#Olsson#
Ny medlem
Rundningsmärke skrev:Exakt, min motorcykel ramlade helt av sig själv, helt livsfarligt.
Jag ska genast kontakta en advokat.![]()
/A
Ja, om den ramlade av sig själv så är det något fel på den. Och då bör du ha en god chans.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Rundningsmärke skrev:Exakt, min motorcykel ramlade helt av sig själv, helt livsfarligt.
Jag ska genast kontakta en advokat.![]()
/A
Chris Ash skrev:Människor är bra korkade, inte en jävel som kan tänka själv eller ta minsta ansvar för sina egna handlingar. Det är alltid nån annan som gjort fel. Promenerar man in i en stjärtrotor på en helikopter så är det för att man är dum i huvudet och inte för att helikoptern är felkonstruerad.
#Olsson# skrev:Själv tycker jag det låter som ett bra system. Idén är enkel. Tillverkar man och säljer farliga grejer så skall man ta ansvar för dem också. Det finns ballans på det hela. Faktum är att grejer blir säkrare.
K-Micke skrev:Har det någon koppling till det här kanske?
http://www.car-accidents.com/pages/9_firestone/firestone_overview.html
Jag har en polare som voltade typ 4 varv och landade på taket efter att ha kört av motorvägen i 140 km/h pga vattenplaning med sin 15 år gamla Ford Sierra precis häromdagen. Allt han fick var ett litet skrubbsår på vänsterhanden. Ford gör säkra bilar, tydligen.Lime skrev:Personligen anser jag att om man har voltat 4 varv med en bil och överlever så ska man vara tyst och köpa en ny likadan...

69:an skrev:Det vore intressant med ett motsvarande fall med motorcykel.Vad har tillverkarna gjort för säkerheten under de åtminstone 70 år som motorcyklar varit allmänt populära? Jo, sedan 25 år klistrar de en dekal på tanken där det står att du skall läsa bruksanvisningen och köra försiktigt.
![]()
(Nej, jag säger inte att det *går* att göra så mycket mer...)
Bara en reflektion i skuggan av det faktum att tiopotenser fler människor dör och skadas i motorcykelolyckor än i helikopterolyckor.
#Olsson# skrev:Människan är konstruerad som den är. Att säga dum i huvudet är bara att försöka göra det enkelt för sig. I stress och vid 105db gör man inte alltid rätt. Så är det bara.
#Olsson# skrev:Precis. Läsa bruksanvisningen är ju klockrent. Där har de mökjlighet att vidarbefodra vad man skall ge fan i.
69:an skrev:Bara en reflektion i skuggan av det faktum att tiopotenser fler människor dör och skadas i motorcykelolyckor än i helikopterolyckor.
#Olsson# skrev:Nej, inte per timme per användare. Privatflyg är skitfarligt det också. Nummer 2 efter MC i Sverige tror jag.
Det fattar folk redan. Men ett slarvfel skall inte behöva leda till lemlästning och död. Därför ställer man säkerhetskraven relativt högt.Chris Ash skrev:Prexis, människan är inte perfekt, tänk om nån kunde fatta det och inse att olyckor händer på grund av att man själv är vårdslös och slarvig. Jag har hoppat in och ut ur helikoptrar under stress, men är det något man är..
Biifer skrev:Var det inte någon tant som hade stoppat in katten i mikron också? :kocko
Jupp, så är det.#Olsson# skrev:Själv tycker jag det låter som ett bra system. Idén är enkel. Tillverkar man och säljer farliga grejer så skall man ta ansvar för dem också. Det finns ballans på det hela. Faktum är att grejer blir säkrare.
Bingo skrev:Det är förnuftigare och ger större effekt att ställa krav på säkra produkter än att ställa krav på folks beteende.
men det är ändå intressant att hojar som produkter betraktade hamnat så totalt utanför allt säkerhetsarbete.Tja, vi har ju kedjeskydd på dem69:an skrev:Givet, håller naturligtvis med helt.
När det gäller saker som arbetsmiljö (maskiner, verktyg m.m.) och nyttofordon (personbilar, lastbilar m.m.) syns den utvecklingen ofta tydligt, medan som sagt motorcyklar varit helt förskonade. Inte för att jag skulle vilja ha störtbåge eller hastighetsspärr på hojen, absolut inte...men det är ändå intressant att hojar som produkter betraktade hamnat så totalt utanför allt säkerhetsarbete.
Pebl skrev:Sedan får naturligtvis systemet brister, där Advokater finansierar sina fall genom att ta procent av vinsten.
FeeBee skrev:För att det är USA. Alla amerikaner omyndigförklarar sig själv så att de kan skylla alla sina missar på nån annan och stämma skiten ur alla....![]()
Chris Ash skrev:Prexis, människan är inte perfekt, tänk om nån kunde fatta det och inse att olyckor händer på grund av att man själv är vårdslös och slarvig. Jag har hoppat in och ut ur helikoptrar under stress, men är det något man är jävligt noga med så är det att hålla sig väck från rotorbladen, fan man duckar ju nästan för rotorn när man hoppar in....
|
Di Giannantonio tillbaka som vinnare!
Fabio Di Giannantonio är fö... |
|
|
The Distinguished Gentlemans’s Ride – Körs i morgon!
Den 17 maj är det åter dags... |
|
|
GOTLAND GRAND NATIONAL OCH AFTONBLADET SÄNDER 12 TIMMAR LIVE FRÅN ÅRETS TÄVLING!
Foto: Karin Tornblom Pre... |
|
|
|
Allt om MC på Rapidos öppet hus!
Kom och hälsa på Rapido MCK... |
|
|
Bike på Rapidos öppet hus!
Kom och hälsa på Rapido MCK... |
|
|