Varför "faller" den lättare nu?

Hoztic skrev:
Du är väl herre i ditt eget hus? :7peta :hihi

Mmmmmmmmm.........
Eller vad det nu heter när man är gift. :rolleyes:

Maktbalans! :lol

Teddy skrev:
Om det känns tungt att styra använder du fel teknik. För att styra en hoj genom motstyrning krävs inte mer än två lillfingrar, en på baksidan på varje styrhalva. Ska du svänga höger trycker du med höger lillfinger på insidan på höger styrhalva och vips så lägger sig hojen på höger sida och vice versa för att svänga vänster. Du verkar lida av ett typiskt fall av vintervila. Ut ock kör så blir hojen lika lättsvängd som förut.

Ja, jo, jag har nog uttryckt mig lite galet. Jag tränar vidare. :)

enhjuling skrev:
Om styrningen kärvar av nån anledning, för hårt åtlagt styrlager till exempel, kan man få känslan av att hojen faller inåt i kurvan särskilt vid låg fart.
Kan vara idé att kolla kanske.

Där har vi ytterligare en bra idé. Jag skall kolla detta, men jag har inte rört just den delen av cykeln i vintras. Och jag har inte haft problem tidigare med det lagret. Men klart värt en koll. :tummenupp

Last edited:
Hade samma symptom på min gamla GT125, men på den dök det upp mellan två korsningar och när jag skulle svänga i korsning två höll jag på att åka av vägen innan jag var framme vid avfarten... Felet? Punka på framhjulet, nästan inget tryck kvar. :tomten Pallra dig ut i garaget och pumpa nu så du kan provköra.

Teddy skrev:
2027412 Om det känns tungt att styra använder du fel teknik. För att styra en hoj genom motstyrning krävs inte mer än två lillfingrar, en på baksidan på varje styrhalva. Ska du svänga höger trycker du med höger lillfinger på insidan på höger styrhalva och vips så lägger sig hojen på höger sida och vice versa för att svänga vänster. Du verkar lida av ett typiskt fall av vintervila. Ut ock kör så blir hojen lika lättsvängd som förut.

Hmm "Styra med lillfingerena",,??
Är det därför Rossi och pojkerna är helt röda i ansiktet efter en trekvarts åkning?
Tror inte det!
Däremot tror jag inte att grabben har kollat däckstrycket sista året eller så,,så det är nog bara nåt hekto i däcken,,och då blir det så som han beskrivar.
Hälsar Mogens

turbobiker44 skrev:
2050560 Hmm "Styra med lillfingerena",,??
Är det därför Rossi och pojkerna är helt röda i ansiktet efter en trekvarts åkning?
Tror inte det!

"Rossi o pojkerna" har lite mer bråttom i omkullputtandet. Därav går det åt mer kraft. Prova när du svänger nästa gång :tungan

Håller i övrigt med om att alla symptom tyder på 0,1-0,5 kg's tryck i däcket...

Klart det blir annorlunda med mer olja i gaffeln och hårdare fjädrar. Hojen är säkerligen ett par cm högre fram nu än förut. Exakt samma som om du skjutit ner gaffelbenen lika långt i kronorna.

Mats

Då har man kört för andra gången i år. Och denna gång så kollade jag trycket i däcken först :D
Det var 1 kg i framdäcket. Inte konstigt att det föll lätt. Det vart samma goa cykel som vanligt efter att jag åtgärdat detta.
Nu kan inget stoppa dom härliga turerna längre :banana

Tack för all hjälp :tummenupp

PS. Synd bara att man inte tänkte på en så enkel sak från början :va DS.

*/ ?>
Back