Varför blev det haveri?

Den här tråden vore väldigt intressant om folk verkligen vågade erkänna sina misstag och sitt slarv. Men min erfarenhet är att folk som haft haveri oftast försöker hitta någon annan att skylla på.

Min erfarenhet är att folk alltid tror det är ägarens fel att saker går sönder oavsett hur duktigt saker blir servade.

Men jag har bara köpt begagnade saker som rasar, ingen aning om hur saker varit skötta innan mig.

Lovat mig själv att köpa nytt nästa gång, lagt 20kkr på reperationer iår på nya vraket och kommer nog lägga 20kkr till innan året är avklarat, då kanske jag kan sälja den för 25kkr :banana

Den här tråden vore väldigt intressant om folk verkligen vågade erkänna sina misstag och sitt slarv. Men min erfarenhet är att folk som haft haveri oftast försöker hitta någon annan att skylla på.

De vete faan

Ett av mina ras är i alla fall mina hundars fel

Hundhår i tanken hadde jag för ett par år sedan

Går igenom bränslefilter och sätter igen spridare:huvet

Hur kommer sånt dit?? tankslangar och trattar brukar dra till sig sådant

Och med tiden blir det mycke:D

Vad ska vi tro om det här då, hunden har väl svårt att försvara sig men den är glad ändå och viftar på svansen. :D

Men, å andra sidan, för ett tag sedan läste jag nåt test som handlade om en stor gsxr-motor som hade gått 5000 mil. Den var tydligen som ny när den skruvades isär och undersöktes.

jag tror jag läst om en som körde typ budhoj med en Honda(VFR?) 80 000 mil(miles?) eller 13 600 mil utan att direkt mer än vanlig service, hört om någon som kört typ 20 000 mil med Yamaha Super Teneré med ungefär bara vanlig service så nog håller motorerna bra.

Last edited:
De vete faan

Ett av mina ras är i alla fall mina hundars fel

Hundhår i tanken hadde jag för ett par år sedan

Går igenom bränslefilter och sätter igen spridare:huvet

Hur kommer sånt dit?? tankslangar och trattar brukar dra till sig sådant

Och med tiden blir det mycke:D

Ohfyfan! Jag förstår att både det ena och andra kan hamna i tanken under årens lopp, men ändå?
Filtret måste väl vara av riktigt riktigt dålig kvalitet, eller skadat på nåt vis, om det släpper igenom hårstrån? Borde ju normalt inte kunna hända?
Eller?
Du kanske använder specialfilter som är glesare för att inte stoppa flödet eller nåt:confused:

Förresten så tror jag inte ens att jag har något bränslefilter på min mc.
Eller så har jag bara missat att jag har ett. Blev osäker nu.(jag har ioförsig inte samma typ av motorer som du håller på med, jag har gammal original gsx750, med förgasare och 86 hk, så det är lite skillnad.)

Min erfarenhet är att folk alltid tror det är ägarens fel att saker går sönder oavsett hur duktigt saker blir servade.

Men jag har bara köpt begagnade saker som rasar, ingen aning om hur saker varit skötta innan mig.

Lovat mig själv att köpa nytt nästa gång, lagt 20kkr på reperationer iår på nya vraket och kommer nog lägga 20kkr till innan året är avklarat, då kanske jag kan sälja den för 25kkr :banana

Verkar som om det är viktigt, om man köper beg, att grejerna inte är isärskruvade eller "överservade" i onödan.
Är motor oöppnad vet man åtminstone det.

jag tror jag läst om en som körde typ budhoj med en Honda(VFR?) 80 000 mil(miles?) eller 13 600 mil utan att direkt mer än vanlig service, hört om någon som kört typ 20 000 mil med Yamaha Super Teneré med ungefär bara vanlig service så nog håller motorerna bra.
Jag har också hört om dessa exempel.:)
Jag tror det är oerhört slitstarka och välkonstruerade motorer kombinerat med varsamt och välservat brukande som bidrar till att vissa motorer håller sådär otroligt länge.
"rör inget om det fungerar" tror jag på.

Eller som de sa, tror jag det var, om chevaägare förr i tiden.
"om det fungerar så är det lika bra att riva isär skiten för att ta reda på varför det fungerar":hihi

Last edited:
För egen del har jag gjort sparbössa av en tvåtaktskolv.
Berodde delvis på lång och trogen tjänst men allra mest på att jag ignorerat en del spikning. Fick se över hela bränslesystemet (täta kranfilter, felaktig flottör och en del skit i förknaseriet) innan jag monterade ihop motorn med nyborrade cylindrar och nya kolvar.

Absolut vanligaste orsaken är nog ändå att man ger sig på att meka trots att kunskap och prylar saknas. Kanske lite bristande ödmjukhet ibland men oftast handlar det väl om missriktad spariver och underskattande av hur svåra vissa moment är.
Vilken amatör skulle ge sig på att riva koppling eller vevparti på sin bil?
Vi kanske skulle ha lite mer respekt för vad verkstadsfolket kan och förmår...

Jo, två saker till:
-Förutom för lite underhåll, skruvas det nog en del i onödan också - fungerande grejer behöver inte mekas, bara underhållas.
-Det finns nog ett allmänt underskott på teoretisk bas (hur funkar det egentligen) och på logik (oftast måste felavhjälpning innehålla en massa grubbel/analys samt följa en logisk kedja; inte riv och slit tills man av en slump hittar felet).

In my humble opinion...

Last edited:
Varför det blev haveri? Inte en aning.

Hade tidigare en yamaha fz6:a som jag köpte ny -07.
Ett och ett halvt år senare och 2500mil på mätaren så small det till på väg ut från en rondell och bakhjulet låste sig. :näsblod

Lyckades reda ut det och få stopp på hojen. Tittar lite på den, hela sidan nerstänkt med olja och jag kan genom ett hål i motorn se att det inte ser helt ok ut. :gnissla

En vevstake hade gått mitt av och slagit i sönder blocket och startmotorn +en massa smågrejer inne i motorn. :brinnerup

Fick aldrig någon vettig förklaring av verkstaden vad som orsakat det. Hojen var välservad av märkesverkstad och jag pillade aldrig själv med den. Jag märkte inga missljud eller andra konstigheter med hojen. :va

Hål i kylaren pga vibrationer => vattenläckage => krokiga toppar => byta toppackning => fick ihop något fel => generalhaveri

Vet inte om ena kamkedjeguiden lossnade, eller om ena loben på insugskammen på bakre cyl lossnade, men den var en massa grader fel när motorn revs, och alla ventiltallrikar var söndersligna, och motorn full av spån.. mekar fortfarande för att få ihop eländet.

Körning utanför normalt användningsområde är nog ganska vanlig haveriorsak också.
Förr plågade man bruksmotorcyklar därför att man hade räjjsingkomplex. Numera används en del mc för stuntning utan att man byggt om. Tacka tusan för att en mc tar stryk av lååååånga bakhjulsrepor om man inte har skvalpskott i oljetråget och pickupen sitte "fel", om man saknar teknik så att transmissionen utsätts för jättekrafter och om man "landar" med en jättesmäll.

Extrema tävlingsmaskiner (en del KTM och Husaberg till exempel) används ju som gatcyklar ibland - ofta med liten förståelse för det speciella servicebehovet (regelbundna kolvbyten, täta oljebyten med mera).

Ett försök till orsak/verkan-diagram i bakfyllan å villan....
Observera att den är INTE komplett, utan ger en fingervisning om vad som kan orsaka ras.
:gnissla

Bifogat

• Ritning1.jpg
    Ritning1.jpg
    44.6 KB · Visningar: 357
Ni överteoretiserar!

Det är helt enkelt så att mc-n vet inte sin plats och obstruerar. Bara misshandla skiten tills den lär sig veta hut och gör det den ska. Man kan nog tom lära den av med att kräva bränsle också om man bara ger den lite mindre efterhand. Onödigt fjäskande leder bara till att den kräver omsorg i tid och otid.

Visdomsord;

"En lydig mc har en road ägare".

/Member no1 i klubb Krökta ventilen

Absolut vanligaste orsaken är nog ändå att man ger sig på att meka trots att kunskap och prylar saknas.
In my humble opinion...

..Jo, men om man inte testar kommer man ju aldrig att lära sig. Det är bara att skaffa en haynes bok o sätta igång.

Själv är jag inne på motor nr3 på min hoj. och jag har lärt mig att aldrig bulta i en nyinköpt 15år gammal motor utan att ha gått igenom den grundligt...:huvet

Några exempel på större motorrenoveringar jag gjort i jobbet:

Suzuki Marauder 800: Vevlagerras med sönderbrända stakar och vevaxel som följd p.g.a. att kunden körde och körde och körde tills motorn började gå tungt, och då gasade hon bara mer istället för att kolla oljenivån och upptäcka att det bara var 2dl olja kvar i motorn.

BMW R1150R Rockster: Byte vevaxel, stakar, kolvar, cylindrar, kamkedjor m.m. med tillhörande lager efter lagerhaveri p.g.a. för låg oljenivå alternativt gammal, dålig olja. Hojen hade gått 724mil på fem-sex år, d.v.s. första ägaren lämnade in för inkörningsservice och sedan har efterföljande ägare inte brytt sig om att serva eftersom den inte gått 1000mil ännu.

Yamaha XV1600 Wild Star: Byte oljepump, tryckare, stötstänger, kamaxlar m.m. samt genomgång av alla lager p.g.a. sliten oljepump som inte levererat ordentligt oljetryck till tryckarna som därför nötts igenom av kamnockarna. Grus i oljan eller gammal olja två av alla tänkbara möjliga orsaker till oljepumpslitaget.

BMW HP2 Enduro: Byte motorblock p.g.a. sprickbildning och minimalt oljeläckage. Inga invändiga skador i motorn men ändå lika mycket jobb som en totalrenovering. Orsak troligtvis kollision med sten, stubbe eller liknande.

Yamaha YZF-R1: Byte fyra insugsventiler efter 2000mil p.g.a. någon form av materialutmattning som gjort dem kortare(!) och därmed ökat spelet (i ett fall till över en mm).

Yamaha FJR1300: Byte topplock p.g.a. glappa ventilstyrningar. Fabrikationsfel.

BMW R1150RT: Byte komplett slutväxel efter totalhaveri p.g.a. obehandlat oljeläckage.

Enligt min erfarenhet är det - i de fall det inte rör sig om fabrikationsfel i motorn sedan hojen var ny - i princip alltid ägaren som varit för snål, korkad eller både och för att serva och underhålla maskinen ordentligt, oavsett på verkstad, hemma i garaget eller hos "en polare som har skruvat en del."

När det rört sig om fabrikationsfel har kunderna oftast haft turen att kunna uppvisa en fullständigt ifylld servicebok, och då har det aldrig varit några problem att få garanti- eller goodwillersättning från generalagenten trots att garantin i vissa fall gått ut för länge sedan. De där enstaka tusenlapparna per år betalar sig ganska snabbt i sådana fall.

BMW HP2 Enduro: Byte motorblock p.g.a. sprickbildning och minimalt oljeläckage. Inga invändiga skador i motorn men ändå lika mycket jobb som en totalrenovering. Orsak troligtvis kollision med sten, stubbe eller liknande.

HP2 blocken spricker väl för att motorn är bärande och hoppar man för långt och bottnar ut fjädringen hårt så ger sig blocket förr eller senare.....

Har fö testat att köra MX med en HP2, totalt sjuk upplevelse men något jag skulle göra om ifall jag blev rik nog att slå sönder en cykel för 150kkr.....

..Jo, men om man inte testar kommer man ju aldrig att lära sig. Det är bara att skaffa en haynes bok o sätta igång.

*SNIPP*

Självklart har du en stark point där!
Men man får börja i det lilla och som du säger ha bra stöd (kompis, Haynes, Clymer, verktyg, vettig plats och...).

Men att, utan tidigare erfarenhet, riva en motor i molekyler med hjälp av en rörtång och sedan fråga om skillnaden på vevstake och vevaxel....

Några exempel på större motorrenoveringar jag gjort i jobbet: ....mycket bra...

Enligt min erfarenhet är det - i de fall det inte rör sig om fabrikationsfel i motorn sedan hojen var ny - i princip alltid ägaren som varit för snål, korkad eller både och för att serva och underhålla maskinen ordentligt, oavsett på verkstad, hemma i garaget eller hos "en polare som har skruvat en del."
Så kan det nog vara. Tror jag också.

Men att, utan tidigare erfarenhet, riva en motor i molekyler med hjälp av en rörtång och sedan fråga om skillnaden på vevstake och vevaxel....
:hihi så höll man på för länge sen. började med modellflygmotorer och moppen...

Last edited:
Min erfarenhet gällandes bilar så är det 80% av felen oftast människan som gjort nåt fel antingen i fabrik eller ägare.

Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back