.

Alltså.

1. Ny bensin.
2. Dränera förgasarna.
3. Kolla bränsleslangar & ev filter.
4. Kontrollera tändstiften.

igensatt soppa filter är inte omöjligt .Bränd tändspole kanske .kall lödning i cdi boxen . Ta bort stiften kolla gnistan finns den på alla burkar ? Tråkigt med sådana bekymmer ! Lycka till

Kolla gnistan kan jag ju också kolla, tack för tipset.

Ja det är inge vidare med dessa problem, tog kortet sent förra hösten, köper förstahojen och när man äntligen får ut och åka så börjar det strula!

Lite tips!
Kolla så förgasarbryggan inte är lös!
Gummin mot toppen!
För att kolla om den får bränsle från pumpen som det ska tag loss slangen i från tanken den som kommer från pumpen, stoppa den i en förlagsvis 0.5lit petflaska sätt på tändningen då skall det komma flödigt med bensin!!!:)

Börja med att tanka i ny fräsch bensin.
Orkar du, så dränera även förknasarna. Brukar sitta en liten skruv med kryssmejselspår i botten på vardera förgasare. Bara att skruva & låta det rinna ur. Kan dock vara bra pilligt att komma åt. Så prova med enbart ny bensin först.

Alltså.

1. Ny bensin.
2. Dränera förgasarna.
3. Kolla bränsleslangar & ev filter.
4. Kontrollera tändstiften.

Den ordningen ska jag prova, och hoppas att det löser sig på vägen.
Det känns som jag kommer nog iaf få gå vidare till steg 2, för borde den inte gått dåligt från början om det bara skulle bero på bensinen?

Tack för tipsen förresten, det uppskattas väldigt mycket.

Det känns ju som att det är skit någonstans, får knalla upp till garaget imorn och kolla om jag ser armaturen på det viset.

Det gick inte att starta hojen direkt efter den lagt av, utan var tvungen att låta den stå några minuter, och sen gick den igång. med full choke som sagt, för att sedan bara gå ner i varv och dö.

Om det är nå skit i armaturen, funkar det då som sa att det kanske rinner igenom för lite bensin och att det tar ett tag innan det finns tillräckligt för att starta?

Vakumslangsfäste kan ha släppt, om stålbygeln har vibrerat upp, det kan vara skitsimpelt fel med..Men du har inte gjort något speciellt med hojen nyss?:va
Bara tankat och kört? För har felet kommit helt tvärt så borde det varit något som släppt el lossnat..el pajat..

Lite tips!
Kolla så förgasarbryggan inte är lös!
Gummin mot toppen!
För att kolla om den får bränsle från pumpen som det ska tag loss slangen i från tanken den som kommer från pumpen, stoppa den i en förlagsvis 0.5lit petflaska sätt på tändningen då skall det komma flödigt med bensin!!!:)

Det var ett smart sätt att kolla om det är pumpen, tack!

Du är nog på rätt spår ! choke ger ju fuggarna möjlighet att fylla på bättre med bara bränsle och har den då svårt att få bränsle så hjälper det med choke ! bränsle filter och soppa pumpen är nog det första att avhjälpa .Kör hårt nu det kan bli barmark fort nu !:tummenupp

Vakumslangsfäste kan ha släppt, om stålbygeln har vibrerat upp, det kan vara skitsimpelt fel med..Men du har inte gjort något speciellt med hojen nyss?:va
Bara tankat och kört? För har felet kommit helt tvärt så borde det varit något som släppt el lossnat..el pajat..

Nej jag har inte gjort något speciellt med hojen. I lördags tyckte jag att den gick lite ojämnt på låga varv, och inte riktigt orkade men tänkte att det kanske var inbillning. Men idag så hände då detta. Så det kanske har kommit smygande, och då känns det som att det kanske har samlats på med skit någonstans med tiden?

Finns det bränslepump på en sådan hoj? Det låter nämligen som när pumpen la av på min bil då bara stannade den...men när den stått en stund så startade den igen men så fort man gasar så dör den igen...låter snarlikt...men om det inte finns någon bräslepump så låter det ju abolut som det skulle kunna vara täppt i nåt filter eller så så den inte får tillräckligt med soppa...
Men bara funderingar från en som egentligen inte vet......

Nyheter
HJC stärker kundrelationen

Pressrelease från HJC Helme...

Sportsterbygge i nästa nummer

I Allt om MC nummer 8 komme...

Dags för gräsgasa hos Hydet

Den 1 augusti kör Hydet MC ...

Recension: Gilles MUE2 fotpinnsats

Om du vill förfina din hoj ...

Recension: Gilles MUE2 fotpinnsats

Om du vill förfina din hoj ...

Australiskt stjärnskott klart för GGN 2026