Varför får man inte lacka om mc-hjälmen för?

Vad händer om man kör med hjälm som är lackerad av sig själv då?
räknas som oknäppt/köra utan hjälm eller?

Polisen kommer antagligen inte säg ett skit. Det är inte det som är problemet, problemet är att om du kraschar så kommer hjälmen inte att skydda det du har innanför på bästa sätt. Kanske säger försäkringsbolaget något i samband med olycka men då är det antagligen ditt minsta problem just då.

På samma sätt är det inte olagligt att banka sig hårt i huvudet med en hammare men ändå ganska olämpligt...

Plast = moppe hjälm det är väl ingen här som vill ha en moppe hjälm?

Du har nog inte sett vad folk kan klä på sig och anse sig skyddade.
Plasthjälmar var högsta mode runt slutet 80 tal och med dessa åktes det stor hoj på högsta allvar.
Dessa fin fina skyddspottor bröts ner av solljus och lösningsmedel.
klistermärken gjorde också stor åverkan på hållfastheten...

Han menar ju om det blir samma straff. Tänk innan du skriver:tummenupp.

NÄHÄ!!!!
Menar du?

Och jag ironiserar det han skriver.
Eller måste jag förtydliga för dig?

Om du nu förstår att jag driver med grabben som överallt gör inlägg som är helt upp åt väggarna så kanske du förstår att jag mycket väl tänkte innan jag skrev!

:tummenupp:tummenupp:tummenupp:

Plasthjälmar var högsta mode runt slutet 80 tal och med dessa åktes det stor hoj på högsta allvar.

Och plasthjälmar är även idag högsta mode. Mig veteligen finns det bara plasthjälmar och de där gamla stålhjälmarna som HD-åkarna kör med.

Det är väl tex ingen som lagar ett kåpset med bara glasfiber. Man brukar ju även binda det samman med plast.

Och plasthjälmar är även idag högsta mode. Mig veteligen finns det bara plasthjälmar och de där gamla stålhjälmarna som HD-åkarna kör med.

Det är väl tex ingen som lagar ett kåpset med bara glasfiber. Man brukar ju även binda det samman med plast.

Ok....

Då skiljer vi dem åt med lite ord då.

Plasthjälmar utan glasfiber så som jag menar med plasthjälmar.
Och så har vi glasfiberhjälmar, ja sen finns det ju avarter hit å dit.

Det där lät roligt !:D

För att få seriösa svar får man nog använda sig av andra forum än Sporthoj.com nu för tiden. Det har visst gått inflation i att vara oseriös. Om trådskaparen vill ha mer info, skicka ett PM till mig så får du ett seriöst svar.

För att få seriösa svar får man nog använda sig av andra forum än Sporthoj.com nu för tiden. Det har visst gått inflation i att vara oseriös. Om trådskaparen vill ha mer info, skicka ett PM till mig så får du ett seriöst svar.

Var inte mitt svar till trådskaparen seriöst?
Lämnar alltid seriösa svar.

Polisen kommer antagligen inte säg ett skit. Det är inte det som är problemet, problemet är att om du kraschar så kommer hjälmen inte att skydda det du har innanför på bästa sätt. Kanske säger försäkringsbolaget något i samband med olycka men då är det antagligen ditt minsta problem just då.

På samma sätt är det inte olagligt att banka sig hårt i huvudet med en hammare men ändå ganska olämpligt...
:tummenupp, kunde inte skrivit det bättre själv, ha ha ha :D

Mja....

Kolfiber och glasfiberhjälmar kan man lacka om.
Det är den gamla plasthjälmen man inte får lacka, nu hoppas jag att ingen åker med plasthjälm längre.

Allt beror på att plasten inte tål lösningsmedel och försämras från det skit det var redan från början.

Kan du ge någon referens, test eller så, att plast är skit från början. De tester jag har läst. Å de har ju några år på nacken, sa att det är skit samma med plast eller glasfiber om det är nytt. Nackdelen med plast är att det försämras med åldern och tål dekaler och lackering mycket sämre. Har du annan info så är jag intresserad.

Jag tror ju, hoppas i a f, att alla hjälmar är bättre än ingen hjälm. Å det var så jag började. De fem första åren hade jag näst intill aldrig hjälm på. De tre första åren ägde jag ens inte en hjälm. Nu kör jag aldrig utan hjälm men det kan nog vara plast i någon eller några av dem. Därför undrar jag seriöst om du har belägg för det du säger?

Kan du ge någon referens, test eller så, att plast är skit från början. De tester jag har läst. Å de har ju några år på nacken, sa att det är skit samma med plast eller glasfiber om det är nytt. Nackdelen med plast är att det försämras med åldern och tål dekaler och lackering mycket sämre. Har du annan info så är jag intresserad.

Jag tror ju, hoppas i a f, att alla hjälmar är bättre än ingen hjälm. Å det var så jag började. De fem första åren hade jag näst intill aldrig hjälm på. De tre första åren ägde jag ens inte en hjälm. Nu kör jag aldrig utan hjälm men det kan nog vara plast i någon eller några av dem. Därför undrar jag seriöst om du har belägg för det du säger?

Är du fruktansvärt gammal ?, så det inte var hjälmtvång när du börja köra MC, eller åkte du utan bara för :va ? (helt utanför tråden )

Är du fruktansvärt gammal ?, så det inte var hjälmtvång när du börja köra MC, eller åkte du utan bara för :va ? (helt utanför tråden )

Jag är fruktansvärt gammal och hjälmlagen kom nog till under min första tid men det tar tid innan den når ut till landsbygden vet du. :-)

EDIT: Jag var inte originell på något sätt. Ingen, där jag bodde, åkte med hjälm när jag började 1972.

Last edited:
ha ha ha :tummenupp, trevlig midsommar på dig :D

Tackar! Trevlig midsommar själv. Jag kommer att fira min midsommarafton lite annorlunda i år. Jag och en kompis ska köra Dalsland runt. Jag med SV1000 och han med Ducati 848 Hayden Special.
Bästa hojdagen på hela året. Från 12 till ca 20. Då kör ingen vettig människa utan de sitter och dricker öl och nubbe. Dessutom är alla poliser upptagna med att stävja bråk och ingen har tid med att kolla fortkörning. Festa kan man göra när som helst. Midsommar är för amatörer men nu är jag OT så det förslår. Ursäkta!

Fast jag kör med maximalt dekaltrimmad plasthjälm så det är lite online i a f.

Hörde dessutom idag att de allvarliga olyckorna som alltid inträffar på midsommar är mestadels onyktra ungdomar i bil utan bälte på nätterna. Ännu mer OT så jag drar mig ur nu innan tråden stängs.

Polycarbonate vs Glasfiber

Plast vs Glasfiber.

Plasthjälmar/polycarbonate är mig veterligen ett "hårdare materiel" vilket betyder att man måste jobba mer med "insidan/frigoliten" på hjälmen, den behöver vara mjukare för att kompensera det hårda ytterskalet. Detta gör att hjälmen KAN få en "studseffekt" vid en ev. kollision/marksyning.

Glasfiberhjälmar är gjorda i kompositemateriel (dvs ett blandmateriel) hade det bara barit gjorda i kolfiber eller glasfiber hade hjälmarna varit mycket tunga men som många vet är de oftast lättare än plasthjälmar.
Materialet har en längre livslängd och är "segare", enligt min uppfattning tar det smällen mer som en bil tar en krock.

Vill du lackera om hjälmen bör du gå till en duktig hjälmlackerare, hör angående säkerhet osv, det hade jag gjort om jag nu absolut ville lackera om hjälmen, men så vitt jag gissar behövs det användas en sådan speciell lack att det skule bli väldigt dyrt. Detta vare sig det är en plast/glasfiberhjälm.

Obsevera att detta är min egna slutsats. Rolig trådläsning btw. :banana

Jag har tyvärr inte tidningen kvar då den slängdes när den föll isär av tidens tand, minns inte heller exakt nr eller vilken av de tidningar som finns.
Men däri kunde läsas att dåtidens "plasthjälmar" inte tålde klistret från dekaler eller lösningsmedel från lack.
Att plast är skit framgick även i den testen då hjälmen av plast tillverkad då det begav sig runt slutet 80tal studsade likt en gummiboll mot marken och gav betydligt kraftigare nackskador är motsvarande glasfiber som inte studsade på samma sätt.
Detta är ett exempel på vart jag fått sådan info

Sedan så har jag genom mina år med Mc som intresse och jobb fått lära mig saker om tex hjälmar av olika mer eller mindre insatta personer.

Om du sen inte bedömmer detta som relevant kan jag tyvärr inte hjälpa.

Ingenstans i mitt inlägg fanns en explicit referens till ditt inlägg, till någons inlägg för den delen.

Nej men ett anmält utdömmande att inget seriöst svar lämnats på TS fråga vilket jag reflekterar på genom mitt inlägg.
Du menar också att det enda sätt att få ett seriöst svar på TS fråga är att PMa dig.
Har du nu kunnskap i ämnet så torde det väl vara av almmänt intresse att dela med dig av den istället för att dömma ut andras inlägg.

Så berätta vad du vet istället för att berätta hur dåliga vi andra är...

Last edited:
Nyheter
Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...