Varför får man säga eskimå när man inte får säga neger?

Status
Ej öppen för fler svar.
Hur många "eskimåer" träffar du per månad som kan ta illa upp? Inte så många.

Läste lite i min morfars gamla uppslagsbok för jag hade hört att det kunde stå mindre politiskt korrekta saker under ordet neger i äldre uppslagsverk och jäklar vilket gott skratt jag fick. Negrer, eller hottentotter, tycker om att dansa och sjunga och populationen är utspridd över stora delar av den afrikanska kontinenten osv. Som det var nån slags fågelart. :D

Carl Von Linne skrev ju om "de småfula lapparne i trakterna av Hällnäs".

I "Pyttans AB och CD lära" (en ABC bok med humor) står det på bokstaven K

Kaffern är så svart om magen
att han mörkrädd blir om dagen
(illustrerat av en bild på en neger som tittar sig i spegeln och blir rädd)

Ordet Kaffer är väl inte heller politiskt korrekt längre, om det ens någonsin har varit det...

Edit: Jag blandade visst ihop rimmen, boken i sin helhet finns här:
http://helgo.net/ikon/full.php?p=/e/bilderbok/annat/abc/pyttan/N.jpg

Kaffern var visst ett annat rim....

Last edited:
Jag jobbade ett tag med att serva gräsklippartraktorer, en dag fick jag ett telefonsamtal från Umeås största bad och campingplats, deras klippare hade gått sönder, så jag sa "Lägg dig och sola en stund så kommer jag"

När jag kom dit var det den svartaste människa jag har sett som körde maskinen :huvet
Han skrattade och sa "När jag ringde visste du inte att du pratade med en blåneger va?"
Det fick jag lov att erkänna!
Sedan pikade han mig hela tiden om vilken jävla tid det hade tagit för mig att ta mig dit "När jag la mig och solade var jag lika vit som du, det är ditt fel att jag blev neger"

Han verkade inte ha något emot att bli kallad det.

:D Go gubbe, men jag tror nog ändå inte att han tycker om att bli kallad det. Det är ju skillnad på att kalla sig själv det liksom.

Säg brother/broder till de mörka så blir ni lita wangsta och de får respekt för dig;)

:rofl

Edit: Jag blandade visst ihop rimmen, boken i sin helhet finns här:
http://helgo.net/ikon/full.php?p=/e/bilderbok/annat/abc/pyttan/N.jpg

Hahaha! :D Hur gammal är den där, vet du det?

Last edited:
Neger kan uppfattas nedvärderande, det vet nog alla som gått ut grundskolan.

Vi hade inga negerlektioner i skolan så jag vet inget om den saken, från skolan, att man behandlat dessa annorlunda vet jag, jag finner inget nervärderande i ordet så länge man inte lägger till andra ord omkring och betoningar.

Intressant annars är att de flesta invandrare(som inte är svarta då) nästan alltid använder ordet neger.

Se där, jag är ganska säker på att inte alltid menar något negativt när de säger neger.

När jag kom dit var det den svartaste människa jag har sett som körde maskinen :huvet

För 18 år sedan sprang jag på en mörk neger som talade flytande finska, när han öppnade munnen så blev alla associationer osv. fel, man har ju en uppsättning av olika förväntningar vad gäller finsktalande personer, det måste nog upplevas, han var nog ganska ovanlig på den tiden då finlands invandringspolitik är ganska strikt.

man kan ju föreställa sig en mörk person med den här brytningen :D

[YOUTUBE-ID]zMzurOITnGg[/YOUTUBE-ID]

Last edited:
Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...