varför blir motor oljan för varm?

danne_the

Ny medlem
Gick med
10 Jul 2004
Hoj
gixxer 1000 04
llllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllll

Last edited:
danne_the skrev:
tja!

jag har en suzuki gsx-r 750 när jag var ute och åkte en "sväng" mer exakt 60mil :tungan så började varnings lampan för överhettad motorolja lysa!
jag stannade och vänta ett tag och lät den svalna. åkte iväg och tog det lite lugnare o det gick bra...
men i dag började det lysa igen efter bara 20 min medel lugn körning!

blir motoroljan förstörd om den en gång blivit över hettad???
vad är felet??? :confused:

jag är inte så kunnig, men jag hade bytt motorolja och köpt en olja som man vet håller en god kvalité...
kanske är så enkelt så att den olja du har nu börjar bli gammal å så?
testa byta oljan och se om problemet kvarstår!

överhettad? du menar att oljelampan lyser? Det betyder att du har låg nivå olja i motorn. Inte att den blir för varm. För varm ser du om den blir genom att se på tempen i displayen.

Kolla oljenivån.

danne_the skrev:
men symbolerna vid lampan är ju en termometer! och det indikerar F1 på displayen!
oljan är bara 100mil gammal och köpt på mc butik! :confused:

Är det fel på hojen kan den givetvis sabba oljan oavsett miltal och oljans fabrikat.

danne_the skrev:
va fan?????
men symbolerna vid lampan är ju en termometer! och det indikerar F1 på displayen!
oljan är bara 100mil gammal och köpt på mc butik!
okej. och enligt din service manual så betyder F1 att oljan är överhettad? handlar nog troligen om oljetrycket (oljenivån / mängd olja).

nivån är enkel att kolla, om det är precis i underkant på stickan (eller fönstret om du har sådant) kan oljelampan blinka ibland under körning, bara att fylla på lite.

danne_the skrev:
fixade en manual för gsx-r 750 98
och enligt den så betyder det att det e någe fel på insprutningen när lampan lyser och displayen indikerar F1.
men borde inte motorcykeln gå illa då???
den går precis som vanligt! :3freak

Om du har en lamdasond så kan det vara den som packar ihop...det brukar egentligen inte innebära så mycket i praktiken men i det långa loppet bör du isåfall byta den...Det kan också vara att det bara är glapp kablarna till lamdan, den sitter ju på avgasröret under hojen och är ganska utsatt för skit och vattensprut...

Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...