Varför blev det haveri?

Yamaha YZF-R1: Byte fyra insugsventiler efter 2000mil p.g.a. någon form av materialutmattning som gjort dem kortare(!) och därmed ökat spelet (i ett fall till över en mm).

var detta på en 05:a ? hört att det hänt på flertalet 05:or
och varför lämna ägaren inte in den på Yamaha på garantin ? eller du jobbar på YC ?
 
Självklart har du en stark point där!
Men man får börja i det lilla och som du säger ha bra stöd (kompis, Haynes, Clymer, verktyg, vettig plats och...).

Men att, utan tidigare erfarenhet, riva en motor i molekyler med hjälp av en rörtång och sedan fråga om skillnaden på vevstake och vevaxel....

Jo, men vi befinner ju oss inte på moppefucko.net även om man kan tro det ibland. Jag slet isär min dakotamotor med rörtång när jag var 14år, och när jag var 15 visste jag skillnaden mellan vevstake o vevaxel.
 
Mitt ras på min förra XR600 var helt och hållet otur vid köp. :näsblod Har svårt att tro att jag blev lurad. Gick hur fint som helst maskinellt, inga missljud eller nånting.

Jag hann köra 3 ggr med den! 4 gången startade den inte, rulla igång den nerför grusvägen tänkte jag. KLONK, låst bakhjul.

Kamkedjan hade hoppat över, så ventilerna tog i kolven. :va Av med topp och renovera den, när toppen ändå var av var det ju lika bra att kolla kolv m.m tänkte man. När cylindern plockades av ramlade kolven ner i 4 delar. Även vevstake var krökt.

Slutade med att jag åkte på en dyyyyr renovering av den motorn. :(

Ett halvår senare körde jag skrot av kamaxel och vipparmar. Körde mitt livs längsta bakhjulsåk någonsin, kammen värmenöp fast. :D Efter det var det alltid i med extra mycket olja så fort det skulle busas.
 
Jag kan inte hitta Hundar i diagrammet:)

En annan sak som inte heller finns med e en polare som hade fått ett UFO i växellådan på sin FJ1100 :näsblod
:D

Men de kan hamna i en underkategori till , hmm e du utbildad meck????
Så kan de då hamna under underkategori "utbildad meck gör misstag" och då pga av bristande renhet vid hantering/montering...
Alt. "Murphy" har vart framme :brinnerup
 
Last edited:
Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back
Top