Varför fungerar inte min hoj?

Du är nog på rätt spår ! choke ger ju fuggarna möjlighet att fylla på bättre med bara bränsle och har den då svårt att få bränsle så hjälper det med choke ! bränsle filter och soppa pumpen är nog det första att avhjälpa .Kör hårt nu det kan bli barmark fort nu !:tummenupp

Ok! Ja detta måste fixas snarast, i helgen ska det ju bli fint väder!:)

Tack för tipsen allihop, om ni kommer på något mer jag kan kolla så hojta gärna till!

//Tommy

Last edited:
Obs! är lite sinnesförvirrad idag verkar det som:confused: Tag bort slangen till förgasarna inte till tanken som jag skrev!!! men det förstod du väl:)
Kolla även så att inga slangar är vikta även luftslangarna till tanken! Kolla gärna noga när du släpper ner tanken .Det är lätt gjort att klämma dom! :)

Last edited:
Obs! är lite sinnesförvirrad idag verkar det som:confused: Tag bort slangen till förgasarna inte till tanken som jag skrev!!! men det förstod du väl:)
Kolla även så att inga slangar är vikta även luftslangarna till tanken! Kolla gärna noga när du släpper ner tanken .Det är lätt gjort att klämma dom! :)

Yes, det var jag med på!
Tack igen för tipsen!

Innan du börjar skruva ner något ,ge den lite startgas.

Hoppar den i gång då så tyder det ju på att det är soppan som fattas.

Ingen insprutning på ZX9:an.

För att kunna få ur bensin ur tanken måste man ersätta det med luft annars blir det vacum vilket gör att det slutar rinna. Kontrollera därför luftningen till tanken fungerar som den ska och inte är igensatt.

Med risk för att göra bort mig vill jag bara påminna om en liten miss som fick mig att riva halva bränslesystemet på min gamla RF900 innan jag kom på mig själv...

Reservläget på bränslekranen (om Kvacken är utrustad med denna finess)!

Jag fick soppatorsk mitt ute i ödemarken en vårkväll och kunde inte för mitt liv begripa varför - det var ju flera liter kvar i tanken (hade kört ca 20-22 mil) och soppavarningen hade precis börja skimra... För att hinna hem innan natten slog till gällde det nu att agera snabbt (vem f-n har tid att tänka efter?:va )! Så jag hann lyfta på soppatanken för att kolla slangarna och dränera förgasarna (snustorra) innan tanken (?) slog mig att jag glömt ställa om soppakranen till reservläge:gnissla :huvet

Förmodligen är Du inte lika glömsk, och de bästa råden har Du redan fått, men jag ville bara påminna om att orsakerna ibland kan vara enklare än man tror (och bör kollas av innan man river för mycket)...

Lycka till, och...

Ha de!

Det låter som när min bränslepump gav upp. men kolla om det inte e reserven som spökar!

Innan du börjar skruva ner något ,ge den lite startgas.

Hoppar den i gång då så tyder det ju på att det är soppan som fattas.

Ingen insprutning på ZX9:an.

Ok, startgas först då. Man vill ju inte riva för mycket..!

För att kunna få ur bensin ur tanken måste man ersätta det med luft annars blir det vacum vilket gör att det slutar rinna. Kontrollera därför luftningen till tanken fungerar som den ska och inte är igensatt.

Ok, ja det hade jag ingen tanke på!
Tack!

Med risk för att göra bort mig vill jag bara påminna om en liten miss som fick mig att riva halva bränslesystemet på min gamla RF900 innan jag kom på mig själv...

Reservläget på bränslekranen (om Kvacken är utrustad med denna finess)!

Jag fick soppatorsk mitt ute i ödemarken en vårkväll och kunde inte för mitt liv begripa varför - det var ju flera liter kvar i tanken (hade kört ca 20-22 mil) och soppavarningen hade precis börja skimra... För att hinna hem innan natten slog till gällde det nu att agera snabbt (vem f-n har tid att tänka efter?:va )! Så jag hann lyfta på soppatanken för att kolla slangarna och dränera förgasarna (snustorra) innan tanken (?) slog mig att jag glömt ställa om soppakranen till reservläge:gnissla :huvet

Förmodligen är Du inte lika glömsk, och de bästa råden har Du redan fått, men jag ville bara påminna om att orsakerna ibland kan vara enklare än man tror (och bör kollas av innan man river för mycket)...

Lycka till, och...

Ha de!

Ja reservläget har jag kollat, det har jag också fått lära mig den hårda vägen!
Provkörde en hoj på en firma förra året, och då stod den på off och efter en stunds provkörning la hojen såklart av, och jag började självklart putta tillbaks den! Fick igång hojen sedan och kunde åka tillbaks sista biten, men det var ju lite.. genant...!:)

Det låter som när min bränslepump gav upp. men kolla om det inte e reserven som spökar!

Kunde du starta hojen när den gav upp? Jag har hört att den kan antingen bara vara helt trasig eller hel, alltså inte så att det ska kunna gå att starta den ibland?

Har jag hört fel eller finns det något rätt i det?

Last edited:

Kan man testa enkelt genom att öppna tanklocket. det skall inte låta pyyyyyys om tanklocket när du öppnar det.

Jag dränerade förgasarna, tömde tanken, bytte soppafilter och slog i ny fräsch bensin. Och nu spinner hon som aldrig förr igen!

Tack för hjälpen!

Nyheter
HJC stärker kundrelationen

Pressrelease från HJC Helme...

Sportsterbygge i nästa nummer

I Allt om MC nummer 8 komme...

Dags för gräsgasa hos Hydet

Den 1 augusti kör Hydet MC ...

Recension: Gilles MUE2 fotpinnsats

Om du vill förfina din hoj ...

Recension: Gilles MUE2 fotpinnsats

Om du vill förfina din hoj ...