Varför bo i storstad?

• Thread starter Thread starter mb
  • Start date Start date
McB skrev:
Städer kan vara roliga, men man behöver ett litet lufthål någonstans. Jag bor t.ex. mitt inne i Borås Centrum, men kommer ursprungligen från ett litet samhälle på västkusten som heter Glommen. Morsan och farsan bor kvar där, och det är mitt lilla lufthål. Oerhört avkopplande och stressbefriande att åka dit över helgen och andas frisk havsluft. Tyvärr hinns det med alldeles för sällan.

Bodde i Borås innan å det måste väl vara en bra stad om man inte vill bo i en större stad iaf.. Centrum e en gata å landsbygden ligger 700m från den absolut centralaste delen..

Jag klarar ej bo i småstäder.
Vet att de är stressigt i Sthlm men efetr att ha bott i en liten stad i Norge i 1,7 år är jag ännu mer säker.

Älskar att se nya ansikten varje dag, att inte känna alla, att bara gå inne i sthlms stad i timmar, alla ute ställen, shopping ställe, resturanger osv osv.

Har precis spenderat 3 dagar i Malmö. Mycket fin och mysig stad. Gillade den direkt MEN den va så liten...

Länge Leve "storstan"!!!

RQ

Frazze skrev:
Visste ni förresten att Norge har de största antalet döda i överdoser och liknande i hela Europa! Det är sjukt mycket knarkare/pundare här. Och det är lätt som fan att få tag på knark. Det är mer än ofta som det kommer fram langare på kvällen när jag är på väg hem och frågar om jag vill köpa hasch/liknande.

Så går det när knark typ är billigare än alkohol...

Sen så är allt dyrt här. Fast det är ju Norges fel, inte "storstaden" i sig...

Jo du de märkte man när man bodde i Norge!

Synd på annars fint land.

RQ

Fördelarna med en större stad är att allt man behöver finns att få tag i och ofta till bra priser. Har man speciella intressen och hobbies, går det att få tag i grejerna utan att behöva skicka efter med bussgods eller vfsh...

Men så var det det där med nackdelarna också, dyrare att bo och trafik och köer som gör en vansinnig. Långt till roliga hojvägar och banor. Avstånden i en större stad som Sthlm gör att det tar alldeles för lång tid att ta sig någonstans och kräver nästan tillgång till bil. I en mindre stad (som t.ex. Uppsala) kan man hanka sig fram på cykel om så krävs, men det är fortfarande tillräckligt stort för att inte varenda jäkel ska veta vem man är och vad man håller på med.

Nu bor jag dock ute på vischan (efter mer än 30 år i stan), men ändå nära en stor väg. Nackdel ? Längre till jobbet och mer saker att fixa med på huset (än med en lägenhet), men fördelarna överväger. Tänk bara att kunna gå ut i morgonrock en tidig sommarmorgon och slå en drill runt husknuten - gör man det på Sveavägen så kommer farbror blå snabbt och syr in dig... :rofl

vill man ha lite av varje så ska man bo i en liten storstad :D

nä men jag bor i sundsvall o tycker de e bra..
mycke affärer, resturanger o ja allt de man behöver fast i mindre skala :tummenupp

Jag har nu provat att bo i en stad, och det finns både fördelar och nackdelar..

Bodde i en liten håla som det bor 4000pers i innan, nu i Gbg.
Nu kan man ta vagnen ner till stan och ta några öl på OLIKA krogar. Förr så hade man sex mil till en annan krog än den lokala.. MEN på den lokala hade man alltid nån att snacka med.

Affärer.. Javisst finns dom! Själv har jag mest varit på ICA i utby och Billhälls i Kortedala... Dom andra handlar man lika ofta som förut i = två ggr om året..

Det är dyrt, stressigt (men inget mot vad jag upplevde i sthlm), bullrigt. Men samtidigt ganska skönt! Problemet är ju att det inte finns nånstans att bo, och låna 1,5mille till en lgh det gör jag inte. DÅ skulle jag inte sova skönt på nätterna...

Men som någon sa, man måste ha någonstans att fly ibland. Nu bor mina svärföräldrar fem min frå havet så det har ju löst sig kan man säga.

Edit: Restaurangerna ja. Äter pizza ute en del och då är det bra att man kan välja, men man får ju en favorit där med rätt fort (götas!!) så det blir oftast samma krog där med. Det tar fö. 29min (7km) med vagn att ta sig dit, och på landet så hade man hunnit 4,5 mil på den tiden!

Last edited:
En enkel och mycket viktig fördel: Man kan vara ute och festa på klubbar/barer utan att vara strandad långt hemifrån när det roliga är över... :fakta

hmmmm smaken är som baken...delad.

Nä men min syn på det hella är väll att jag växte upp i ett litet samhälle, flyttade till en lite störe stad och nu sen xx år bor jag i sthlm, fördelen för mej är att man kan vara anonym utan att grannarna vet vad man ska göra innan man gör det...jag kan få jobb utan att bekymra mej...visst är det svårare att få någonstans att bo i sthlm, men som vissa andra sakt denna stad kan du göra i stort sätt vad du vill dygnet runt vilket är skönt anser jag...i min hem by släcker dom gatbelysningen 2200!! Tja vad säger ni om de då :brinnerup

RocketQueen skrev:
Älskar att se nya ansikten varje dag, att inte känna alla, att bara gå inne i sthlms stad i timmar, alla ute ställen, shopping ställe, resturanger osv osv.
Har väl kanske lite att göra med hur man är som person. Själv hatar jag anonymitetskänslan, får mig att känna mig ensammare än en sparv. Ogillar att ha en massa ytliga kontakter och att bekantskaperna omsätts innan man ens hinner lära känna någon på riktigt. Mat och shopping är inga intressen heller.

mb skrev:
Ogillar att ha en massa ytliga kontakter och att bekantskaperna omsätts innan man ens hinner lära känna någon på riktigt.

Menar du att man inte kan ha bestående relationer i en storstad? :va

Markus skrev:
Menar du att man inte kan ha bestående relationer i en storstad? :va
Jo absolut, men jag delar inte behovet av att se nya ansikten varje dag och trivs heller inte i anonymiteten.

jag har flyttat från Värmdö (ca 3 mil utanför sthlms inre) till Motala.

Trivs väll bra här, kan ta mej överallt me cykel. De är hyffsat lugnare tempo en i sthlm. inga bilköer eller så! Billig hyra!

Föräldrar bor kvar så jag kan alltid åka hem och handla kläder, gå på bio osv. när jag känner för de..

Gillade me sthlm var närheten till allt, man hade alltid nått att göra på helgerna osv.
De man kan roa sig med här blir aningen uttjatat efter ett tag...
och ja,, de finns 16 (!) pizzerier här enligt gulasidorna.. så ska man ut och äta och gillar pizza så är utbudet betydligt bättre än i sthlm, dessutom billigare..

om jag fick välja skulle jag gärna bo i en halv stor stad, typ Halmstad, ganska nära till GBG osv..

spectre skrev:
jag ska bo i en större stad än strängnäs när jag flyttar hemifrån ivf, om jag ska köpa kläder så är man helt lost i strängnäs om man inte vill handla på dressman eller intersport :näsblod , så man får dra till eskilstuna och handla på active eller nått. Sen om man ska glo på en rulle på bio, finns det ungefär 2 filmer som går i strängnäs 2000000000 filmer i eskilstuna. Så fort man får för sig att göra hemskheter så vet hela strängnäs om vem som gjorde vad, OK inte alla men väldigt många, tror det är lite mysigare i en liten stad men fan så mycket roligare i en större stad.

Jag ska flytta till strägnes!! Flytta INTE till Eskilstuna, en av sveriges värsta städer räknat med brott per antal/invånare... Strägnes, lugn "håla" men nära till STHLM och Eskilstuna.. Alldeles lagom tycker jag iaf... :banana

jag kan säga att jag vart mörkrädd för första gången i mitt liv när jag upttäckte det ...

Markus skrev:
Skojar du? Man släcker när det blir mörkt? :rofl
Landsortslogik... :va

Jo men det smarta i det hella är att dom ska spara pengar i komunen :tummenupp de du...

mb skrev:
Verkar onekligen skumt. Nomal gatubelysning regleras ju av mörkersensorer :lol

mb skrev:
Jag har funderat en del på varför folk väljer att bo i storstad.
Större utbud av jobb, nöjen, människor, fritidsaktiviteter, med mera. Alla är inte som du, själv skulle jag ruttna bort om jag bodde i Östersund för att inte tala om att jag antingen skulle vara arbetslös eller tjäna 15 000 mindre i månaden än vad jag gör idag.

Har du någonsin bott i en "storstad" som t.ex Stockholm, Göteborg eller Malmö eller går du på andras erfarenheter?

*/ ?>
Nyheter
Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Äntligen!

Om du, som jag, ständigt åk...

Missa inte förköpstävlingen

Jul närmar sig och även om ...

Sista chansen!

Nu är vi inne på sluttampen...

Back