Varför bryr vi oss

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
Jag lever inte som jag lär, men varje gång jag läser en R.I.P tråd så får jag en sten i magen och funderar på om det är värt det...

Jag har kört hoj i 20 år och lever fortfarande, har jag haft tur eller har jag tillräckligt med spärrar för att klara mig.

Dom kallar oss moralkärringar och det med all rätt, visst är det jobbigt att läsa alla moralpredikningar, men det är ju faktiskt ett tecken på att man bryr sig om er andra.

Kör försiktigt & ha en bra sommar

Det är ett personligt på hopp på MIG.... :rofl :lol :tungan :yoparty :banana
Alla tar ansvar för sitt beteende i trafiken.....en del behöver bara lite hjälp..
Där kommer farbror Barbro....flåt ..farbror blå in som justerare.
Hoppas alla kommer att få en fin sommar med mycket glada minnen med sig till hösten..
Nu ska jag ut o spänna kedjan och svetsa avgassystem o montera rs 38:orna o lufta bromssystemet o.......

Man funderar ju varje gång man läser om något att helt sluta köra på gata å bara hålla på med körning på bana. Men ta det lungt i sommar, kanske inte främst för er egen skull utan för era anhöriga. Det är dom som mår dåligt när du krashar...

hmm jag fick en idé kanske lite OT men ändå.

Kanske man skulle ha ett Minnesforum eller något sånt för alla som vill komma ihåg en fallen kompis, och sen kanske inte alla vill läsa alla R.I.P trådar i div. olika forumsdelar..
Men det kanske inte var någon bra idé..

Ta det lungt ute på vägarn i sommar.

Nu har jag läst inlägg på sporthojforumet i flera månader och reagerat på en del grejor
1. Många får "påhopp" för att de moraliserar och bryr sig om sina mc-kollegors hälsa och ve.....
2. Mycket gnäll över försäkringspremier......

vad jag förstår så hör dessa två saker ihop...... pga att många har kört/kör så att många olyckor händer både med person och mc så har ju försäkringsbolagen sett en chans att höja sina premier just för de yngre för att försöka "skrämma" dem att köpa båge som de kanske inte kan hantera. Det tar alltid tid att "ta in" nya erfarenheter så att de sitter där i ryggraden.

Alltför många dog där ute i trafiken förra åren, jag blir påmind varje gång jag kör förbi Jakobsberg där den unga mannen dog på sin sista mc-tur. Ljus och blommor finns där än och häromdagen var det 4 unga män där och tände nya ljus.

Kör försiktigt och använd alltid insidan av huvudet därute i trafiken, för det finns många här på sporthoj som skulle bli ledsna om det hände just DIG något!

Man anses som en mes som vänder kappan efter vinden om man har moral i kroppen. Lika bra att bekämpa den, för den fyller ändå ingen funktion.

Det är ju fler folk som dör i bilolyckor, inte fan slutar man köra bil för det!

Sanningen är nog bl.a detta forum, där man "lär känna" folk med samma brinnande intresse. Innan internet så "hörde man talas" om nån som kände nån som dött på MC. Dödssiffran är väl ganska lika då som nu?! Skillnaden är inte jättestor iallafall.

Inte fan finns det forum för vanliga bilförare med ex. Toyota Corolla -92 bes ua, v-hjul, lite rost men går bra;
-Hur var det att pendla till jobb idag?
-Jofan höll 90 hela vägen utan problem, lite vägarbete så jag fick hålla 50 ett hundratal meter med det ska vara klart i augusti etc.

Kan inte tänka mig att det för fler i bilolyckor jämfört med hur många som kör bil.

HanneZ skrev:
Kan inte tänka mig att det för fler i bilolyckor jämfört med hur många som kör bil.

Spelar väl ingen roll! Om en skolbuss kör av i en ravin och 30 ungar dör är det väl fördjävligt! Sen att det finns nån miljon skolungar kvittar väl! Ändå liv som gick till spillo!

va? så om varannan dör fast det är få som utövar något så är det inte farligt?

HanneZ skrev:
va? så om varannan dör fast det är få som utövar något så är det inte farligt?
men fan va du ska jämföra sjukt hela tiden. Det e väl för fan inte varannan som dör som kör mc eller????

Ravetrancer skrev:
men fan va du ska jämföra sjukt hela tiden. Det e väl för fan inte varannan som dör som kör mc eller????
Det är ju för att förtydliga! Man måste ju alltid jämföra med hur många det är som är i riskzonen. Hyffsat ointressant statistik annars

Mamma_W skrev:
vad jag förstår så hör dessa två saker ihop...... pga att många har kört/kör så att många olyckor händer både med person och mc så har ju försäkringsbolagen sett en chans att höja sina premier just för de yngre för att försöka "skrämma" dem att köpa båge som de kanske inte kan hantera.

Jag vill inte vara petig men det där stämmer inte alls.

Anledningen till att försäkringsbolagen höjer sina premier är inte p.g.a. klotade hojar. Motorcyklarna kostar i detta fall brödsmulor. Det som kostar är invaliditetsersättningar/dödsfallsutbetalningar. En motorcykelåkare som blir totalförlamad kostar runt 4 miljoner, MINST, under sin livstid. Allt beroende på hur arbetsför individen i fråga är. Dödsfall kostar även dessa en hel del som förståeligt.

GSXR1100R skrev:
Jag lever inte som jag lär, men varje gång jag läser en R.I.P tråd så får jag en sten i magen och funderar på om det är värt det...

Jag har kört hoj i 20 år och lever fortfarande, har jag haft tur eller har jag tillräckligt med spärrar för att klara mig.

Dom kallar oss moralkärringar och det med all rätt, visst är det jobbigt att läsa alla moralpredikningar, men det är ju faktiskt ett tecken på att man bryr sig om er andra.

Kör försiktigt & ha en bra sommar
Moralkärring har fått en konstig innebörd här på SH, det är eg inte rätt ord torts att det används så flitigt på SH. Alla håller nog med att det är ok att nån delar med sig av sin moral, men det jobbiga är när det blir den där mentaliteten, så ska du inte köra för då är du dum i huvet.....sen kommer resten av moralstimmet Jaaaaaaa fy för dig din utböling.........och inte kan du skriva din analfabet, och argumentera gör du som en neandertalare. Massa små skit som Moralkärringarna spyr ur sig, som gör folk irriterade.

Sen får du det att låta så fint med att man bryr sig bla bla.....jaha, så andra som inte gafflar moral hela dagarna dom bryr sig helt enkelt inte då eller?
Eller kan det vara så att vi ALLA är moralkärringar då vi brukar bry oss om varandra????

Felet med moralkärringar är inte att dom bryr sig utan det låter så här:

-detta säger jag bara för att jag bryr mig och lyssnar du inte på mig eftersom jag har rätt så e du dum i huvet.
Det kan liksom aldrig stanna vid Jag bryr mig om dig, punkt slut.

Back