Varför bryr vi oss

Ugluk skrev:
Skitsnack. Ödet? Ha! :arsele

JAG avgör om jag kör ihjäl mig eller inte. DU avgör om du gör det.

Ju snabbare du inser det, desto längre lever du. :tummenupp

Nja så är det ju faktiskt inte, det finns faktorer i trafiken man inte rår över. Däremot så kan och ska man naturligtvis se till så att oddsen är i ens favör så mycket som möligt.

Kawa_GPX600R skrev:
Ödet bestämer när det e vår tur .....

Hallow - det är just såna statements - som gör att man blir moralkärring..
Värsta trams - klart att du i 99,9% av alla tillfälle styr själv hur det ska gå dig i trafikken.

STOP, att argumentera - kom igen när du är 45 och har lite flera km i trafik på baken - då ska jag lyssna seriöst, på dina erfarenheter..
Min trafik erfarenhet är begränsat - jag har endast kört 1.250.000 km sån lösligt räknat..

I morgon ska jag avrosta - och om eftermiddagen ska jag köra bana (och gassa av mig lite) - hoppningsvist kan jag så styra mig själv bättra....

Klart vi ska bry oss om verandra och vårt hojsamhälle..
Jag har tyvärr forloret flera bra polera på MC - och detta även med 40 km/t
- pratar vi inte dette - lär vi andra oss aldrig...

Galne Dansken skrev:
Hallow -
STOP, att argumentera - kom igen när du är 45 och har lite flera km i trafik på baken - då ska jag lyssna seriöst, på dina erfarenheter..

Tycker det e synd när människor inte respekterar andras åsikter/synsätt pga att han hon tex som i detta fall inte har tillräckligt många km i ryggen??? Personen i fråga kanske baserar sina åsikter på helt andra meriter än kilometer!!

Vi tycker olika & har massor av olika referenspunkter här i livet. Förhoppningsvis respekteras dessa även av killar/tjejer som kört X antal mil på MC.

Bara en lite tanke från mig till er alla :D

Edit; fan va djup jag känner mig ikväll :lol

M.G.F skrev:
Jag vill inte vara petig men det där stämmer inte alls.

Anledningen till att försäkringsbolagen höjer sina premier är inte p.g.a. klotade hojar. Motorcyklarna kostar i detta fall brödsmulor. Det som kostar är invaliditetsersättningar/dödsfallsutbetalningar. En motorcykelåkare som blir totalförlamad kostar runt 4 miljoner, MINST, under sin livstid. Allt beroende på hur arbetsför individen i fråga är. Dödsfall kostar även dessa en hel del som förståeligt.

Ja där ser du att jag hade rätt iallafall, fast vi uttrycker det lite olika bara. Allt beror på ålder och vett.

Kawa_GPX600R skrev:
PRECIS! ok du bestämer ju till en viss grad :P
Självklart råder man över situationen till största del, men sen finns dom där ögonblicken som man inget kunde göra åt.

Ravetrancer skrev:
Självklart råder man över situationen till största del, men sen finns dom där ögonblicken som man inget kunde göra åt.
Japp, är det som är lite olustigt med att köra MC.

Sedan har vi det där med olika grad av framförhållning i sin körning. Vissa har knappt någon framförhållning överhuvudtaget och då är chansen stor att de råkar ut för diverse överraskningar.

Ravetrancer skrev:
Ja så är det, man om man försöker att gardera sig i dom lägena som man själv bestämmer så kommer man långt, alla som kör aktivt kommer att råka ut för trafiksituationer där man kan klara sig om man bara har marginalerna på sin sida.

Kör aktivt och ha kul med marginalerna som joker i bakfickan :tummenupp

GSXR1100R skrev:
Ja så är det, man om man försöker att gardera sig i dom lägena som man själv bestämmer så kommer man långt, alla som kör aktivt kommer att råka ut för trafiksituationer där man kan klara sig om man bara har marginalerna på sin sida.

Kör aktivt och ha kul med marginalerna som joker i bakfickan :tummenupp
Dina marginaler är gigantiska, eftersom du har en sådan här på röven:

Bifogat

• LGF.jpeg
    LGF.jpeg
    3.1 KB · Visningar: 15
valmers skrev:
Dina marginaler är gigantiska, eftersom du har en sådan här på röven:
Ja och dina marginaler har nu förhoppningsvis ökat rätt drastiskt efter din olycka min vän.

GSXR1100R skrev:
Ja och dina marginaler har nu förhoppningsvis ökat rätt drastiskt efter din olycka min vän.
Nej, nu har jag fyra hjul och fyrhjulsdrift; nu chansar jag dubbelt så mycket.

Ravetrancer skrev:
Jo, så tänkte jag också när jag skrev inlägget.

Just nu kan jag med all min min efterklokhet faktiskt inte för mitt liv komma på någon incident som drabbat mig under mina dryga tio år som jag inte själv kunnat förhindra. Visst, en hel del situationer vållade av andra trafikanter har man ju avvärjt, ibland med en efterföljande puls på 200..

Det går ju inte att helt undvika risker, men att vara medveten om att man tar dom räcker långt imho..

Någon av er som råkat ut för saker som var omöjliga att förutse/undvika när ni varit ute och kört?

Det ÄR jobbig att läsa om alla vänner som går bort men det behövs kanske för att hålla fötterna på jorden emellanåt. Jag väljer att inte läsa trådarna som handlar om det. Jag tror inte att det påverkar min körning längre. Även om man hyser stor saknat till många som gått bort...emn det kommer inte ändra min syn på att jag gör det jag tycker så mycket om. Att köra motorcykel... Olycka händer oss alla...i olika skepnader...

Ugluk skrev:
Någon av er som råkat ut för saker som var omöjliga att förutse/undvika när ni varit ute och kört?
Nej det har aldrig hänt mig iaf, jag blev avträngd i 70 km/h en gång när jag påbörjade en omkörning, det slutade i diket för min del, bilföraren såg förmodligen aldrig mig (död vinkel), vems va då felet....

Ugluk skrev:
Jo, så tänkte jag också när jag skrev inlägget.

Otäck olycka.....min fru med min lånade 1100R kom från Tierp och vi Gryttjom korset står en Röd Opel och väntar på att svänga ut mot vänster. 70 sträcka ,mycket trafik, bilen står lydigt och väntar. I luckan framför frugan , kör han bara rakt ut........

Min hoj med ISR bromsar han hon klippa i innan framhjul möter dörrstolpe.....
Tvärstopp......hon landar mitt i korsningen........
5 bäcken brott ,sönderslagen mot tanken.......vänster lårben i 30 delar ovanför knät...av mot styret....inre blödningar.......3 småbarn hemma.....
3 1/5 år tog det inna hon jobbar full tid....
Hoffman ställning runt midjan i 3 månader....lårbenet hopskruvat efter alla konstens regler.
Föraren av Opeln, 72 år, såg inte MC....
Vad säger man om en sådan sak..... :huvet :7peta

PS hon har kört aktivt hojar av alla slag i 20 år, mer än vad en del som är här på SH. är i ålder.........lyssna å lär av de gamla....DS

tassen skrev:
Otäck olycka.....min fru med min lånade 1100R kom från Tierp och vi Gryttjom korset står en Röd Opel och väntar på att svänga ut mot vänster. 70 sträcka ,mycket trafik, bilen står lydigt och väntar. I luckan framför frugan , kör han bara rakt ut........

5 bäcken brott ,sönderslagen mot tanken.......vänster lårben i 30 delar ovanför knät...av mot styret....inre blödningar.......3 småbarn hemma.....
Hoffman ställning runt midjan i 3 månader....lårbenet hopskruvat efter alla konstens regler.

PS hon har kört aktivt hojar av alla slag i 20 år, mer än vad en del som är här på SH. är i ålder.........lyssna å lär av de gamla....DS
Vågar man gissa att frugan din inte vill åka mc mera? Av texten att döma så antog jag att hon körde lagligt, då borde man iaf kunna HINNA se hojen! Det är faktiskt inte bara yngre personer som orsakar olyckor, fast det är ju så lätt att vräka ur sig. Jag blir förbannad, är själv en bit över 30 och har åkt hoj, samt bil rätt mycket, så är inte någon gröngöling precis. Alla fattar säkert att kör man som en stolle, så löper man en mycket stor RISK att råka ut för olyckor etc. Men även om man kör laglydigt så är det ingen garanti att klara sig undan för det. Min egen farfar, snart 80 orsakade själv en olycka för en tid sedan. Stod och väntade för att köra ut på en större väg, står där en tag och sedan kör han ut, och rätt ut framför en annan bil!!!! Som tur var så hade han nyss bytt till en ny bil, hade han haft den gamla så hade både han och farmor varit döda. Den andra bilisten klarade sig också undan krocken med livet i behåll. Givetvis blev farfar jädrigt chockad över detta, han sa själv - TÄNK OM DET HADE VARIT EN MC SOM SOM KOM FRÅN SIDAN.

Både min egen far och jag åker båge så han tänkte väl på detta, det kunde ju ha varit någon av oss. Efter samråd med sina barn, så kom iaf farfar fram till att han INTE är kapabel att köra bil mera. Jag önskar att det blir någon slags kontroll på de riktigt gamla, så att man tar bort de som faktiskt inte fattar själva att de är en jävla risk i trafiken. Men då inskränker man väl på den personliga integriteten :rolleyes: Nu är det bara yrkechaufförer som får genomgå läkarundersökning för att ha kvar lappen.

Det kvittar om Du och Jag är uppmärksamma i trafiken, när en bilist bara kör ut precis framför en, sådana olyckor har man inte en chans att klar sig undan ifrån, tyvärr.......har sett allt för många äldre göra "mindre bra saker" i trafiken.

Hoppas åtminstonde att jag har själv har vett, eller att närstående säger till mig att sluta att köra fordon när man blir till åren. - Det är inte bara "fartdårarna" som orsakar död i trafiken.

Till Er som tycker att jag är för elak mot de gamla nu, tänkt till lite, har inte Ni sett de som knappt kan gå, pga diverse krämpor och sjukdomar, men bil skall de köra - bra eller... reaktionsförmågan är nog helt OK :gnissla

(Sorgen över att ha förlorat en närstående blir väl inte mindre för att halvblinde Holger 93 år som har haft kk sedan urminnes tider kör på din unge, än att Berra 18 år med nytaget körkort gör det?)

Nä, nu ska jag gå ner i garaget och titta till min lilla ögonsten :kär , hej.

tassen skrev:

Fy fan va hemskt......:(
Hoppas att hon är helt återställd nu.

Inför oxo kontroller årligen på alla som fyllt 50 syn, reaktionsförmåga etc.
Det är många gamlingar som är ute o kör trots att dom är sjuka och inte borde få köra.

Back