Varför bitterhet över att 125JR får köra SM?

Att någon eller några blir stjärnor utomlands är självklart en trevlig bonus men det är knappast det mål man bör ha för någon ungdomsverksamhet.
Tror knappast att fotbollen eller hockeyn syr sina ungdomsprogram för att få fram Serie-A och NHL-spelare utan istället spelare till den egna eliten.
Nej, det är inte allt men mycket. Det kanske är så som du säger att om man slår ihop båda helgerna så blir det plus i kassan och då finns det inte mycket att orda om angående det ekonomiska.

Eliten inom fotboll/hockey siktar ju mycket på att få fram talanger både för spel hemma/landslaget. Men där siktar man också på att få tag på spelare man kan sälja dyrt utomlands. Helt annan business än den vi håller på med.

Kallio=125 SO,EM,gp-VM, Harms=125 SO,EM,GP-VM,SSVM, Stiggy=125SM,250SM/SO/EM,GPVM,SSVM. Gull/sturla=125jr/r,spanska öppna/metrakit, redbullrookies.

Jimmy/kaibörre/Cralle har alla haft några satsningar på VM som på grund av pengar/team inte riktigt lyckats hela vägen.

Förbundet har ju såklart fler mål med all verksamhet.

Jimmy/kaibörre/Cralle har alla haft några satsningar på VM som på grund av pengar/team inte riktigt lyckats hela vägen.
Pengar är väl den återkommande faktorn, ska man lyckas utomlands räcker det inte med talang alla gånger.

Till er som är med och arrangerar tävlingen på Sviestad vill jag bara säga att jag tycker valet av klasser är kanon:tummenupp . Stor och liten 4-t-klass, stor och liten racerklass och juniorer, det hade varit kanon om alla tävlingarna hade motsvarande upplägg (hur får ni det att gå ihop ekonomiskt :confused: ). Samma pengar, mer körning:tummenupp . Jag tycker personligen det är kul att juniorerna är med och i ovanstående upplägg skulle jag inte vilja byta juniorerna mot någon annan klass.

Till er som är med och arrangerar tävlingen på Sviestad vill jag bara säga att jag tycker valet av klasser är kanon:tummenupp . Stor och liten 4-t-klass, stor och liten racerklass och juniorer, det hade varit kanon om alla tävlingarna hade motsvarande upplägg (hur får ni det att gå ihop ekonomiskt :confused: ). Samma pengar, mer körning:tummenupp . Jag tycker personligen det är kul att juniorerna är med och i ovanstående upplägg skulle jag inte vilja byta juniorerna mot någon annan klass.

Tack för den positiva feedbacken, det värmer:)
Det vi förlorar på Sm:et hoppas jag att vi kan få tillbaka på vår B-race helg längre fram.

/Christer

125JR är den största klassen på SM:et, just nu i varje fall, med 28 anmälda.
Verkar vara ett bra val av LMS. :)

125JR är den största klassen på SM:et, just nu i varje fall, med 28 anmälda.
Verkar vara ett bra val av LMS. :)

...och 125GP är bara en efter 600STK och 250GP bara två efter SBKC. Som tidigare sagt så är det de två fyrtaktsklasserna som är besvikelser i förhållande till budgeterat antal deltagare.

På Anderstorp var SBC den populärast klassen om man ser till publiken men sånt räknas väl inte ;)

Gjorde du en vetenskaplig undersökning eller frågade du dina Sibylla-kompisar? :tungan

På Anderstorp förstärktes klassen av Pro SBK deltagare vilket säkert ökade intresset för klassen. LMS får väl också hoppas på lite sena anmälning från dem.

Gjorde du en vetenskaplig undersökning eller frågade du dina Sibylla-kompisar? :tungan
Jag var där och såg att det var mer folk på naturläktarna och vid depåräcket när SBC startade än när någon annan klass körde. Direkt efter målgång var det många som gick tillbaka till depån. Att de största namnen i sporten drar mest åskådare är ju inte så konstigt.

Att någon eller några blir stjärnor utomlands är självklart en trevlig bonus men det är knappast det mål man bör ha för någon ungdomsverksamhet.
Tror knappast att fotbollen eller hockeyn syr sina ungdomsprogram för att få fram Serie-A och NHL-spelare utan istället spelare till den egna eliten.

Utan stora stjärnor som slår sig in i världseliten kommer aldrig sporten att växa och bli riktigt stor. Framgång föder medgång.
Se bara vad som hänt med svensk tennis. Förut hade vi alltid någon som var med och slogs uppe i toppen och svensk ungdomstennis blomstrade som aldrig förr. Nu har vi ingen i toppen och tennisföreningarna har minskade ungdomsgrupper. Däremot så går friidrotten ruskigt starkt framåt med långa köer för att få vara med och träna i föreningarna. Och det beror på att vi har Kallur, Kluft, Holm, Olsson och allt vad dom nu heter som är med i världseliten.

Summa sumarum blir alltså att utan någon svensk som håller världsklass så kommer inte sporten att bli mycket större än vad den är idag. Och utan bredd så kommer ingen att komma till toppen utanför Sverige.

Förstår din poäng men det finns ett par väsentliga skillnader mellan tex tennis och friidrott och RR.

Svensk massmedia koncentrerar all sin kraft på de stora tennis- och friidrottstävlingarna och skriver mycket sällan om inhemska tävlingar där bara svenskar deltar.
För RR är det nästan tvärtom, det skrivs ingenting om MotoGP, WSBK men pyttelite om de svenska tävlingarna (tex Pro Superbike).

Jag tror inte att det skulle skrivas så mycket mer om RR i svenska tidningar bara för att tex Robert Gull skulle vara med och köra 125-klassen. Under Stiggys tid i GP-cirkusen skrevs det väl inte många rader och än mindre visades i TV.

Det bästa vore, enligt mig, att lägga kraft på att få igång svensk RR i första hand för att locka till sig unga förmågor och sen kan man börja fundera på hur man kan hjälpa folk ut i Europa.

Se på fotbollen och hockeyn, de lever bra i sina respektive hemländer och får mer utrymme i massmedia än vad de stora utländska ligorna får (även om det också får stort utrymme).

Nåja, det finns säkert kloka människor som har tänkt lite längre och har en plan för svenks RR:s framtid.

Det är rätt mycket mindre tennis på tv nu än när borg, edberg, wilander var igång.
Hade stiggy kommit hela vägen och börjat ta pallplatser i ett bra team så tror jag nog mediebevakningen hade ökat. Nu vart det tyvärr bara sämre team och poängplatser.

Tror inte det är mindre tennis i dag på TV än vad det var för 20 år sedan men sändningarna går inte i SVT1 eller 2 som de gjorde förr i tiden. Intresset från allmänheten har dock sjunkit rejält. Jag minns Borgs Wimbeldon finaler, då var det nästan som när Stenmark körde, helt tomt ute, alla satt inne och kollade.

Även om vi hade en världsmästare i MotoGP-klassen så skulle det inte bli mycket mer än någon enstaka minut i Sportspegeln, tror jag.

Fast någon enstaka minut i Sportspegeln är ju bättre än inag minuter alls.
Jag tror att man från SVEMOs sida bör och även kan satsa både nationellt och internationellt. Det är inga motpoler även om sporten är liten.
Robban kommer bli en bra ambassadör för sporten liksom Pro Superbike är det.

Tror inte det är mindre tennis i dag på TV än vad det var för 20 år sedan men sändningarna går inte i SVT1 eller 2 som de gjorde förr i tiden. Intresset från allmänheten har dock sjunkit rejält. Jag minns Borgs Wimbeldon finaler, då var det nästan som när Stenmark körde, helt tomt ute, alla satt inne och kollade.

Även om vi hade en världsmästare i MotoGP-klassen så skulle det inte bli mycket mer än någon enstaka minut i Sportspegeln, tror jag.

Det är just det som är själva poängen med det hela.
Om det inte sänds i någon av de stora kanalerna så tittar inte folk och då får de inte upp ögona för sporten.
Det är ju på grund av att det inte finns någon stjärna i världseliten som intresset för att titta på det har sjunkit både från de stora kanalerna att visa tävlingarna samt från den svenska publiken.

Klart det skulle bli större uppmärksamhet om vi hade en världsmästare inom RR. Men det räcker nog inte med att vinna en säsong. Det kan nog behövas att vi har någon som håller sig kvar där också.

Men det lär visa sig för snart är ju Robban med och slåss med de stora pojkarna i MotoGP.

Fast någon enstaka minut i Sportspegeln är ju bättre än inag minuter alls.
Absolut!

Men att få igång svensk RR borde bli billigare än att hitta sponsorer för utländska satsningar. En bra bas i Sverige med många ungdomar tror jag är vägen att gå men det ska bli spännande att se vad som sker de närmsta åren.

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman