Varför åker ni motard?

"Munken"

Cross är svinkul!
Gick med
6 Jul 2004
Hoj
YZF 450 -11, KTM RC8R -09
Finns förmodligen lika många anledningar som det finns Piloter.
Vore kul att veta varför just du har valt denna "hobby"

Stoffy skrev:
2679284 Finns förmodligen lika många anledningar som det finns Piloter.

Man kan inte vara lyckligare än när man precis klivit av hojen efter en runda. Inte ens med en riktigt snygg :tuttar !

Köpte min husa för att köra bana (enduro/cross) och efterhand när pengarna kom in köpa motardkitt som jag då bara planerat köra gata med. Nu siktar jag på att flytta upp nära en bana och ta licens och börja köra på mer eller mindre heltid, också ekonomisk fråga men vi får se kanske kör man i rookie i vår. :tummenupp

Stoffy skrev:

Min bror hade en som jag fick prova 02. Sen tog det inte många sekunder förrän man hade en själv.

Numera för att det är kul såklart.

Själv då?????

RaceMe skrev:
2679367 Min bror hade en som jag fick prova 02. Sen tog det inte många sekunder förrän man hade en själv.

Själv då?????
Körde han också husaberg?:)

Efter att har motionstävlat i Enduro ett antal år tidigare så blev det för dyrt att ha LV-hoj & enduro så jag lade ner enduro. Men efter en vurpa med min sporthoj så kände jag mig inte säker i de alltför höga hastigheterna + att suget efter grus/enduro blev större å större så föll jag in i motardträsket 2001. Har inte haft några ambitioner att börja tävla i motard utan nöjer mig med att hålla mig till gat/gruskörning alt köra bana nån gång!

Så varför kör jag motard?: För att det är så mkt roligare än att ligga 200+ på motorvägen, hojen ruinerar inte mig varken i försäkring eller slitdelar såsom plast mm. Känner mig säkrare av att sitta mer upprätt än på (nja nu finns det många SF hojar) sporthoj. Nu kan jag kombinera med det jag älskar grus & asfalt!

Dock ogillar jag sådana personer som bara har hojen 1 säsong och sen råkar åka omkull och tar det hela på försäkringen för lite skrapmärken på sving,gaffel,plast. Det är sådan personer som förstör för andra. Min försäkring på min 1:a motard 2001 låg på 1200:- och nu ligger den på 4200:-!!! :mad:

RaceMe skrev:
2679367 Min bror hade en som jag fick prova 02. Sen tog det inte många sekunder förrän man hade en själv.

Själv då?????
Fart är ju alltid kul och att trixa med en motorcyckel och känna att man är ett med den är stimulerande. Körde lite Sporthoj och RR ett tag men de hojarna känns så tunga nu när man testat motard plus att ekonomi tillåter en att tänja lite gäränser när man kör motardhoj.

Sen är det ju riktigt kul att slida oxå :)

Last edited:
Stoffy skrev:

Allsidigare hoj får man leta efter. Eftersom jag ofta bara kör några mil åt gången funkar motard kanon. Har även en landsvägshoj, men funderar på att sälja bort den.. Motarden är både billig och rolig att leka med. Mycket prestanda för pengarna. Går snabbt att sätta på endurokittet och ge sig ut i terrängen. Enda negativa jag kan komma på är att den känns trist på långa och stora raksträckor. Att den går att köra året runt är ju ingen nackdel.

Last edited:
Har kört grushoj/enduro tidigare, efter att ha tagit MCkort och några snesteg med hojval så var "valet givet" Motard är min pryl! Man kan kombinera nytta med nöje å nöje med bus å bus med.. Ja ni fattar för mig är motarden ett alltiallo redskap som passar som handsken. De billiga reservdelarna och försäkringar etc är bara en bonus, dock en positiv sådan!

Tar den till jobbet.
Tar den när jag ska köpa mjölk.
Tar den när jag vill glida en sväng på stan(slutar dock för ofta med buskörning)
Tar den med mig in i huset, när jag får..
Tar den ut i skogen å plockar svamp/bär.
Tar den den förbi alla bilsnissar som sitter i trafikköer.
Tar den upp på bakjulet så ofta jag kan.

Jag tar den vart som hellst ;)

hehe.. det e ju hur kul som helst. både o köra bana o leka på gatan. köpte min första motard för att det skulle va säkrare för körkortet :rolleyes: Har väll blivit tvärt om skulle jag vilja säga.

Har ett sjukt STORT sug efter motard igen. fattar inte varför jag byta bort min :gråta

Tog hojkort ganska sent, vimsade omkring i valet av hoj jag gillade, allt från ultraglidare i allra första början till sporttourer och sporthoj. Fick provköra en Husa 650 -01 på Mittsverigebanan hösten -02 och blev kär helt enkelt!

Motard är det roligaste man kan ha på två hjul och det blir f-n bara roligare hela tiden!!!

Det enda den underbar maskinen inte är bra på, är så'nt som jag iaf inte gillar = touring! Och så försöker jag lära mig köra istället för att åka, men det är svååårt!!!

:yoparty

Last edited:
K.Svensson skrev:
2679300 Man kan inte vara lyckligare än när man precis klivit av hojen efter en runda. Inte ens med en riktigt snygg :tuttar !

Själv blir jag rätt lycklig när jag precis klivit PÅ hojen inför en runda... Det är inte lika kul att behöva kliva AV. Men din kanske ger ofantliga mängder träsmak i ändalykten :arsele :D

Stoffy skrev:
man "ÅKER" inte motard,, man kör :tummenupp

Haft hojen i ca 3 månader. Har dock inte tagit kort än och därför inte hunnit köra så mycket. Men är helt såld på motard nu. Kompisen som köpte en månad före min. Så blev frälst. Så nu står man där å bara vill ut å köra. Men kort blir först :) Kört cross sen jag va liten tills moppe-åldern kom in. Hade ej råd med båda. Så varit ett uppehåll där.
Ser ruskit fram emot att köra till sommarn å få lära sig så mycket som möjligt å tjata om tips :)

Vart ett sug efter att köra motard så jag köpte en 640. Efter att ha tröttnat på den blev det 660 och efter att ha kört bana så fattade jag vad motard va för nåt på riktigt!

Köpte 450n och är fan kär!

körde lite rr men haka på VARGEN å JOLLA till örebro å fick testa motard på bana, efter det tog det inte jättelång tid innan ja sålde R6an å köpte en husa...motard är mer min grej...testa tävla när ja haft den i två veckor tror ja...å det ska ja fortsätta med....just nu sitter det iof crosshjul på den, så man har ju fler möjligheter än SH...IT`S ALL ABOUT BIKETIME

jag gör det för att jag kan:)

har väl säker med mitt tidigare cross åkande att göra. inte helt olikt

Ja hade ju tänkt att börja me Rookie 600, RR alltså. Men var nere i linköping me farsan och tittade på beviks cupen som det hette då. Både stod väl me hakan nere i asfalten och vart förhäxade.

Supermoto är.....
Ja vet inte, jag har nog inget ord som beskriver när man ligger där och jagar varv efter varv på en motard när det sladdar, släpper och lever fan :kär

*/ ?>
Nyheter
Voge DS 800 X Rally – Ny offroadhoj till 2026

Voge DS 800 X Rally är en n...

Harley-Davidson laddar upp med massor av kubik

Harley-Davidson fortsätter ...

KTM 790 Duke – ny generation på gång till 2027?

KTM:s mellanklassraket får ...

Nytt från Halvarssons: Mora V2

Halvarssons nya Mora V2 är ...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

BMW R 12 G/S – ännu bättre med Wunderlich

Tysk precision möter äkta G...

Vinn en batteriladdare från CTEK

I samarbete med CTEK har vi...

Video: KTM 1390 Super Adventure S EVO!

Super Adventure och Teide ...

Bokningar pågår till Gotland Ring Bike Week!

Boka sommarens härligaste b...

Back