Varför får man inte lacka om mc-hjälmen för?

Mja....

Kolfiber och glasfiberhjälmar kan man lacka om.
Det är den gamla plasthjälmen man inte får lacka, nu hoppas jag att ingen åker med plasthjälm längre.

Allt beror på att plasten inte tål lösningsmedel och försämras från det skit det var redan från början.

Och då bör man nog poängtera också att det är just den gamla plasthjälmen som man ska undvika att lacka.
Materialutvecklingen går ju framåt. Inte minst på polymersidan.
Dagens plasthjälmar är väldigt stabila både för lösningsmedel och solljus.
Faktum är att dom plaster man idag använder är så bra att det som avgör en hjälms livslängd inte är att skalet åldras. Det är att inredningen blir förstörd pga ålder och svett mm. Detta under förutsättning att man inte förvarar sin hjälm på den soliga altanen när man inte använder den vill säga.

Står på vardera hjälmtillverkares hemsida om man kan lacka dem eller ej och om man skall undvika vissa lösningsmedel. Hittar ni inte infon till din hjälmtillverkare föreslår jag att ni kommunicerar med dem. De har bäst info på vad deras hjälmar tål för att behålla skyddet. I princip får man inte lacka om en hjälm enligt någon skum paragraf men aldrig hört någon som åkt på det.

Att försäkringbolaget skulle gå emot hjälmtillverkarens rekomendationer känns avlägset men det är klart att står mycket pengar på spel letar de alla möjliga sätt att slippa betala.

Jag kör med hem-lackade hjälmar och sover gott om natten personligen.

Plast vs Glasfiber.

Plasthjälmar/polycarbonate är mig veterligen ett "hårdare materiel" vilket betyder att man måste jobba mer med "insidan/frigoliten" på hjälmen, den behöver vara mjukare för att kompensera det hårda ytterskalet. Detta gör att hjälmen KAN få en "studseffekt" vid en ev. kollision/marksyning.

Glasfiberhjälmar är gjorda i kompositemateriel (dvs ett blandmateriel) hade det bara barit gjorda i kolfiber eller glasfiber hade hjälmarna varit mycket tunga men som många vet är de oftast lättare än plasthjälmar.
Materialet har en längre livslängd och är "segare", enligt min uppfattning tar det smällen mer som en bil tar en krock.

Vill du lackera om hjälmen bör du gå till en duktig hjälmlackerare, hör angående säkerhet osv, det hade jag gjort om jag nu absolut ville lackera om hjälmen, men så vitt jag gissar behövs det användas en sådan speciell lack att det skule bli väldigt dyrt. Detta vare sig det är en plast/glasfiberhjälm.

Obsevera att detta är min egna slutsats. Rolig trådläsning btw. :banana

det var inte så jag menade, du missuppfattade nog

jag undrade om polisen tex "fick reda på de"
skulle dom ge samma böter som utan hjälm,oknäppt hjälm?

behöver inte bli så satnas förbannnad, ställde bara en fråga

Polisen skiter i om du har lackat om hjälmen. Eller dom kollar i varje fall inte efter det. Skulle det vara uppenbart att du har klistrat den full med märken kan dom säkert ge dig böter för att du har på dig en hjälm som inte längre uppfyller kraven enligt ECE R22/05 då hjälmen är godkänd utan påverkan från klistermärken men jag har aldrig hört talas om det.
Däremot finns risken att försäkringsbolaget kan börja konstra och hävda att hjälmen inte var godkänd då du lackat den och därigenom påverkat säkerheten hos den. Men det har jag faktiskt heller inte hört talas om.

Plast = moppe hjälm det är väl ingen här som vill ha en moppe hjälm?

Nja. Det finns ganska gott om hjälmar som är plasthjälmar. Dvs plasthjälmar utan armering med glasfiber eller kolfiber. Och dom uppfyller ändå ECE R22/05 vilket gör dom till godkända MC-hjälmar. Faktum är att många av plasthjälmarna har visat sig prestera bättre i tester än många av de betydligt dyrare kolfiber och glasfiberhjälmarna. Men dom är såklart oftast lite tyngre då skalet måste göras lite tjockare pga att materialet är lite svagare. Och vikten har ju en viss betydelse om man ska ha på sig hjälmen längre stunder.

Jag har tyvärr inte tidningen kvar då den slängdes när den föll isär av tidens tand, minns inte heller exakt nr eller vilken av de tidningar som finns.
Men däri kunde läsas att dåtidens "plasthjälmar" inte tålde klistret från dekaler eller lösningsmedel från lack.
Att plast är skit framgick även i den testen då hjälmen av plast tillverkad då det begav sig runt slutet 80tal studsade likt en gummiboll mot marken och gav betydligt kraftigare nackskador är motsvarande glasfiber som inte studsade på samma sätt.
Detta är ett exempel på vart jag fått sådan info

Sedan så har jag genom mina år med Mc som intresse och jobb fått lära mig saker om tex hjälmar av olika mer eller mindre insatta personer.

Om du sen inte bedömmer detta som relevant kan jag tyvärr inte hjälpa.

Ja. Dom äldre hjälmarna är ofta allt annat än bra.

Myten med att glasfiber/kolfiberhjälmar är så mycket säkrare har nog uppkommit på den tiden när kraven var lägre och man lade då ner en massa krut på att göra komposithjälmarna lite säkrare och få dom att kännas lyxigare. I dagens läge är det dock inte någon större skillnad på plasthjälmar och komposithjälmar ur säkerhetssynpunkt. Däremot är ju plasthjälmarna ofta något tyngre vilket ju påverkar bekvämligheten om man ska ha på sig hjälmen längre stunder. Det kan ju också tänkas påverka ryck och liknande som nacken får ta om hjälmen är tyngre.

Morsan har faktiskt kvar sin gamla plasthjälm från när hon började köra båge 1968. Den hjälmen skulle jag inte vilja ha på mig när jag klotar kan jag villigt erkänna. Ett tunt djäkla äggskal i plast på huvudet och en nästintill total avsaknad av stötupptagande material. Men den är ju laglig att använda då den en gång godkänts om än efter en betydligt lättare norm.
Fast till hennes försvar så använder hon den faktiskt inte. Hon har mest sparat den av nostalgiska skäl.

Last edited:
Hörde av en kille här på sporthoj (kan ha hetat Nash) att pulverlacka eller alternativt eloxera hjälmen e d ända som e godkännt,nån som vet om d stämmer??provade med falurödfärg men såg inget genom visiret,så d funkar inte ialf.

Ang lösningsmedel så har det inte så stor betydelse på dagen hjälmar om det är en plast eller fiberhjälm. Det är LIKA IDIOTISK oavsett om det är plast eller fiber, för det är frigoliten på insidan hjälmen som tar skada.

Frigolitens reaktion på lösningsmedel:
[YOUTUBE-ID]wR5iUdTruvk[/YOUTUBE-ID]

Hörde av en kille här på sporthoj (kan ha hetat Nash) att pulverlacka eller alternativt eloxera hjälmen e d ända som e godkännt,nån som vet om d stämmer??provade med falurödfärg men såg inget genom visiret,så d funkar inte ialf.

Bygger inte båda lack metoderna på elektriskt magnet fällt med plus
minus pol på lack objektet hur går det till på en hjälm.....???

Eloxera är väl det jag har på mina Guld fälgar = Metall....

Man får inte köra för fort hellre:D men det skiter ju dom flesta i, så varför bry sig om en hjälm är lackad eller inte:confused:

Ang lösningsmedel så har det inte så stor betydelse på dagen hjälmar om det är en plast eller fiberhjälm. Det är LIKA IDIOTISK oavsett om det är plast eller fiber, för det är frigoliten på insidan hjälmen som tar skada.

men inte målar man hjälmen invändig eller :D

har ingen fakta i frågan men samtidigt... OM färgen idag inte påverkar materialet (om jag förstod senaste inlägget rätt) så :tuttar TuTTar och körberg, jag lacka min egenhändigt och den låter eller ser inte värre ut och nej jag har inga planer på att smälla men om jag gör det och hjälmen mot ALL formodan skulle vara orsaken. Ja då har jag fel och återkommer i frågan :gnissla

är jag den enda som inte får länken till filmen att funka? :confused:

Last edited:
Det är skillnad på plast och plast. :mattias

"Plasthjälmar" är såvitt jag vet oftast vacuumformade av termoplast som smälter vid för hög värme och är känsliga för lösningsmedel.

"Komposithjälmar" (glasfiber etc) är gjorda av härdplaster (epoxi + härdare) som inte smälter vid lite för hög temperatur och oftast är ganska okänsliga för lösningsmedel när de väl härdat.

Vad man sen armerar hjälmen med har ingen påverkan på tåligheten mot lösningsmedel, oavsett om det är glasfiber eller kolfiber.

Det viktigaste är nog ändå inredningen på hjälmarna av idag, inte yttermaterialet, om man skall tala om skyddsfaktor.

Jantelagen i kombination med lagstiftande sossar. (Stick inte ut, ha inte något unikt!)
detta inlägg förtäljer inte min politiska agenda

Last edited:

Metyletylketon?

Bra rengöringsmedel men som sagt; plast går de inte riktigt ihop med.

Scary stuff :gnissla

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...