Dr.Bike
Guest
Ja tänk Den frågan brukar jag offta ställa mig![]()

I ditt fall lär det vara väl hårt stressade komponenter och inte klåpig ägare som är problemet ivf...![]()
Hur vet du det!
Last edited:
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Ja tänk Den frågan brukar jag offta ställa mig![]()

I ditt fall lär det vara väl hårt stressade komponenter och inte klåpig ägare som är problemet ivf...![]()
Den här tråden vore väldigt intressant om folk verkligen vågade erkänna sina misstag och sitt slarv. Men min erfarenhet är att folk som haft haveri oftast försöker hitta någon annan att skylla på.

Den här tråden vore väldigt intressant om folk verkligen vågade erkänna sina misstag och sitt slarv. Men min erfarenhet är att folk som haft haveri oftast försöker hitta någon annan att skylla på.
De vete faan
Ett av mina ras är i alla fall mina hundars fel
Hundhår i tanken hadde jag för ett par år sedan
Går igenom bränslefilter och sätter igen spridare
Hur kommer sånt dit?? tankslangar och trattar brukar dra till sig sådant
Och med tiden blir det mycke![]()
Men, å andra sidan, för ett tag sedan läste jag nåt test som handlade om en stor gsxr-motor som hade gått 5000 mil. Den var tydligen som ny när den skruvades isär och undersöktes.
De vete faan
Ett av mina ras är i alla fall mina hundars fel
Hundhår i tanken hadde jag för ett par år sedan
Går igenom bränslefilter och sätter igen spridare
Hur kommer sånt dit?? tankslangar och trattar brukar dra till sig sådant
Och med tiden blir det mycke![]()
Min erfarenhet är att folk alltid tror det är ägarens fel att saker går sönder oavsett hur duktigt saker blir servade.
Men jag har bara köpt begagnade saker som rasar, ingen aning om hur saker varit skötta innan mig.
Lovat mig själv att köpa nytt nästa gång, lagt 20kkr på reperationer iår på nya vraket och kommer nog lägga 20kkr till innan året är avklarat, då kanske jag kan sälja den för 25kkr![]()
Jag har också hört om dessa exempel.jag tror jag läst om en som körde typ budhoj med en Honda(VFR?) 80 000 mil(miles?) eller 13 600 mil utan att direkt mer än vanlig service, hört om någon som kört typ 20 000 mil med Yamaha Super Teneré med ungefär bara vanlig service så nog håller motorerna bra.

Ett försök till orsak/verkan-diagram i bakfyllan å villan....
Observera att den är INTE komplett, utan ger en fingervisning om vad som kan orsaka ras.
![]()
Snyggt!Ett försök till orsak/verkan-diagram i bakfyllan å villan....
Observera att den är INTE komplett, utan ger en fingervisning om vad som kan orsaka ras.
![]()
Ett försök till orsak/verkan-diagram i bakfyllan å villan....
![]()
Fantastisk i vilket progfram gör du pilsystemet?
Absolut vanligaste orsaken är nog ändå att man ger sig på att meka trots att kunskap och prylar saknas.
In my humble opinion...

BMW HP2 Enduro: Byte motorblock p.g.a. sprickbildning och minimalt oljeläckage. Inga invändiga skador i motorn men ändå lika mycket jobb som en totalrenovering. Orsak troligtvis kollision med sten, stubbe eller liknande.
..Jo, men om man inte testar kommer man ju aldrig att lära sig. Det är bara att skaffa en haynes bok o sätta igång.
*SNIPP*
Så kan det nog vara. Tror jag också.Några exempel på större motorrenoveringar jag gjort i jobbet: ....mycket bra...
Enligt min erfarenhet är det - i de fall det inte rör sig om fabrikationsfel i motorn sedan hojen var ny - i princip alltid ägaren som varit för snål, korkad eller både och för att serva och underhålla maskinen ordentligt, oavsett på verkstad, hemma i garaget eller hos "en polare som har skruvat en del."
Men att, utan tidigare erfarenhet, riva en motor i molekyler med hjälp av en rörtång och sedan fråga om skillnaden på vevstake och vevaxel....
så höll man på för länge sen. började med modellflygmotorer och moppen...|
|
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027
Brembos nya carboceramiska ... |
|
Ducati lanserar Desmo450 EDS
Ducati lanserar Desmo450 ED... |
|
|
|
Custom Bike Show 2026
I år var det 52a gången Cus... |
|
|
Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!
Med en månad kvar är det gl... |
|
|
Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp
I motorvärlden finns det ha... |
|
|
Inga mirakelbatterier ändå?
Rabalder kring Verge: Har s... |
|
|
Custom Bike Show på lördag!
På Sveriges nationaldag, nu... |
|
|
Bilder från DGR 2026
Den 17 maj kördes The Disti... |
|
|
ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige
PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,... |
|
|
Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!
Det är med glädje vi pratar... |