Varför blev det haveri?

roke

På jobbet är det jag som bestämmer hemma
Gick med
20 Jun 2007
Ort
Roslagen
Hoj
ingen
Ni som har varit med om maskinhaveri eller andra allvarligare mc relaterade tekniska problem.
Varför gick det som det gick?
Dålig/utebliven service?
Felaktig service/reparationer?
Fel olja, ingen smörjning?
Utebliven kylning? (pga läckage eller liknande)
Dåligt/felaktigt monterat kedjelås?
Fel/dåliga reservdelar som inte håller?
Utslitna gängor i skruvförband på grund av alltför mycket skruvande?
Mc tjänat ut/ gått för långt helt enkelt? (det håller ju inte hur länge som helst)

Jag antar att det är ganska sällsynt med haverier.
Jag vill ju tro att de flesta missödena beror på handhavandefel och brister i service/underhåll men det kan ju vara reservdelar/reparationsmetoder som håller låg kvalité också?
Det finns ju många här som är duktiga på motorer och teknik och Ni har säkert sett och hört en hel del? Vad har ni för erfarenheter?

Själv har jag hittills klarat mig från allvarligare skador eller haveri.
 
Ha ha -haveri, det är mitt mittennamn. Min zx9 har ju trasslat en hel del, toppackning plus planing av toppen förra året. Nu i år igen, kylarvatten försvinner ut i tvåans cylinder, står hos Kamikaze Kid för behandling...Felet är tydligen rätt vanligt på just den årskullen zx9:or. Nästa hoj kommer jag göra en grundlig research på innan köp - om inte impulsköpslusten tar överhand.
Ahh! Helt klart.
Kan ju finnas måndagsex och känsligare konstruktioner.
Hoppas du får ihop hojen utan att det blir svinadyrt.:)
 
Beror ju på NÄR haveriet uppstår.

Men generellt, kan man nog gruppera in haverier i:

- dåligt/uteblivet/felaktigt underhåll (inkluderar felaktiga smörjmedel, felaktiga bytesintervall)

- dålig grundkonstruktion (återkommande typfel)

- dålig ihopsättning/bearbetning (antingen vid fabrik, eller senare mek/renovering)

- materialfel

- handhavandefel

Sen vad som är vanligast...är nog en tolkningsfråga. Men jag tolkar dig, som att du menar haveri på en nyss fungerande maskin, som gått och gått i ur och skur?

I detta fallet är det tveklöst bristande/felaktigt underhåll.

Att tillverkningsfel eller dålig grundkonstruktion skulle visa sig såpass sent in i motorns liv är osannolikt.
 
Last edited:
Bra tråd fel forumdel enligt mig.


Kanske fel forumdel, men om man vill ha mindre blahablaha och spam (har du provat borra, ligga, mm) så tror jag teknikdelen passar bäst?

Beror ju på NÄR haveriet uppstår.

Men generellt, kan man nog gruppera in haverier i:

- dåligt/uteblivet/felaktigt underhåll (inkluderar felaktiga smörjmedel, felaktiga bytesintervall)

- dålig grundkonstruktion (återkommande typfel)

- dålig ihopsättning/bearbetning (antingen vid fabrik, eller senare mek/renovering)


Sen vad som är vanligast...är nog en tolkningsfråga. Men jag tolkar dig, som att du menar haveri på en nyss fungerande maskin, som gått och gått i ur och skur?
I detta fallet är det tveklöst bristande/felaktigt underhåll.

Att tillverkningsfel eller dålig grundkonstruktion skulle visa sig såpass sent in i motorns liv är osannolikt.
Jag vet egentligen inte vad jag menar med haveri, men jag håller nog med om att det beror på bristande/felaktigt underhåll om det kommer som en blixt från klar himmel om det annars har fungerat bra tidigare. Eller materialfel?
Kanske känsliga konstruktioner där effektuttaget är högt med lite material?

Jag tycker bara det är intressant att höra om hur och varför det gått sönder, när det gått sönder.
Om det finns några berättelser.
 
Last edited:
Av de cyklar jag skruvat så är klåpare den gemensamma nämnaren. Sen kan det vara ägaren som inte har vett att serva alls eller vett nog att lämna in det han inte kan själv (kvinnor har inte lika mycket meckhybris)....

Sen tillkommer givetvis alla ras inom racing som beror på att man stressar grejerna för hårt. Ventilen sa upp dig, kan kanske ha berott på att du varvar 2kRPM längre än original varvstopp och åker med elakare kammar....


All time high denna mecksommar är:

KTM 660, 2L oljevolym och när jag tappar ur oljan får jag ut 8dl. När jag påpekade detta för ägaren så svarade han "Men garantin har ju gått ut så då måste man ju inte serva hos KTM, tänkte att man kunde dra lite på servicen då"

KTM 250 SX-f med 3,2mm kolvringsgap. Då cykeln rullat 50h sedan ny är det troligen fabrikationsfel

KTM SX 450. När jag drännerar oljan inför ett kolvbyte hittar jag någon som påminner om ett halvt ventilshims. " Jo jag tappade ner ett i kamkedjetunneln när jag justerade ventilerna men trodde inte det var så farligt så jag stoppade i ett nytt" Andra halvan var orsaken till att primärtransen gått på semester....

2x KTM LC4 med rasade vevar där ägaren kört vidare trots missljud och onormala vibrationer. BRA gjort!
 
Brukar inte motorhaveri (förutom måndagsex då, samt otur) vara lite som datorhaveri?

Skit bakom spakarna i de flesta fall!
 
All time high denna mecksommar är:

KTM 660, 2L oljevolym och när jag tappar ur oljan får jag ut 8dl. När jag påpekade detta för ägaren så svarade han "Men garantin har ju gått ut så då måste man ju inte serva hos KTM, tänkte att man kunde dra lite på servicen då"

KTM 250 SX-f med 3,2mm kolvringsgap. Då cykeln rullat 50h sedan ny är det troligen fabrikationsfel

KTM SX 450. När jag drännerar oljan inför ett kolvbyte hittar jag någon som påminner om ett halvt ventilshims. " Jo jag tappade ner ett i kamkedjetunneln när jag justerade ventilerna men trodde inte det var så farligt så jag stoppade i ett nytt" Andra halvan var orsaken till att primärtransen gått på semester....

2x KTM LC4 med rasade vevar där ägaren kört vidare trots missljud och onormala vibrationer. BRA gjort!

Ja man upphör aldrig att förvånas!

Mina erfarenheter är att standardmaskinerna ofta rasar pga ägare som "lämnar in på service" för en relativt hög kostnad och därför inte anser sig behöva kontrollera nånting på sin maskin.

Detta i kombination med att även märkesverkstäderna har en hel del klåpare sliter på materialet...
 
En klassiker av klåperi och snålhet är de som kommer in till verkstan med ett motorras. Och ägaren berättar att det vart så pga en polare som skulle hjälpt honom med servicen, ventiljusteringen, monteringen.

Det renderade i då folk frågade mig hur mycket det kostar att lämna in för service, renovering, genomgång m.m.
Så vart svaret:
Det kommer att bli billigare om du lämnar in din hoj NU, istället för EFTER nån av du eller dina polare försökt er på att fippla till de.
 
Ja, ni har nog helt rätt i att haverier till största delen i grund och botten handlar om mänskliga faktorn. Det låter ju så i alla fall.

Men, när det handlar om ”sportiga” motorer så ÄR det ju ett stort effektuttag ur så lite material som möjligt. Det kan ju vara en faktor till att det lättare blir ”oväntat” haveri?
Men, å andra sidan, för ett tag sedan läste jag nåt test som handlade om en stor gsxr-motor som hade gått 5000 mil. Den var tydligen som ny när den skruvades isär och undersöktes. Så jag vetefan, rätt behandlat så SKA ju materialet hålla länge? Även om man kör hårt och ”sportigt”.
Cykeln i testet hade tydligen inte behandlats som ett spädbarn heller. Den hade stått ute i snön på vintern och kallstartats mm.

Vissa problem kan ju vara märkesbundna också?
Jag menar, KTM tex, som Boris talar om, det verkar ju vara känsliga grejjor som kräver täta bytes/serviceintervaller för att fungera?
Det är väl samma sak med tex. Husaberg, om jag förstått rätt?
Vet inte hur det är med rena sporthojar, men de är väl också ganska hårt trimmade och därmed känsligare, i alla fall om man jämför med mera bruksbetonade cyklar?

Det kanske är så att 98% av haveri i grund och botten är handhavandefel och resterande 2% beror på otur, riskkonstruktioner och ”måndagsex”?
Eftersom vi ogärna vill tala om eventuella fel vi själva kan ha gjort som lett fram till ett haveri så kommer den här tråden antagligen inte bli så lång.:hihi
 
Last edited:
Vi kanske inte klassar in att svara på detta, då vi aldrig haft nått haveri.:D
Tror det beror på täta service intervaller.

Har tävlat sedan -05 på 2-3 år gamla hojar som gått 6t ERF, sprintrace, träningar och bandagar samma säsong. Rejäl service var 6-7t med byte av Olja/filter och koll på allt annat... Tömmer även bromsoket med 5-6 pumpningar var 2-3t, på så sätt behöver jag aldrig byta bromsolja helt å hållet.

Värsta jag har varit med om är en växellåda då jag körde med KOBBKAN på en -01 R1:a. Eller kanske var det värre -07 när en packning i bromsoket fram började läcka under race... efter flygrakan på Anderstorp. Bromsade så sent jag tordes med fram & bak, frikopplade och chansade att gå igenom kurvan...
kom igenom kurvan med 2hjuls släpp, men lyckades hålla mig på hjulen. Efteråt var jag hes.. kom senare på att jag skrek svordommar genom hela kurvan:va
//
B
 
2x KTM LC4 med rasade vevar där ägaren kört vidare trots missljud och onormala vibrationer. BRA gjort!

Rasade ju min genom att vevstakslagret (heter det så?) gav upp.

Den gick underbart till *pang*, så man behöver inte få ledtrådar.
 
Rasade ju min genom att vevstakslagret (heter det så?) gav upp.

Den gick underbart till *pang*, så man behöver inte få ledtrådar.
Jaha, där ser man.
Här har vi alltså ett haveri som till synes inträffar helt oförklarligt?
Hade du följt föreskriven service och underhåll och hade olja mm i motorn?

Isåfall, varför blev det då haveri?
Återstår fabrikationsfel eller otur?
 
Jaha, där ser man.
Här har vi alltså ett haveri som till synes inträffar helt oförklarligt?
Hade du följt föreskriven service och underhåll och hade olja mm i motorn?

Isåfall, varför blev det då haveri?
Återstår fabrikationsfel eller otur?

All service gjord ja!

Klent lager tror jag var skurken, eftersom det byttes på senare modeller,
men lite otur också kanske.

Plus att det var en KTM :näsblod :D


Historien :

TRÅD
 
All service gjord ja!

Klent lager tror jag var skurken, eftersom det byttes på senare modeller,
men lite otur också kanske.

Plus att det var en KTM :näsblod :D


Historien :

TRÅD
Aha :) Tack för länken till din tråd.
Vilken röra.
Just den modellen av KTM som det handlade om verkar vara känslig.
 
Den här tråden vore väldigt intressant om folk verkligen vågade erkänna sina misstag och sitt slarv. Men min erfarenhet är att folk som haft haveri oftast försöker hitta någon annan att skylla på.
 
I ditt fall lär det vara väl hårt stressade komponenter och inte klåpig ägare som är problemet ivf...:D

De vete faan

Ett av mina ras är i alla fall mina hundars fel

Hundhår i tanken hadde jag för ett par år sedan

Går igenom bränslefilter och sätter igen spridare:huvet

Hur kommer sånt dit?? tankslangar och trattar brukar dra till sig sådant

Och med tiden blir det mycke:D
 
Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back
Top