Varför får inte vi köra??

Bennybåge skrev:
Oj, nu gav du dig ut på djupt vatten... ser du vad det är för några förare som har mest inlägg på denna tråden? :D
Nu får du det tufft...

Jo, det blir mig en övermäktig uppgift, ett sista inlägg sen drar jag mig ur.

R2: visst är mitt "..och vips" en grov förenkling.

oFFkeFF: Jag ville inte stryka någon klass utan låta de mest publikvänlga klasserna köra när det finns publik (= söndag)

JPS: nej jag är inte ute efter SM i 600cc men väl täta race i SM-klasser och då tror jag 600STD och 250SP (inte enbart fjäsk för dig) skulle göra sig bra för där finns förutsättningarna.

Goodstuff: Veidec och STD är mer info än jag har men blir det så är det givetvis svårt att ha 600STD i "vår" SM-serie.

Slutligen, Rookie är Rookie och ska aldrig ha SM-status.

over and out.

:yoparty

Strandelin skrev:
Håller med och om du läser mitt föregående inlägg en gång till så märker du kanske att jag ville lyfta fram 125jr!!!! Det var 250cc som jag anser vara mindre publikvänligt då toppen är alldelens för smal.

Hmm varför lite folk på B-tävlingar? Kan det vara så att det är sk "publikfria"-tävlingar? :fatta!

SM-tävlingar? Läge för en ny fråga i en annan tråd kanske, ska 250cc ha fortsatt förtroende som SM-klass, bör kanske ersättas av 600STD?

:yoparty

Bra fråga att ställa i dagsläget, när 250 nästan fyller gridden...... :rolleyes:

Dessutom sköt 250 racet på Sviestad i sank de flesta race jag sett på hemmaplan, helt otroligt häftigt race! Dessutom har vi Watz, Lindfors,Mårtensson,Fransson och Nordgren med kapacitet för topp-tio placeringar i EM, ojojoj vad smal toppen är! Den har ju mycket högre kvalitet i 600 STD.....

Du behöver inte bara läsa på din RR-historia, utan även komma in i matchen som spelas idag......

Vi kan göra som Norge och bannlysa racerklasserna, då har vi garanterat dödat vår sport....

oscar skrev:
På vilket sätt då? Är rr med diesel inte rr?

Jovisst är det, men vi kommer att ha sumpat våra chanser att få fram snabba förare från unga år. Tro vad ni vill, men 125 och 250 Racer fostrar fler GP-förare än nån annan klass världen över. Och jag tror att 125 JR är en riktigt bra inkörningsport till dessa klasser, 250 har fått en hel del juniorer som tillskott och även om det går trögare i 125 så ser vi samma sak där, det är dessa två klasser man bör satsa på om man är ung och vill bli något tror jag. Visst kan du bli skitsnabb på en 600, som Jimmy Lindström, men det tar dig inte ut i GP.

Jag har inget emot andra klasser och jag tycker SM ser bra ut vad gäller klasser idag. Att ta ifrån 250 dess SM-status för at det inte är tillräckligt täta fighter måste vara det dummaste jag hört från någon inom Svensk RR...varför ersatte de inte Motogp med Rookie 600 när Rossi dominerade för ett par år sen? Det var ju tätare rejs och inte lika smal topp? :rolleyes:

Chris Ash skrev:
...

....Att ta ifrån 250 dess SM-status för at det inte är tillräckligt täta fighter måste vara det dummaste jag hört från någon inom Svensk RR......? :rolleyes:

Då har du allt druckit för mycket tvåtaktsolja. Det är, med de gångna årens statistik i minnet, ett fullt förståeligt förslag. Jag säger inte att det är ett förslag som jag skulle stödja men naturligtvis är det förståeligt att det kommer med jämna mellanrum när det ser ut som det gör. Dock hoppas jag att ingen gör allvar av det när det nu har vänt åt rätt håll.

Bredden i 600std kommer om ett par år vara EXTREM, något annat kan inte ens du tro på. Se vart vi är den andra säsongen.

Chris Ash skrev:
Bra fråga att ställa i dagsläget, när 250 nästan fyller gridden...... ....

Hur många griddar hade ss600 fyllt om det var öppet för a och b?

Chrille skrev:
Då har du allt druckit för mycket tvåtaktsolja. Det är, med de gångna årens statistik i minnet, ett fullt förståeligt förslag. Jag säger inte att det är ett förslag som jag skulle stödja men naturligtvis är det förståeligt att det kommer med jämna mellanrum när det ser ut som det gör. Dock hoppas jag att ingen gör allvar av det när det nu har vänt åt rätt håll.

Bredden i 600std kommer om ett par år vara EXTREM, något annat kan inte ens du tro på. Se vart vi är den andra säsongen.

Tyvärr har ju Synsam/Veidec inte givit så mycket mer än en ruskigt dyr nationell serie med lågt deltagarantal, en norrbagge som kör SS600-VM, några sjyssta placeringar i EM och sandlåda i depån.
STD600 är ju mer prisvärt men jag tror det kommer bli dyrt som tusan i toppen där också om det ska ersätta Veidec nästa år.

Det är väl också en fråga om vilka ambitioner man ska ha. Ska Roadracing SM vara ett nationellt spelfält för alla eller ska toppen kunna ha det som språngbräda ut i EM/VM?

Som det är just nu så växer ju alla klasser, utom Veidec, och det är ju kanon. Förstår inte varför en viss klass ska tas bort i det fallet?

Chrille skrev:

History is bunk! Förslaget kom nu och inte för flera säsonger sen.....att förslaget kommer nu är fullständigt obegripligt för mig nu när det ser hur ljust ut som helst för 250 Racer. Men tydligen inte för dig som tydligen aldrig nånsin kan se något ljust eller positivt i de hemska knatterklasserna....

Helt klart är att 125 Racer har fortfarande problem med för få deltagare men även där ser det ljusare ut än på länge, eftersom vi har ett antal juniorer som kommit upp och säkert många fler på väg, framförallt går det ruskigt fort jämfört med ett par år sen, vill minnas att vi hade 7-8 förare som körde under 58 på Sviestad....jämför det med de senaste årens resultatlistor.

Att SS600/Standard 600 och allt vad de heter är större gör inte att racerklasserna inte har någon rätt att existera längre. Jag hade förstått er om det fortfarande kördes tävlingar med 10 startande år efter år, men nu ser det ju positivt ut, ändå får man höra samma visa.

Klart STD600 kommer bli bra som fanken, speciellt med alla Veidecgubbar! Varför skulle jag sura över det?

Chris Ash skrev:
History is bunk! Förslaget kom nu och inte för flera säsonger sen.....att förslaget kommer nu är fullständigt obegripligt för mig nu när det ser hur ljust ut som helst för 250 Racer. Men tydligen inte för dig som tydligen aldrig nånsin kan se något ljust eller positivt i de hemska knatterklasserna....
....

Förslaget är inte på något sätt nytt. I övrigt hänvisar jag till tidigare inlägg och lovar djupt och heligt att jag är inte OND.

Chrille skrev:
... Jag säger inte att det är ett förslag som jag skulle stödja men naturligtvis är det förståeligt att det kommer med jämna mellanrum när det ser ut som det gör. Dock hoppas jag att ingen gör allvar av det när det nu har vänt åt rätt håll.....

Gubbstuff, jag håller med, finns ingen anledning att ta bort klasser. Däremot är jag benägen att hålla med Nordgren - någon supportklass borde förvisas till b-serierna.

Vårt nästa problem är nog klubbarna och antalet aktiva där. Det behövs folk för att rodda en tävling.

Chrille skrev:
Gubbstuff, jag håller med, finns ingen anledning att ta bort klasser. Däremot är jag benägen att hålla med Nordgren - någon supportklass borde förvisas till b-serierna.

Vårt nästa problem är nog klubbarna och antalet aktiva där. Det behövs folk för att rodda en tävling.

Problemet är vilken klass ska man peta till vilka b-serier? Det är ju i dagsläget i så fall närmast att peta Rookie600 och Rookie1000 eftersom de är de enda klasser som de flesta arrangörer verkar vilja arrangera b-race för. Alla andra hojtyper skulle i så fall få ett race per år i b-serierna om det fortsätter som i år.

Angående klubbarna och personal är det väl ett gigantisk problem.

Goodstuff skrev:
...

Som oFFkeF skriver så ska ju tydligen Veidec gå till STD reglemente nästa år så då kan man väl inte köra två SM serier i STD600?

Senast hörde jag att det är Superstock(slipon och fjädring får moddas.) som gäller i det nya Veidec-reglementet, dvs INTE Standard. På så sätt matchas det danska reglementet.

.Edit/ vilket jag tycker är helt rätt eftersom det öppnar för danskar i Veidec. Kan Veidec utvecklas till en Skandinavisk ELIT-serie så vore det något i hästväg.

Last edited:
Alla som vill ha separata A och B-serier:

Vilka klasser vill ni ha på vilket ställe?

Superbike,250 och 125 Racer är ju ganska självskrivna i A-serien och 600 STD kommer ju förmodligen bli en gigantisk klass om ett par år. Men hur blir det om Veidec "blir" STD 600?

R600,R1000 är ju lika självskrivna i B-serien eftersom dessa klasser består enbat av B-förare och dessutom har nog med deltagare för att bära upp kostnaderna för dessa arrangemang.

250 SP innehåller både A och B-förare? Var vill ni ha den? Vad händer med B-förarna i racerklasserna? 125 Junior?

Jag tycker det är en jäkla djungel att bena ut bara detta....

SM-serien är bra tycker jag som det är, men den börjar ju tyvärr växa ur sina kläder...

The Truth according to Chrille:fakta

Chris Ash skrev:
....Superbike,250 och 125 Racer är ju ganska självskrivna i A-serien och 600 STD kommer ju förmodligen bli en gigantisk klass om ett par år. Men hur blir det om Veidec "blir" STD 600?...
Viedec blir inte STD. Se ovan.

Chris Ash skrev:
....R600,R1000 är ju lika självskrivna i B-serien eftersom dessa klasser består enbat av B-förare och dessutom har nog med deltagare för att bära upp kostnaderna för dessa arrangemang....
Jepp, Sen kan SuperB(600+1000) köras på SM och man ska ha resultat från tidigare tävling för att få anmälan antagen, enligt seedningstabell. Vore perfekt att få bort möjligheten att köra sitt första R1000-race på SO

Chris Ash skrev:
....250 SP innehåller både A och B-förare? Var vill ni ha den? Vad händer med B-förarna i racerklasserna? 125 Junior?...
JR får iom med mitt perfekta upplägg plats på SM-helgerna.
250SP kör rimligtvis B-tävlingarna då A-licensen är av underordnad betydelse i den klassen.
B-förarna på räsrar stannar ju naturligtvis kvar på SM så länge de får plats.

Last edited:
Chris Ash skrev:
Alla som vill ha separata A och B-serier:

Vilka klasser vill ni ha på vilket ställe?

Superbike,250 och 125 Racer är ju ganska självskrivna i A-serien och 600 STD kommer ju förmodligen bli en gigantisk klass om ett par år. Men hur blir det om Veidec "blir" STD 600?

R600,R1000 är ju lika självskrivna i B-serien eftersom dessa klasser består enbat av B-förare och dessutom har nog med deltagare för att bära upp kostnaderna för dessa arrangemang.

250 SP innehåller både A och B-förare? Var vill ni ha den? Vad händer med B-förarna i racerklasserna? 125 Junior?

Jag tycker det är en jäkla djungel att bena ut bara detta....

SM-serien är bra tycker jag som det är, men den börjar ju tyvärr växa ur sina kläder...
Tycker att du gjort en bra uppdelning. Däremot tycker jag att man absolut INTE ska blanda a- och b-förare. Principen att man först kör med långsamma kollegor för att därefter klassa upp sej och köra med dom snabba grabbarna. Man kan tex ha en "liten" klass som 3:e klass på b-tävlingar där man kan köra med125R, 250R och 250SP. De få a-förare som kör SP250 får väl köra 250R istället. 125J ska köra rejs så fort det arrangeras en tävling, SM/SO eller b-tävling har ingen betydelse. Mao, många tillfällen för fjuniorerna att rejsa. Hur man ska klara ekonomin på SM-tävlingarna utan 80 b-förare lämnar jag till andra att reda ut, det är där arrangörerna har det största problemet i dagsläget. Ingen vill ha höjda startavgifter, men alla vill ha mer bantid. Den ekvationen går dåligt ihop med banägarnas krav på höga banhyror.

Nr:18 skrev:
Tycker att du gjort en bra uppdelning. Däremot tycker jag att man absolut INTE ska blanda a- och b-förare. Principen att man först kör med långsamma kollegor för att därefter klassa upp sej och köra med dom snabba grabbarna. Man kan tex ha en "liten" klass som 3:e klass på b-tävlingar där man kan köra med125R, 250R och 250SP. De få a-förare som kör SP250 får väl köra 250R istället. 125J ska köra rejs så fort det arrangeras en tävling, SM/SO eller b-tävling har ingen betydelse. Mao, många tillfällen för fjuniorerna att rejsa. Hur man ska klara ekonomin på SM-tävlingarna utan 80 b-förare lämnar jag till andra att reda ut, det är där arrangörerna har det största problemet i dagsläget. Ingen vill ha höjda startavgifter, men alla vill ha mer bantid. Den ekvationen går dåligt ihop med banägarnas krav på höga banhyror.

Visst, att separera A och B-förare kan ju tyckas vara optimalt, men det finns ett par aber, anledningen till att man kör A+B i vissa klasser är väl helt enkelt för att det är för få deltagare för att kunna separera dem men sen finns det en aspekt till. 125 R är ju tex en riktig nybörjarklass egentligen, en klass som passar satsande juniorer ypperligt, alltså folk som har en säsong eller två i 125 JR i bakfickan. Det skulle vara helt åt helskotta om de inte fick möjligheten att köra racer som B-förare. Visst låter den blandade "lilla klassen" kanske bra för oss som bara rejsar runt för att det är så jäkla kul att köra hoj, men som seriöst satsande junior vill man nog inte köra i något hoprafsat hopkok med cyklar av vitt skilda slag. Så länge platsbrist inte är ett problem och A-förarna vill ha oss kvar så tycker jag B-förarna kan få stanna i R. Tror den lösningen är bäst, annars känns det också lite som om alla får sina egna klasser utom "avskrapet" i tvåtaktsklasserna.

Jag tycker Chrilles förslag låter helt ok och Super B kan ju vara en kul morot för riktigt snabba och seriösa rookies!

Vill nog också ha 250SP på B-tävlingarna som det ser ut idag, men samtidigt hoppas jag verkligen på de här nya små fyrtaktarna som RSV450 och blir det någonting så kan den klassen mycket väl bli en stor och kraftfull SM-klass igen.

Fler synpunkter?

Chris Ash skrev:
Fler synpunkter?
Bara en. Tycker att det sänker statusen med b-förare som kör om SM-poäng. Man kan inte sitta och tjata om att vi ska ha separata rejs för b-förare och samtidigt säga att b-förare som kör R-klass ska fortsätta som innan. Inkonsekvens kallas det. Antingen kör vi SM för sej och Rookies för sej, eller så kör vi på i gamla ullstrumpor.

Fler synpunkter?

Du kan nog få lika många synpunkter som det finns förare.. Här kommer en!
Kör B-klasserna på lördag och instegs (support) och raceklasser på söndag.
Idag skulle det se ut så här:
Lördag:
B600 B1000 (kan man kröka till det på lördagkväll :) )
Söndag:
125 Jr - 125R
250SP - 250R
600STD - NSBK

Sedan att klasser kommer att försvinna och nya tillkommer råder det väl knappast någon tvekan..

Strandelin skrev:
Självklart ska juniorerna visas upp/ha företräde men är det för publikens skull ska det INTE ske på bekostnad av R600 för där har vi faktiskt de mest publikavänliga racen. Jag hävdar bestämt att R600 ger publiken mer än 250cc så låt oss köra 250cc på lördagskvällen.
Vad jag vände mig mot var B-finalen i 600B gick på bästa tid. Jag ser det nog som olämpligt att köra en SM klass på lördagskvällen.

Strandelin skrev:
Sen tror jag visst att R600 kan vara en del av svensk-RR framtid genom att man tar det naturliga steget från R600 till 600STD (som jag hoppas har SM-status nästa år), visar upp sig i 600STD, får sponsorer och vips har man en supersport-förare som satsar i europa.
Det är väl klart att R600 har en stor den av svensk-rr det är ju för tusan den största klassen. Och att många går vidare till 600STD har vi klart sett i år. Men att visa upp sig och få sponsorer till EM satsning i Supersport har jag nog hålt på med denna sport för länge för att tro på, men visst ska vi hoppas.

Strandelin skrev:
Nej, jag är personligen inte snabb nog att klassa upp mig till A-förare (= 600STD).
:squid
Nästa år hoppas vi på fler rena B-tävlingar med mycket körning på så att alla rr-förare får mer tid på banan och blir bättre. Jag jobbar hårt för det i alla fall och det finns det andra som också gör. Mer bantid hjälper dig att bli snabbare men visst alla andra blir ju också snabbare, tänkte inte på dé

Nr:18 skrev:
Bara en. Tycker att det sänker statusen med b-förare som kör om SM-poäng. Man kan inte sitta och tjata om att vi ska ha separata rejs för b-förare och samtidigt säga att b-förare som kör R-klass ska fortsätta som innan. Inkonsekvens kallas det. Antingen kör vi SM för sej och Rookies för sej, eller så kör vi på i gamla ullstrumpor.

Jepp det är svårt. Jag tycker SM är kanon vad gäller klasser idag, men tyvärr börjar det ju bli ont om tider med mera. Det finns ju andra problem också angående separata serier och det är kostnaderna som lär bli skyhöga när man bara har hälften startande.

Oavsett hur inkonsekvent det är så tycker jag det är att slå undan fötterna på juniorerna att inte låta dem köra racer. Så himla viktigt kan det inte vara med ett A eller B på licensen, det är inte fråga om millimeterrättvisa utan vad som är bäst för sporten, en 125 förare behöver komma ut i EM redan i unga år om han vill köra GP och det är att sätta ytterligare käppar i hjulet om man måste klassa upp i någon sorts blandad gärdsgårds-blårykarserie(hur vill du fö att uppklassningen ska gå till här?). Eller ska man låta 125 JR köra om uppklassningpoäng? Vips så tycker jag en del av meningen med klassen försvunnit. Missuppfatta mig inte, jag bryr mig inte om jag får köra SM eller B-race bara jag får köra, men jag försöker se lite längre än till mig själv här.

Dessutom är det ju dagsläget Rookieklasserna som har "problem" med att de är för många för ett heat på de flesta banor. Racerklasserna har inte detta problemet, än. B-klasserna klarar sig utmärkt på egna ben, R-klasserna blir mindre utan sina B-förare och så vips har vi kanske ett 125 eller 250-fält på 10 man igen, tycker det luktar billig lösning att bunta ihop alla tvåtaktare......

Nyheter
Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026