Varför "faller" den lättare nu?

Thunder

Kan det inte vara sommar för evigt???
Gick med
21 Aug 2005
Söder om Kinnekulle, väster om Anderstorp, norr om
Hoj
R6 -08, dotterns cross och minimoto
Jag var ute och tog en första runda idag. Men blev lite konfunderad.
Det känns som den "faller" mer när jag lägger ner i en sväng. Den känns mycket jobbigare att motstyra än vad jag kommer ihåg från förra säsongen.
Jag har under vintern plockat isär båda framgafflarna och bytt packningar. Fyllt på ny olja och allmänt pysslat om dom. Sedan har jag ställt in spänningen hårdare än förra året. Kan det vara det som gör skillnaden.
Har också haft av bakdäck och pysslat lite med det. Kan det vara att jag inte fått det i linje med framdäcket.
Eller är det så enkelt att jag bara intalar mig att den var "lättare" förra året? :rolleyes:

Någon som kan räta ut alla frågetecken?

Om den faller lätt så borde det väl innebära att det är lättare att motstyra?

Det är svårt att jämföra när man inte suttit på hojen på ett halvår, jag misstänker att den accade väldigt mkt bättre än förra året också? :)

Thunder skrev:
Det känns som den "faller" mer när jag lägger ner i en sväng. Den känns mycket jobbigare att motstyra än vad jag kommer ihåg från förra säsongen.
Jag har under vintern plockat isär båda framgafflarna och bytt packningar. Fyllt på ny olja och allmänt pysslat om dom. Sedan har jag ställt in spänningen hårdare än förra året. Kan det vara det som gör skillnaden.
Har också haft av bakdäck och pysslat lite med det. Kan det vara att jag inte fått det i linje med framdäcket.
Eller är det så enkelt att jag bara intalar mig att den var "lättare" förra året? :rolleyes:

Ditt huvud har blivit 9kg tyngre :3freak

HanneZ skrev:
Om den faller lätt så borde det väl innebära att det är lättare att motstyra?

Det är svårt att jämföra när man inte suttit på hojen på ett halvår, jag misstänker att den accade väldigt mkt bättre än förra året också? :)

Nej, det blir ju inte lättare att motstyra, bara tyngre. :(
När det gäller accet så var det helt kass, det sista jag körde förra säsongen var en R1, så jag var grymt besviken :hihi

Sedan tror jag inte att det är huvudet som blivit tyngre, utan magen och det är nog ganska exakt 9kg, tack för den :lol

Har det pyst ut ett halvkilo luft ur framdäcket? Hur det kan kännas jobbigt att motstyra fattar jag inte, hur jobbigt blir det inte då att styra utan att motstyra :confused: Men lite för lite luft brukar ju kännas som "ketchup" i styrningen

HojBruden skrev:
Har det pyst ut ett halvkilo luft ur framdäcket? Hur det kan kännas jobbigt att motstyra fattar jag inte, hur jobbigt blir det inte då att styra utan att motstyra :confused: Men lite för lite luft brukar ju kännas som "ketchup" i styrningen

Kanske termen "motstyra" inte var rätt. Men det där med lufttrycket stämmer nog, jag kollade med "ögonmåttet" :D och det ser lite pafft ut. Skall nog åtgärda det omedelbart. Det är ju gôtt att man inte kollar dom basic sakerna först :fatta!

Jag gör ett nytt försök med lite luft.

Sitter gaffelbenen på samma höjd i kronorna som innan renoveringen?
Det du beskriver att du gjort med hojen ska ju inte direkt göra så stor skillnad på chassigeometrin om du inte har satt benen annorlunda än innan.
Som ngn redan nämt så hade jag kollat luften i sulorna.
Om inte bakhjulet sitter i linje med fram så borde du uppleva att det känns olika att svänga höger eller vänster. Ditt nytillskott i magen kanske sänker bakdämparen i botten så att du rent chassimässigt kör en chopper? :D
//Tobbe

EDIT: snigelfart på detta inlägget ja :gnissla :EDIT

tobbeviking skrev:
Sitter gaffelbenen på samma höjd i kronorna som innan renoveringen?
Det du beskriver att du gjort med hojen ska ju inte direkt göra så stor skillnad på chassigeometrin om du inte har satt benen annorlunda än innan.
Som ngn redan nämt så hade jag kollat luften i sulorna.
Om inte bakhjulet sitter i linje med fram så borde du uppleva att det känns olika att svänga höger eller vänster. Ditt nytillskott i magen kanske sänker bakdämparen i botten så att du rent chassimässigt kör en chopper? :D
//Tobbe

EDIT: snigelfart på detta inlägget ja :gnissla :EDIT

Allt sitter som det satt innan. Bara ändrade inställningar på justerskruvarna.
Den drar ju inte åt något håll, så då funkar väl linjen också, vara bara tvungen att kolla så det inte kunde inverka på "fallet". :)

Nu känner jag att jag skall sätta mig på motionscykeln och sedan åka till gymet. :rolleyes: Så kanske jag får ordning på min chassigeometri. :hihi

Thunder skrev:
Allt sitter som det satt innan. Bara ändrade inställningar på justerskruvarna.
Den drar ju inte åt något håll, så då funkar väl linjen också, vara bara tvungen att kolla så det inte kunde inverka på "fallet". :)

Nu känner jag att jag skall sätta mig på motionscykeln och sedan åka till gymet. :rolleyes: Så kanske jag får ordning på min chassigeometri. :hihi
Äh...finns hårdare fjädrar att köpa ju :yoparty :D
//Tobbe

Din motorcykel är trasig. Går inte att göra något åt. Köp ny! :tummenupp

scud skrev:
Din motorcykel är trasig. Går inte att göra något åt. Köp ny! :tummenupp

Hade gärna köpt en R6 direkt om regeringen hemma inte hade haft andra planera på vart pengarna skall hamna! :gnissla

Itacha75 skrev:
Hade inte du nyss bytt däck?

Nej! Men jag hade beställt nya som är betalda och bara väntar på att komma till min ytterdörr. :)

Om det känns tungt att styra använder du fel teknik. För att styra en hoj genom motstyrning krävs inte mer än två lillfingrar, en på baksidan på varje styrhalva. Ska du svänga höger trycker du med höger lillfinger på insidan på höger styrhalva och vips så lägger sig hojen på höger sida och vice versa för att svänga vänster. Du verkar lida av ett typiskt fall av vintervila. Ut ock kör så blir hojen lika lättsvängd som förut.

Thunder skrev:

Om styrningen kärvar av nån anledning, för hårt åtlagt styrlager till exempel, kan man få känslan av att hojen faller inåt i kurvan särskilt vid låg fart.
Kan vara idé att kolla kanske.

*/ ?>
Back