Varför får man säga eskimå när man inte får säga neger?

Status
Ej öppen för fler svar.

N.Blomqvist

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Feb 2006
Ort
Härnösand
Hoj
Kawasaki ZR1100
http://sv.wikipedia.org/wiki/Inuiter

Varför är det så jäkla fel och anses så nedvärderande att kalla en neger för neger, när det anses helt ok att kalla en inuit för eskimå?

Säger man neger kommer hela PK-maffian rännandes med pekpinnen i högsta hugg, men att använda ordet eskimå i alla möjliga och omöjliga sammanhang är helt accepterat utan att någon ens höjer på ögonbrynen. -Trots att inuiterna själva anser det vara nedvärderande.

Varför är det så?

Tex. termen "eskimåsväng" inom kanot-grenen.
Tänk om någon skulle säga "negervändning" om något. Då skulle det bli ramaskri.

(Ja jag har tråkigt och lite att göra ikväll... :tungan)
 

KGK

1200
Gick med
1 Jan 2006
Ort
fjollträsk
Hoj
KGK
är det någon som blir upprörd över ordet neger idag? negress är då inget fult ord. :tuttar

vad ska man säga annars? afrikan? somalier etc.? neger är då långt bättre än svarting.
 
Last edited:

changco

Trasig posör.
Gick med
8 Jul 2006
Ort
vägen89
Hoj
jo
Ser inget fel med att säga neger, dock brukar många ordet negrer i negativa/nedvärderande sammanhang därför folk tar illa upp.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Neger var en tysk miniubåtsklass! :mattias

Jag tror att ordet neger har fått dålig klang av ameikanskans nigger som var ett skällsord från början.

På samma vis får man ju numera inte kalla en same för "Lapp" trots att dom gamla lappgubbarna själva säger att dom är lappar och bor i lappland och sysslar med lappslöjd...
Någon har gjort ett gammalt accepterat uttryck fult...
 
Last edited:

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
Kalla svarta för negrer ni och skit i att folk kollar konstigt på er i stället om det är så svårt att kalla en svart människa för svart. Om man nu måste referera till dennes hudfärg av någon konstig anledning. Jag kallar sällan Chineser för tjingtjång eller Inuiter för eskimåer och har således inget behov för ordet Neger. När jag tänker efter så har jag trots en färgglad bekantskapskrets inte behövt ta till något av dem.
Att säga Neger säger mer om sig själv än nämnda neger anser jag.

Inte för att jag själv dömmer folk som säger neger men är det en het potatis så är det antagligen det..

Sen kan man ju kalla en människa för jävla kronmurkla om denne är korkad men då är det just denne man pratar om och inte samtliga övriga med liknande hårfärg.
 
Last edited:

zoltan

Motard pöjk
Gick med
17 Dec 2006
Ort
Västerås!
Hoj
TT600R,KX500 & FYM
Kalla svarta för negrer ni och skit i att folk kollar konstigt på er i stället om det är så svårt att kalla en svart människa för svart. Om man nu måste referera till dennes hudfärg av någon konstig anledning. Jag kallar sällan Chineser för tjingtjång eller Inuiter för eskimåer och har således inget behov för ordet Neger. När jag tänker efter så har jag trots en färgglad bekantskapskrets inte behövt ta till något av dem.
Att säga Neger säger mer om sig själv än nämnda neger anser jag.

Inte för att jag själv dömmer folk som säger neger men är det en het potatis så är det antagligen det..

Sen kan man ju kalla en människa för jävla kronmurkla om denne är korkad men då är det just denne man pratar om och inte samtliga övriga med liknande hårfärg.

Oftast är det mest när folk frågar vem personen i fråga är ifall man beskriver någon och då säger man att det är han/hon som är neger. Då vet alla vem det är man pratar om.
 

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
Oftast är det mest när folk frågar vem personen i fråga är ifall man beskriver någon och då säger man att det är han/hon som är neger. Då vet alla vem det är man pratar om.

Ja eller så kallar man personen vid namn. Eller säger den där svarta tjejen/killen.

svarta låter fulare

Inte enligt de svarta tydligen.

Men uppenbarligen så tycker inte de som kallar svarta för negrer att det är något problem och att problemet i stället ligger i varför andra och de svarta tycker det är ett problem att man kallar någon för neger.
 
Last edited:

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
det är möjligt, kanske mer bland de äldre som har negativa associationer kring ordet, jag har det inte.

Jag reflekterar sällan eller aldrig över det men om det är så eller ej så finner jag ingen nytta i att kalla någon för neger om det nu skulle vara så.
Jag har refererat till min svarta polare några gånger och då aldrig stött på en tryckt stämning så då kör jag vidare på det. Det drar inte så många kilowatt att säga svart i stället för neger så det lilla är jag bered att göra för att inte råka klanka ner på någon om det nu skulle vara så. Jag själv skiter i vilket.
 

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
Det är när folk inte vet vem person är eller heter. Sen om man säger neger eller svart är en smaksak. Som när man diskuterar motorcyklar med svärmor och hojar med polarna.

Ja men då har ni ju inget problem då.

Håller med Bettskena.
 

honkiie

Världens starkaste man
Gick med
29 Apr 2004
Ort
Göteborg
Hoj
gdfs
Det är fantastiskt hur folk som använt ett språk så länge inte har förstått att vissa ord bär på värderingar. Om jag ska svara på den direkta frågan så kan jag inleda med att säga att vi inte har några inuiter i Sverige. Våran förståelse för deras kultur och situation är väldigt liten, ändå tror jag de flesta säger inuit istället för eskimå. Men även om man gör det så är det på oftast på grund av okunskap.

Neger kan uppfattas nedvärderande, det vet nog alla som gått ut grundskolan.

Nu finns det inget ord för vit människa som motsvarar neger så det är svårt att jämföra. Men nog förstår man väl att en människa som medvetet använder en term som anses vara nedvärderande trots att han vet att den är det gör fel?

En jämförelse i trafiken vore mellan en människa som kör ihjäl någon i en olycka jämfört med en människa som kör ihjäl någon med flit. Kanske en underlig jämförelse men jag vill uppmärksamma att det har mycket med uppsåt att göra.

Det är mitt svar på varför det är mer okej att i sverige säga eskimå än att säga neger trots att eskimå också är nedvärderande.
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
På samma vis får man ju numera inte kalla en same för "Lapp" trots att dom gamla lappgubbarna själva säger att dom är lappar och bor i lappland och sysslar med lappslöjd...
Någon har gjort ett gammalt accepterat uttryck fult...

Vafalls, får man inte säga lapp längre??:va Varför?:va
Lapplänning=lapp, hur fult kan det vara?:confused:
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Från Wikipedia:

"Fram till och med 1970-talet var neger den dominerande termen för svarta personer men idag anses det av en del vara ett föråldrat, förolämpande och negativt laddat begrepp"

Fram till 70 så användes det alltså oftare än någon annan benämning, men det användes fortfarande flitigt då jag gick i skolan, av vuxna såväl som av elever, aldrig med någon negativ värdeladdning.

Att säga "det var tre negrer som spelade trumpet" var lika naturligt som att säga "det var tre kvinnor" eller "det var tre snickare", en grupptillhörighet helt enkelt, helt utan värdering.

En dikt som i svensk översättning heter "Negern har sett många floder"

The Negro Speaks of Rivers
By Langston Hughes
(To W.E.B. Du Bois)

I’ve known rivers:
I’ve known rivers ancient as the world and older than the
flow of human blood in human veins.

My soul has grown deep like the rivers.

I bathed in the Euphrates when dawns were young.
I built my hut near the Congo and it lulled me to sleep.
I looked upon the Nile and raised the pyramid above it.
I heard the singing of the Mississippi when Abe Lincoln
went down to New Orleans, and I’ve seen its muddy
bosom turn all golden in the sunset

I’ve known rivers:
Ancient, dusky rivers.

My soul has grown deep like the rivers.

En bild på författaren :
langstonhughes.jpg
 
Last edited:

BoSoZoKu

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2008
Ort
Bra
Hoj
S1000RR
är det någon som blir upprörd över ordet neger idag? negress är då inget fult ord. :tuttar

.

Skämtar herrn? Det finns en jävla massa folk som blir upprörda över det ordet. Oftast svenska PK-tjejer, mer än de svarta själva. Men hur som helst, eftersom det är så många som kokar över och tar illa upp så håller jag med Teo, man kan lika gärna säga svart. Det är faktiskt inte jobbigare än att säga neger.

Negress är väl något mildare kanske men ändå långt ifrån koscher.

Intressant annars är att de flesta invandrare(som inte är svarta då) nästan alltid använder ordet neger.

Från Wikipedia:

"Fram till och med 1970-talet var neger den dominerande termen för svarta personer men idag anses det av en del vara ett föråldrat, förolämpande och negativt laddat begrepp"

Fram till 70 så användes det alltså oftare än någon annan benämning, men det användes fortfarande flitigt då jag gick i skolan, av vuxna såväl som av elever, aldrig med någon negativ värdeladdning.

Att säga "det var tre negrer som spelade trumpet" var lika naturligt som att säga "det var tre kvinnor" eller "det var tre snickare", en grupptillhörighet helt enkelt, helt utan värdering.

Läste lite i min morfars gamla uppslagsbok för jag hade hört att det kunde stå mindre politiskt korrekta saker under ordet neger i äldre uppslagsverk och jäklar vilket gott skratt jag fick. Negrer, eller hottentotter, tycker om att dansa och sjunga och populationen är utspridd över stora delar av den afrikanska kontinenten osv. Som det var nån slags fågelart. :D
 
Last edited:

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Intressant annars är att de flesta invandrare(som inte är svarta då) nästan alltid använder ordet neger.

Jag jobbade ett tag med att serva gräsklippartraktorer, en dag fick jag ett telefonsamtal från Umeås största bad och campingplats, deras klippare hade gått sönder, så jag sa "Lägg dig och sola en stund så kommer jag"

När jag kom dit var det den svartaste människa jag har sett som körde maskinen :huvet
Han skrattade och sa "När jag ringde visste du inte att du pratade med en blåneger va?"
Det fick jag lov att erkänna!
Sedan pikade han mig hela tiden om vilken jävla tid det hade tagit för mig att ta mig dit "När jag la mig och solade var jag lika vit som du, det är ditt fel att jag blev neger"

Han verkade inte ha något emot att bli kallad det.
 

bullysmile

Killing time? time kills you!
Gick med
27 Jul 2007
Ort
oped
Hoj
Rossis förra
Säg brother/broder till de mörka så blir ni lita wangsta och de får respekt för dig;)
 
Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

KTM 990 RC R på gång

KTM har presenterat prototy...

Distinguished Gentlemans Ride 2024

Söndagen den 19/5 var det d...

Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Top