Varför får man kramp?

2fast4hjo skrev:
Har fått sendrag i vaden (när jag sover), fy satan va ont det gör. Det enda som hjälper är att trycka foten hårt mot golvet.

Ja, hehe. Det där får jag ibland. Vaknar av att vadmuskeln spänner sig okontrollerat. Man får ta sig samman och koncentrera sig på att slappna av i skiten så försvinner det. Det är grejer det

Blanco skrev:
Har fått det i baksidan av låret i samband med samlag..... Hua..

Det är enda gången man klarar av att ignorera smärtan och fortsätta med det man håller på med... :banana

Linusp3 skrev:
Brist på syre (dålig blodgenomströmning när du är stilla) eller så kanske du sträcker på dig så du får kramp. Eller så lider du av kaliumbrist.

NJA Calciumbrist (Ca2+) är det väl i så fall men du lär drabbas av benskörhet innan du får kramper av för låg extracellulär Ca2+ halt.

För att försöka besvara ursprungsfrågan:
Kramper orsakas av felaktig stimulti av musklerna detta kan vara pga fel i nervbanorna (vilket jag inte kan ett jota om) eller att cellen tolkar signalerna fel, att cellerna tolkar signalen fel och ger fan i att släppa muskelspänningen kan bero på tusen saker men är troligen orsakat av att pumparna i cellmembranet som styr Ca2+ fluktrationerna inte fungerar eller räcker till. Förutom detta finns en mängd enzymer som styr muskelsammandragning men jag misstänker att detta är aningen överkurs.

För att undvika kramp finns inte mycket att göra förutom att leva hälsosamt röra sig i lagom omfattning och äta en varierad kost, har man stora problem med kramper skall man söka läkarvård.

//Tentar medicinsk cellbiologi nästa vecka och har precis börjat få tentaångest

FreddaGädda skrev:
Ja, hehe. Det där får jag ibland. Vaknar av att vadmuskeln spänner sig okontrollerat. Man får ta sig samman och koncentrera sig på att slappna av i skiten så försvinner det. Det är grejer det
Så du har sån pass sinnesnärvaro i alla fall?

Själv har jag ofta fått kramp i vaden/vaderna eller/och ett låt/låren medan jag sover. Det enda som brukar fungera för mig är att sätta mig upp i sängen och sätta ner fötterna på golvet en stund. Detta såklart efter att jag först har skrikit av smärta ett tag för att jag inte förstått vad det är som gör så ont.

Jag brukar få kramp i hakan/käken. Lite jobbigt när man är bland folk och måste hålla masken (för pinsamt att säga att hakan krampar).

Magnesium

Magnesiumbrist är en känd orsak till muskel kramp.

"Nocturnal leg cramps are sudden, involuntary contractions of the calf muscles that occur during the night or while at rest. The cramps can affect persons in any age-group, but they tend to occur in middle-aged and older populations. Sometimes muscles in the soles of the feet also cramp"

http://www.digitalnaturopath.com/cond/C466089.html

Finns säkert bättre länkar o jag har massa böcker men detta var en snabbis referens om någon skulle börja tjata :rolleyes:

Last edited by a moderator:
FreddaGädda skrev:

"Lider" av samma grej jag med, vaknar av att man har djevulusiskt ont i vaden. Räcker dock inte riktigt att ställa sig upp, som det gör när man har sendrag i foten.. Men som sagt, fokusera och slappna av så slutar det.
Jag brukar få så ont när jag vaknar sådär att det sitter i halva dan :4skrika

Blanco skrev:

prova å ha ett knä som hoppar ur led vid tidigare nämnda aktivitet.. då vrålar man lite :3freak

vaden..förut red jag bara ut det men har fått en reflex så att så fort jag vaknar av att de börjar tog drar jag upp foten(stretar imot)..går fortast över så..
gör ont i ca 3 sek kanske.
detta fenomen uppstår oftast när jag pratat eller tänkt på de kvällen innan så tack för denna tråd allahopa :fatta!

ozeo skrev:
vaden..förut red jag bara ut det men har fått en reflex så att så fort jag vaknar av att de börjar tog drar jag upp foten(stretar imot)..går fortast över så..
gör ont i ca 3 sek kanske.
detta fenomen uppstår oftast när jag pratat eller tänkt på de kvällen innan så tack för denna tråd allahopa :fatta!

Nå, två dagarsen nu, hoppas det inte kom nåt... :hihi

HumAnyt skrev:
Nå, två dagarsen nu, hoppas det inte kom nåt... :hihi

jag salta fläsket lite innan jag la mig o sov..verka ha gjort susen :banana
5_4_4_1_right.jpg

Blanco skrev:

Jag får alltid kramp när jag har samlag, medans tjejen klagar på att hon aldrig får det :gnissla

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg