Varför diskutera överhuvudtaget?

Chrille

Äntligen hoj igen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Pippigul SV650
Som ytterligare avknoppning från en av våra längre trådar så vill jag ha hjälp att lösa detta spörsmål. Gång på gång får man höra att 'varför fortsätter ni diskutera när ni vet att ni tycker olika?'

Så går det ju att se på alla diskussioner som dyker upp här vare sig det rör gaybröllop eller snabbgashandtag.

För mig är diskussioner intressant och viktigt pga:

Att ge folk, som i varierande grad är idioter, fri luft innebär att andra nissar som inte orkar tänka själv kan gå på smörjan som sägs. Att tigande höra någon säga något som är fel är ju att godkänna. Tystnad är alltid medhåll eller på sin höjd ignorans. För att markera att "nu är du ute på bärtur" krävs att man öppnar käften

Sen finns det ytterligare skäl till att diskutera som verkar ha gått förlorat för en stor del av oss. Man lär sig något av att jämföra åsikter. Man prövar sina argument mot andra och ser hur de håller. En bra diskussion innebär att man vet lite till efteråt vare sig det gäller fakta eller den mentala statusen hos delar av befolkningen. Kunskap är lätt att bära

Att diskutera är att uttrycka åsikter. En del av en levande demokrati helt enkelt.
Sen kan jag hålla med om att det i vissa fall är så att om man inte säger sin mening så ger man en tyst legitimitet åt en del uppfattningar som inte bör få stå oemotsagda. Observera dock att jag därmed inte är beredd att ansluta mig till uppfattningen, att vissa med "fel" åsikter inte skulle vara berättigade att faktiskt hysa dessa.

Varje person har rätt till en personlig åsikt oavsett dess värdighet i övrigas ögon.

O när folk inte kan hålla tyst för att "idioterna" ska veta att de har fel kallar du ju dem bara för spammare.

Man kan diskutera, ja, men hur lönt är det att göra det över internet?

Mavve skrev:
O när folk inte kan hålla tyst för att "idioterna" ska veta att de har fel kallar du ju dem bara för spammare.

:Bugar Mavve, jag vill krama dig :)

Last edited:
ojojoj, ja håller med Mavve!

Jämför med ett tv-debatt innan valet. Då har programledaren ett helvete att få tyst på deltagarna. Det är oordning redan där tycker jag. Och på ett internetforum blir det bara ännu värre... Tekniska frågor funkar bättre dock!

/ Hannes

Chrille har helt rätt i detta, men det finns ytterligare en aspekt av detta. Och det är en aspekt som jag ibland har svårt för, men lovar att bättra mig inom. Det är näligen disskussionens öppenhet och inbjudan till personer som befinner sig utanför.

Om man kan hålla en öppen attityd kan fler personer komma att göra sin stämma hörd, även om det kanske nödvändigtvis inte alltid är medhåll man får från dessa. Ändock får man möjligheten till ytterligare synpunkter, vinklingar etc.

gladh

Jag får ut Jättemycket av att disskutera. det bästa som kan hända är att möta på en väldigt påläst person med annan åsikt än mig själv. Han/Hon kanske inte kan omvända mig alla gånger men jag får ofta större förståelse för motargumentationen och med det större ödmjukhet inför opositionen.

En mogen argumentatör kan säga. -fan det har du rätt i, och ge med sig i stället för att tjurskalligt av princip hålla på sitt ord. Det är när man tar in vettiga åsikter och adderar de till sin verklighetsuppfattning som man växer som person tycker Jag.

bra att ta upp en tråd om Att argumentera i ett disskutionsforum! :tummenupp

gladh skrev:
Om man kan hålla en öppen attityd kan fler personer komma att göra sin stämma hörd, även om det kanske nödvändigtvis inte alltid är medhåll man får från dessa. Ändock får man möjligheten till ytterligare synpunkter, vinklingar etc.

gladh

Mycket bra sagt! Utan ett brett aspekt blir vyerna väldigt smala och sinnet trångtänkt.

Mavve skrev:

Ooops där försvann hela idén med Sporthoj.com tror jag minsann!

Så här skall det alltså gå till...

Nån skriver tex.
Hobbex trimcyllar e bäst!

Ingen kommenterar!

Kul forum det skulle bli va? :va

Då får man göra som förr!
Ses på den lokala korvmacken och berätta hurvida Hobbex cyllarna e bra eller ej för att få svar!

Näää Mavve...
Klart man måste kunna diskutera på Internet!
Släpp hörnflaggan och kom in i matchen.

Klart det ska diskuteras!

Förstår inte varför man måste klanka ner på någon bara för man inte har samma åsikter. Detta ske ganska ofta här på forumet.
Man måste ju inse att vi har olika synsätt på saker å ting.
Är det inte dags att vi accepterar varandras åsikter även att de skiljer sig ibland?

På internet missförstås man lätt och det är svårare att få igenom vad man verkligen vill säga. Därav finns Smilies för att lättare påvisa sitt kroppsspråk.

Nostromo skrev:
Förstår inte varför man måste klanka ner på någon bara för man inte har samma åsikter. Detta ske ganska ofta här på forumet.
Man måste ju inse att vi har olika synsätt på saker å ting.
Är det inte dags att vi accepterar varandras åsikter även att de skiljer sig ibland?

Vissa åsikter kan man inte acceptera, eller ska för den delen... men det har du väl redan insett?

Flamma77 skrev:
Vissa åsikter kan man inte acceptera, eller ska för den delen... men det har du väl redan insett?

Så måste det vara. Vi har alla en gräns för vad vi kan höra från en människa och fortfarande respektera den.

*/ ?>
Nyheter
Ducati Superleggera V4 Centenario – kolfiberdrömmen

Med anledning av Ducatis 10...

Yamaha Ténéré 700 World Raid provkörd och klar!

Just nu återhämtar vi oss p...

Provkörning pågår, Ténéré 700 World Raid!

Just nu är vi mitt i provkö...

Världslansering, Yamaha Ténéré 700 World Raid!

Just nu är Bike på plats på...

Scenic – navigering för dig som prioriterar vägen framför destinationen

Screenshot I samband med...

CTEK visar upp ny laddare och ”booster”

CTEK NXT 5 Nu börjar sol...

Vi provkör nya H-D-modeller

Allt om MC åkte till Malaga...

IDM tar klivet upp – EURO MOTO lanseras

EURO MOTO ersätter inte IDM...

Galfer skärper greppet om racing

Pressrelease från Galfer: ...

Vi provkör Indian Chief Vintage