Varför bor du i Sverige?

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Ort
Sverige
Hoj
Ingen
Familj och släkt är ju tråkigt att lämna, och vi har ohyggligt bra mat här. Utöver det, vad finns det?
Vädret suger kuk, nästan året runt.. politiken och rättsväsendet är sorgligt och vi som privatpersoner har taskig ekonomi jämfört med många andra länder. Sjukvården är ok, ialla fall om man är gammal och trasig. Vi ungtuppar klarar ju allt och hamnar sist i den, vad som plötsligt visar sig vara en ganska lång kö (till exempel så fick jag vänta 26 timmar för en hjärnröntgen när jag åkte in akut för en eventuell hjärnblödning)

Skolan är förvisso gratis, men jag hade hellre sparat utbildningspengarna på ett eget konto åt ev ungar istället för att betala det i skatt

Motivera..
Var hade du helst flyttat?
 
Last edited:

S84

När du minst anar det!
Gick med
10 Apr 2008
Ort
Oslo
Hoj
Halvt bobbrad
Jag tror Sverige är ett väldigt bra land att leva/bo i.
Vart man än flyttar så finns de saker att klaga på.
Själv har jag rymt till Norge pga jobb, men det känns lite som en frihet varje gång man åker över gränsen till Sverige.

Och det finns ju inget som slår nordisk vår/sommar!
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Lathet och gammal vana tror jag.......inte beror det på vädret iaf!

Henrik
 

Mordecaien

Can do!
Gick med
22 May 2006
Ort
Vischan
Hoj
Knappt
Jag skulle aldrig klara mig utan mygg och snö!

"We are Vikings, we have stubbornness issues"
 
Last edited:

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Ort
Sverige
Hoj
Ingen
Jag tror Sverige är ett väldigt bra land att leva/bo i.
Vart man än flyttar så finns de saker att klaga på.
Själv har jag rymt till Norge pga jobb, men det känns lite som en frihet varje gång man åker över gränsen till Sverige.

Och det finns ju inget som slår nordisk vår/sommar!

Varför tror du det? Tryggt och simpelt, sure.. Råkar du banka ihjäl nån på fyllan är du ju ute 2 år senare.

När vädret väl är bra, då är det nice! Bra svensk vår/sommar är svårslaget.. Men hur många gånger har man inte åkt till beachen när vädret är kanon, 5 min efter man lagt sig finns det inte en tendens till blå himmel. Jag satte mig ute i solen idag för att läsa en bok. Någorlunda varm och soligt. Riktigt schysst då man knappt sett solen på ett halvår..30 min senare kändes det som oktober

Man kan liksom inte ens planera sin semester då vädret är helt random
 

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Ort
Stockholm
Hoj
CBR1000RA
För att det blivit så men drömmen om att flytta till USA finns fortfarande kvar, frun är på.
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Politiker som är ett skämt, jajjemän. Frågan är dock om det är grönare på annan plats, tveksamt..

Men ekonomin vetefan... Är nog rätt nöjd med att ha kvar den svenska kronan just nu :gnissla

Vädret är ett jäkla gissel. Hade man kunnat välja så hade 3 regndagar om året räckt. För att uppnå det får man åka till gran canaria som närmst.
Dock suger hojvägarna där efter nån månad, de är ganska få...

Helst hade jag nog flyttat till nånstans där de är någerlunda västerländska.
Nya Zeeland är trevligt, tveksamt om vädret är så mycket bättre. Australien funkar, kan dock va löjligt varmt ibland.
Nah, nånstans i Sydamerika hade nog funkat.
Afrika sätter jag fan inte min fot i!
 

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Ort
Sverige
Hoj
Ingen
Politiker som är ett skämt, jajjemän. Frågan är dock om det är grönare på annan plats, tveksamt..

Men ekonomin vetefan... Är nog rätt nöjd med att ha kvar den svenska kronan just nu :gnissla

Vädret är ett jäkla gissel. Hade man kunnat välja så hade 3 regndagar om året räckt. För att uppnå det får man åka till gran canaria som närmst.
Dock suger hojvägarna där efter nån månad, de är ganska få...

Helst hade jag nog flyttat till nånstans där de är någerlunda västerländska.
Nya Zeeland är trevligt, tveksamt om vädret är så mycket bättre. Australien funkar, kan dock va löjligt varmt ibland.
Nah, nånstans i Sydamerika hade nog funkat.
Afrika sätter jag fan inte min fot i!

Det fina med OZ är att dom har i princip alla tänkbara klimat. I södra delarna förekommer snö ..
Min farbror bor på NZ, och sålänge man håller sig till dom södra delarna verkar det ok! Han skryter ialla fall :)

Min ex jobbarkompis jobbar som mc-mekaniker i Cali och bor själv i en 1-plansvilla med pool i Palm Springs, bil, sporthoj, jetski etc.. På en knegarlön. I sverige får man ju käka nudlar och bo i en 2a i förorten om det ska gå ihop sig

Om nu allt är så kasst som du startar tråden med att konstatera, varför bor du kvar?

Nyttjar min gratis utbildning
 
Last edited:

S84

När du minst anar det!
Gick med
10 Apr 2008
Ort
Oslo
Hoj
Halvt bobbrad
Varför tror du det? Tryggt och simpelt, sure.. Råkar du banka ihjäl nån på fyllan är du ju ute 2 år senare.

När vädret väl är bra, då är det nice! Bra svensk vår/sommar är svårslaget.. Men hur många gånger har man inte åkt till beachen när vädret är kanon, 5 min efter man lagt sig finns det inte en tendens till blå himmel. Jag satte mig ute i solen idag för att läsa en bok. Någorlunda varm och soligt. Riktigt schysst då man knappt sett solen på ett halvår..30 min senare kändes det som oktober

Man kan liksom inte ens planera sin semester då vädret är helt random

Hur vi än vänder och vrider på det så kommer det alltid finnas för och nackdelar med Sverige.

Och jag håller med dig om att stabilare väder skulle inte skada,
men jag tror att om vi får bort Skåne så skulle solen lysa mer på övriga Sverige. :tungan
 

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Ort
Sverige
Hoj
Ingen
Hur vi än vänder och vrider på det så kommer det alltid finnas för och nackdelar med Sverige.

Och jag håller med dig om att stabilare väder skulle inte skada,
men jag tror att om vi får bort Skåne så skulle solen lysa mer på övriga Sverige. :tungan

Om vädret vore tipp topp hade jag inte klagat nånstans.. Det blir aldrig perfekt, men jag är deprimerad 3/4 av året pga av det
 

Merovingian

Guest
Jag tycker det är ett förbannat evigt gnäll på vädret.
Ja, det är kallt och mörkt ganska länge, men flytta då för helvete eller åtminstone köp ordentliga kläder. :mad: Personligen föredrar jag småmediokert lagomklimat framför tromber, monsuner och en miljard blixtnedslag i månaden.
Så fort man inser att det inte blir bättre av att klaga, och istället gör något bra av det, då blir det omedelbart mycket bättre.
 
Last edited:

Edvinsjolund

Ärkemongo
Gick med
9 Jul 2007
Ort
Piteå
Hoj
Ktm 950 Adventure. Apollo 63z -52, Suzuki Dr 600 -87
Köp en skoter och en offroadare så behöver ni inte klaga på vädret.

Var ska man bo om inte i Sverige?
45 miljoner asylsökande kan inte ha fel, Sverige är fantastiskt!
 

TurboJugend

Ny medlem
Gick med
21 Dec 2003
Ort
-
Hoj
-
Allemansrätt, gratis skola och sjukvård är väl det som är bra.

Ett osocialt och slutet folk är väl en av sakerna som är mindre bra. Sök aldrig ögonkontakt, prata inte med främlingar om du inte är full eller utvecklingsstörd, har du synpunkter på nånting så skriv en lapp eller en insändare, tro aldrig att du är nånting, om nån annan visar tecken på att tro sig vara nånting så ta genast ner dom på jorden igen, etc.
 
Nyheter
Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Circuit de Barcelona-Catalunya storsatsar

Gran Premi de Catalunya Mot...

Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Top