Varför det sätts bullergränser

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
Den vanligaste frågan man får som bandagsarrangör för gatgrupper är, kan jag ha slip-on eller helsystem.

Svaret är oftast som följer, 95 db gäller och det brukar innebära orginalsystem, att hålla på att tjafsa om varför är ingen ide, det bara är så att banägarna är rädda att få klagomål från närliggande bebyggelse och ev tvingas stänga banan permanent.

Mitt råd till dig som vill köra bana är att behålla orginalsystemet och ha kul trots att det inte låter så fort som ett trimrör.

Envisas man ändå med att köra till banan med trimrör så riskerar man att inte få köra alls.

Samma regler gäller oftast även för RR folket, men dom lär sig rätt snabbt vad som gäller.

GSXR1100R skrev:
Den vanligaste frågan man får som bandagsarrangör för gatgrupper är, kan jag ha slip-on eller helsystem.

Svaret är oftast som följer, 95 db gäller och det brukar innebära orginalsystem, att hålla på att tjafsa om varför är ingen ide, det bara är så att banägarna är rädda att få klagomål från närliggande bebyggelse och ev tvingas stänga banan permanent.

Mitt råd till dig som vill köra bana är att behålla orginalsystemet och ha kul trots att det inte låter så fort som ett trimrör.

Jaha, men om man har en gammal härk utan tillhörande originalsystem? Inte stor vits att kosta på det till denna... Hur vet de om det är 95db? Min fick jag 98 db på, kanske klarar 95 med en ompackning? Ja, jag vet om bullergränsen, därför har jag heller aldrig åkt till någon banåkning, även om jag gärna skulle vilja. Får väl va till nästa hoj då...

är det inte 95 db vid förbiåkning???

Rasorblade skrev:
Jo!! Och mig veteligen så klarar sig nog de flesta slipon/bolton :va
Var har du skaffat den kunskapen? Jag har varit med på a-torp de senaste 2 säsongerna och inte ett enda slipon har klarat 95db vid förbipassering.

Rasorblade skrev:
Jo!! Och mig veteligen så klarar sig nog de flesta slipon/bolton :va
Men det är jäkligt jobbigt att mäta alla tveksamma så t ex LMS säger helt enkelt original för att slippa det. Twinnar brukar inte klara gränsen och många radfyror med t ex Micron låter för mycket.

Rasorblade skrev:
Läste detta på http://www.racingworld.se/
och har aldrig varit med om att ngn blivit nekad. Har visserligen bara åkt på Falken och Sviestad.
Racingworld har aldrig hyrt på a-torp. Där går aldrig ett slipon igenom. Jag har deltagit på ljudmätningar på falken och knudan också, alla slipon som jag sett mätas har varit över 95 db oavsett vilken bana det gällt.

Ninjaboy skrev:
Men det är jäkligt jobbigt att mäta alla tveksamma så t ex LMS säger helt enkelt original för att slippa det. Twinnar brukar inte klara gränsen och många radfyror med t ex Micron låter för mycket.
Fast LMS har väl tagit bort kravet på originaldämpare på gatkörningarna?

funderade på detdär med ljudnivån.. man Får alltså köra med effektblås och andra ljuddämpare om det inte är högre än 95db då?. Och mätningen av db sker den upp till rödmarkeringen eller är det ett bestämt varvtal man mäter upp till.
Jag undrade mäst på om min RGV skulle kunna rulla där med Arrow systemen som sitter på. Det är ju relativt omständigt att byta hela systemet eller de kanske räcker med ljuddämparna. :va

wima skrev:
Fast LMS har väl tagit bort kravet på originaldämpare på gatkörningarna?
Så här skriver de nu:
För att locka mer folk och förhoppningsvis kunna fylla grupperna ändrar vi reglerna något. I fortsättningen är det ok med "icke orginal" ljuddämpare bara ljudnivån är densamma som orginal. Instruktörerna har full rätt att avvisa en hoj om den visar sig låta mer än dom andra i gruppen. Sådant hörs direkt!
Vi hakar med andra ord inte upp oss på siffror eller mätmetoder utan använder sunt förnuft och våra öron. Kommer det 5 hojar i en klunga och en låter mer än dom andra så är det bara att vända hemåt för den stackaren.
Hur många har icke original med samma ljudnivå som original? Kanske får de några till som chansar men ingen kan vara säker utan original. Inte så bra ändring enligt mig.

Ninjaboy skrev:
Så här skriver de nu:

Hur många har icke original med samma ljudnivå som original? Kanske får de några till som chansar men ingen kan vara säker utan original. Inte så bra ändring enligt mig.
gäller detta anderstorp också?.
Vart kan man åka och mäta ljudnivån på hojen.. närmaste besiktning.. fråga lite snällt?.

philsson skrev:
gäller detta anderstorp också?.
Vart kan man åka och mäta ljudnivån på hojen.. närmaste besiktning.. fråga lite snällt?.
Citatet var från LMS hemsida. Det är upp till banägaren att sätta villkoren så du måste kolla med arrangören av körningen du vill vara med på. De bör skylta med vad banägaren kräver.

De flesta klubbar har väl ljudmätare antar jag. LMS har i alla fall. Dock lär väl en påstått godkänd uppmätning från t ex LMS inte vara mycket värd på Anderstorp. Alla med coola rör lär ju säga att de går fint genom besiktningen också. :hihi

Last edited:
Ninjaboy skrev:
Citatet var från LMS hemsida. Det är upp till banägaren att sätta villkoren så du måste kolla med arrangören av körningen du vill vara med på. De bör skylta med vad banägaren kräver.

De flesta klubbar har väl ljudmätare antar jag. LMS har i alla fall. Dock lär väl en påstått godkänd uppmätning från t ex LMS inte vara mycket värd på Anderstorp. Alla med coola rör lär ju säga att de går fint genom besiktningen också. :hihi
gick faktiskt igenom besiktningen utan problem. Vet inte om de var för att han inte brydde sig eller nåt eller så lät de helt enkelt som de ska.
Sen kan de vara lite surt att åka hela vägen ner till banan och så får man ett stort fett NEJ när de mäter nivån :(

Ninjaboy skrev:
Det är därför jag köpte slipon som jag byter på fem minuter efter lite övning. :banana

Men det är ju just det, ska man hålla på o byta fram o tillbaka för o köra lite bana ?

Tycker fortfarande de är en dum regel då många har bänkat/bromsat om sina hojar efter effektsystemmet, sen tycker jag det är konstigt att man bygger en bana så nära bebyggelse att folk kan irritera sig eller tvärtom att man bygger ett hus precis brevid en bana om man inte gillar att höra "oväsendet" :kocko

//D

Slappa skrev:
Men det är ju just det, ska man hålla på o byta fram o tillbaka för o köra lite bana ?

Tycker fortfarande de är en dum regel då många har bänkat/bromsat om sina hojar efter effektsystemmet, sen tycker jag det är konstigt att man bygger en bana så nära bebyggelse att folk kan irritera sig eller tvärtom att man bygger ett hus precis brevid en bana om man inte gillar att höra "oväsendet" :kocko

//D
Det hör väl till ungdomen att stångas mot världen. När man blir äldre så anpassar man sig i stället (och köper ett slipon). :hihi

Ninjaboy skrev:
Det hör väl till ungdomen att stångas mot världen. När man blir äldre så anpassar man sig i stället (och köper ett slipon). :hihi

Klart man ska när världen när man anser att saker är fel, personligen har jag ett sliponet och själva sliponet tar högst 5 min o byta men sen ska ju förknasaren justeras och det är svårare.

Fattar du :fatta!

*/ ?>
Back