Varför en Superduke?

www.hmracing.co.uk kör race med sin SuperDuke och enligt egen utsago har de ju vunnit mot diverse andra twinnar så det verkar ju gå att få den att funka för hård bankörning om man vill det.

//Eric
 
Lt Jake skrev:
Du kan väl ändå inte köpa en utan att ha provkört, oavsett vad folk på forumet säger?

/J.


O varför inte? :va

har bara provat SD:n, men de som imponerade mest var bromsarna!!! o sen var den ju smidig att köra..

(fast som tråskaparen skrev så kostar den som en ZX10:a, o jag föredrar 10:an..)
 
Minns inte riktigt men SuperMoto 950 slår nog SDn vad gäller bromsarna, skoj e båda hojarna :)
 
Det sitter radial-ok på Supermoton 2005 och på superduken från 2006 men det spelar mindre roll. Det är vikten och balansen som avgör och supermoton är lättare och lättar bak tidigare än superduken. Vilken som stannar först har enbart med föraren att göra.

/HW
 
Vad är så konstigt med att man får upp en TL i nära 200 med lite teknik? Det var iofs som streetfighter, med kåpor gick det runt 170 mätarfart en kugg ner fram. Den går inte upp på effekt i de farterna direkt.
Tänker heller inte köpa nåt utan att ha provkört, men 15min provkörning ger inte samma feedback som från nån som kört 300mil med den.
Om man kollar på tillverkarnas siffror väger TL och Duke nästan samma. TL fick jag till 220kg fulltankad på olika industrivågar, vad väger Duken?
Fått en del bra info iaf :tummenupp
 
-PLM- skrev:
Vad är så konstigt med att man får upp en TL i nära 200 med lite teknik? Det var iofs som streetfighter, med kåpor gick det runt 170 mätarfart en kugg ner fram. Den går inte upp på effekt i de farterna direkt.
Tänker heller inte köpa nåt utan att ha provkört, men 15min provkörning ger inte samma feedback som från nån som kört 300mil med den.
Om man kollar på tillverkarnas siffror väger TL och Duke nästan samma. TL fick jag till 220kg fulltankad på olika industrivågar, vad väger Duken?
Fått en del bra info iaf :tummenupp

Har nästan bara hört gott om SD'n. Dock så kostar den över 20 kakor i försäkring. Sen är väl motortypen ny för KTM (nu chansar jag), så hållbarheten är väl inte bekräftad?
/J.
 
Grundmotorn har dom haft flera år och kört paris-dakar med så den håller nog. Försäkringen gav jag 5000:- helår / halv för nu när jag passerat 30% strecket.

/HW
 
-PLM- skrev:
Sitter och dregglar på bilder på Superduken, men kommer sen och tänka på varför man ska köpa en sån?
Jag hade en TL1000 förut, den gick även som streetfighter ett tag. Samma vikt/effekt som Duken.
Jag tyckte TLn kändes slö, trots att den gick upp på slangen runt 200 med lite teknik, och så var den inte så upphetsande att köra.
Är Superduken likadan, eller är den i en klass för sig?
Finns det nån anledning att köpa en sån istället för en sporthoj? Kostar ju lika mycket som zx10 tex.
Vad du krånglar till det.
Superduken är mycket BALLARE än en gammal ninja. Behövs det några fler argument?
:hihi
 
Backe skrev:
Vad du krånglar till det.
Superduken är mycket BALLARE än en gammal ninja. Behövs det några fler argument?
:hihi

Håller med, det är ju upp till var och en naturligtvis men jag tycker fighters är betydligt mer anpassade (och roligare) för körning på vanlig väg och i stan jämfört med en race-replika (typ ZX-10R). På bana är ju naturligtvis en 10:a inte helt fel (även om det är för mycket effekt i en sådan för mig) men jag tror nog en SD kan vara nog så rolig på bana. Dessutom går det ju att puckla på Duccar och Millar med den enligt hemsidan jag refererade till tidigare. Nu finns det ju dessutom ett helystem från Akrapovic som ser RIKTIGT bra ut! Mycket snyggare burkar än slip-on:en som fanns tidigare som var lite för långa för min smak.

//Eric
 
DR-Zätare:
Var hittar man info & bilder om helsystemet?
Hittar ingen info varken hos KTM eller Acrapovic.
 
Hulken skrev:
DR-Zätare:
Var hittar man info & bilder om helsystemet?
Hittar ingen info varken hos KTM eller Acrapovic.

Det finns i 2006 hard parts onroad-katalog. På www.ktmduke.de finns det en tråd om det också, dock på tyska, med bilder. 9kg lättare än original, drygt 20´ kostar det. Om du PM:ar din e-mail till mig och du kan ta emot bilagor på 2,5Mb så kan jag maila katalogen till dig.

//Eric
 
DR-Zätare skrev:
Det finns i 2006 hard parts onroad-katalog. På www.ktmduke.de finns det en tråd om det också, dock på tyska, med bilder. 9kg lättare än original, drygt 20´ kostar det. Om du PM:ar din e-mail till mig och du kan ta emot bilagor på 2,5Mb så kan jag maila katalogen till dig.

//Eric
20000!!! tjitt pomfritt!!! :död
 
Nya akrat.
Samma kantiga design som kommer 2006 på övriga offroadsortimentet ser det ut som. Riktigt, riktigt läckert :tummenupp

img02296du.jpg


akra2.jpeg


akra.jpeg
 
Jaha, man blev ju inte mindre sugen på en Superduke nu när man har sett dessa bilder.
Hur är det med ljudnivån tro? Finns det någon chans att ta ut en Superduke med detta system på en bana eller?
Om inte kanske slip-on är ett alternativ, det låter väl kanske lika mycket det, men är väl antagligen lättare att byta till orginal om man skall till banan.
Eller är det kanske t.o.m. så finurligt så att man kan kränga på orginaldämparna på helsystemet.
Ovanstående lösningar är väl inte optimala vad det gäller prestandan eftersom man antagligen mappar om hojen i samband med byte av systemet, men det vore intressant att veta om det funkar.
 
Hulken skrev:
Jaha, man blev ju inte mindre sugen på en Superduke nu när man har sett dessa bilder.
Hur är det med ljudnivån tro? Finns det någon chans att ta ut en Superduke med detta system på en bana eller?
Om inte kanske slip-on är ett alternativ, det låter väl kanske lika mycket det, men är väl antagligen lättare att byta till orginal om man skall till banan.
Eller är det kanske t.o.m. så finurligt så att man kan kränga på orginaldämparna på helsystemet.
Ovanstående lösningar är väl inte optimala vad det gäller prestandan eftersom man antagligen mappar om hojen i samband med byte av systemet, men det vore intressant att veta om det funkar.

På bilderna finns det insatser i ljuddämparna som du kan montera in för lägre ljudnivå (och lägre effekt naturligtvis) respektive plocka ur för mer skönsång. Glöm inte att oavsett om du använder slip-on eller helsystem så ska du mappa om hojen så du ska nog inte plocka dit och ta av ljuddämparna utan att ändra mappningen så minimerar du risken att motorn tar skada.

Jag blir inte riktigt klok på det som står i katalogen för där finns det bara en slags slutdämpare (Evolution) men istället två slags grenrör: ett Evolution i titan och ett Racing i rostfritt. I min värld är det ljuddämparen som är racing eller gatlegal och dessutom brukar ju racingvarianterna vara i titan och dyra medans de gatlegala är i rostfritt och billigare men katalogen vill tvärtom. Enligt katalogen är dock prestandan detsamma i bägge grenrören, det är bara materialet som skiljer de åt. Står även i katalogen att CE-certifikat medföljer (vet inte om det bara är till Evolution-grenröret eller om det är till bägge)

Jag tror inte att du kan dra dit originaldämparna på ett annat grenrör med tanke på att katalysatorn sitter på originaldämparna och anslutningarna ser annorlunda ut jämfört med helsystemet. Dessutom finns de gamla slip-onen kvar i katalogen, kunde man köpa de nya slutdämparna separat och montera dessa på originalrören skulle man ju knappast vara intresserad av de gamla slip-onen.

Väntar med spänning tills någon bänkar sin med helsystemet! Hur mycket effekt gav slip-onen egentligen?

//Eric
 
Last edited:
Tror inte motorn tar skada av att man petar in en buttplugg(som precis klarar db begränsningen) i helsystemet om man vill köra på bana,det är ju trotsallt ingen tvåtaktare,hojjen kommer att gå sämmre(fetare).
eller vad tror ni?
 
DwD skrev:
Tror inte motorn tar skada av att man petar in en buttplugg(som precis klarar db begränsningen) i helsystemet om man vill köra på bana,det är ju trotsallt ingen tvåtaktare,hojjen kommer att gå sämmre(fetare).
eller vad tror ni?

Nä, jag tror inte heller den tar någon skada av om man bara tar bort eller monterar pluggen. Jag menade om du sätter dit slip-ons utan att mappa om motorn eller liknande. Det absolut bästa är väl att montera ljuddämparna och sedan köra den i bänk och justera in hojen individuellt men jag vet inte om det finns någon Powercommander eller annan programerbar tändning som passar till SuperDuke.

Är det någon som kört en SuperDuke som även provat 950 Supermoto förresten? Supermoton verkar ju rätt tråkig på papperet med högre vikt och lägre effekt än SuperDuken men alla tidningar som har kört Supermoto öser ju beröm över den så man blir lite sugen. Pga just högre vikt och lägre effekt är den väl billigare att försäkra och med tanke på att det är mer vanlig plast istället för lackade dekaler så borde Supermoton vara billigare att krascha, dvs lämpligare att köra med halvförsäkring.

//Eric
 
Last edited:
En kille stog och snackade utanför Lelles i går. Han pratade om bränsleförbrukningen på sin superduke. Han sa 0.8l/mil men han sa också att han mest låg under 100km/h.
 
Danne980 skrev:
2068753 En kille stog och snackade utanför Lelles i går. Han pratade om bränsleförbrukningen på sin superduke. Han sa 0.8l/mil men han sa också att han mest låg under 100km/h.

Jag tycker det låter lågt. Kör du någotsånär inspirerat så brukar det blir dags att tanka efter 10-12 mil.

//Eric
 
Titanium

Denna variant kallas Titanium:
 

Bifogat

  • Super Duke Titanium.jpg
    Super Duke Titanium.jpg
    107 KB · Visningar: 125
Nyheter
Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Back
Top