Varför får man kramp?

bissmark

Same Shit, different Day...
Gick med
9 Aug 2003
Hoj
Ärr6 räjjs, 2x minikina
Har fått det mycket den sista tiden, speciellt i foten.
Håller på att bli galen, det gör lika ont varje gång.

Kan någon tala om för mig vad kramp beror på??

bissmark skrev:

Det vill jag också veta!! Det är förfärligt jobbigt! Så fort jag sätter upp fötterna tex på soffbordet så får jag kramp i ena foten..

hittade en länk.. http://www.vardguiden.se/Article.asp?ArticleID=3301

Vätskebrist kan vara en av anledningarna. När jag får kramp (i foten tex) så är det när jag är bakis. (=vätskebrist) Krampen fixar man lätt med en rejäl grogg dagen efter.

bissmark skrev:
Krampen kommer ofta på natten
Jag får det när som helst, dock ej på nätterna.
Har inte ändrat några vanor utan gör som vanligt...
Blir tooookig

jag brukade få kramp i fötter o smalben ibland på nätterna, det låste sej när man sträckte på sej mm, ont som faan. nån rekommenderade drick vatten och ät mer salt, det funkade faktiskt.

Homo skrev:
jag brukade få kramp i fötter o smalben ibland på nätterna, det låste sej när man sträckte på sej mm, ont som faan. nån rekommenderade drick vatten och ät mer salt, det funkade faktiskt.

Ja det kan stämma, det där med salt har jag hört förut påminner jag mig nu när du nämnde det. Vätskebrist kan mycket väl stämma i mitt fall..

Brist på syre (dålig blodgenomströmning när du är stilla) eller så kanske du sträcker på dig så du får kramp. Eller så lider du av kaliumbrist.

Last edited:
bissmark skrev:

Du kankse är gravid :rolleyes:

Kerplunk skrev:
En dum fråga, är kramp samma sak som när foten "somnar" och det sticker i den?

Näpp, kramp gör nå så överjävulskt ont, när foten somnar är det på sin höjd irriterande.

Jag brukade ofta få kramp i vaden förr, ofta när jag sov, och det kan jag säga, är inte världens roligaste uppvaknande.

Satan va ont det gör om man vaknar av kramp i vaden, vilken smärta....

En annan sak, alltid på bakfyllan, när man ska skita sin bakfylleskit, och jag sitter där så somnar alltid den ena foten, fattar inte det, är det också vätskebrist då? Känner någon igen detta problem??

GuW skrev:
Näpp, kramp gör nå så överjävulskt ont, när foten somnar är det på sin höjd irriterande.

Jag brukade ofta få kramp i vaden förr, ofta när jag sov, och det kan jag säga, är inte världens roligaste uppvaknande.

Ok, tack då vet jag! :tummenupp Tänkte jävlar vad folk gnäller för att det kittlar lite i foten... :hihi

GuW skrev:

Min gamla fotbollstränare brukade säga att kramp är bevis på att man faktiskt hade några muskler. Jag hade aldrig kramp...

wippe skrev:
Satan va ont det gör om man vaknar av kramp i vaden, vilken smärta....

En annan sak, alltid på bakfyllan, när man ska skita sin bakfylleskit, och jag sitter där så somnar alltid den ena foten, fattar inte det, är det också vätskebrist då? Känner någon igen detta problem??

hehe jupp det där känner man igen :)

Aaah kramp i vaden är som sagt helt sjukt jobbigt att få när man sover. Har fått det några gånger på grund av vätskebrist, hujja vilken smärta det är!

Kerplunk skrev:
En dum fråga, är kramp samma sak som när foten "somnar" och det sticker i den?

Nope, det där tyder på syrebrist i den delen som har somnat.
Lustigt nog kan det även vara för mycket syre.
Men i detta fallet är det nog syrebrist.

wippe skrev:

Förmodar att du "hänger" på låren/knäna med dina armbågar!?
Detta stryper blodtillförseln till fötterna, även toaringen du sitter på stryper tillförseln till fötterna.
Prova att sitta mer upprätt nästa gång...

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg