varför är vissa människor bara allmänt uppkäftiga ?

floodi

Sporthojsnörd
Gick med
13 Feb 2005
earth , europe , sweden , southsweden , Kalmar , S
Hoj
gul 03á
Jepp varför ? vad beror det på ?

går som plåtslagarlärling just nu , tjänstledig från mitt andra jobb , det har börjat en ny
kille på jobbet som jag jobbar mycket med nu , och till en början va han skitsnäll
o trevlig , sen bara helt plötsligt så har han börjat käfta o bara varit allmänt dum. Beter sig som en 18 åring som försöker hävda sig genom att klanka ner på alla andra. Jag som är en ganska tyst person tar ju åt mig rätt mycket , dels för att man går som lärling då vill man ju bara göra sitt jobb och lite till , jag jobbar snabbare en honom och gör ett bra jobb , tror det är dels det han stör sig lite på och måste hitta fel och klaga på och trycka ner mig "typ är du helt jävla dum i huvet fattar du ingenting" Det kan komma rent spontant när han har sagt till mig att göra nått , sen gör man som han säger och då har han sagt fel , då är det mitt fel och sen skriker o håller på som fan ,

varför beter sig en person på detta vis nån som har nån bra förklaring ?
Vad ska man säga så puckot slutar ? Har sagt hållkäften Gubbjävel osv.
Det hjälper inte det trissar honom säkert ännu mer.
Smäll på käften är ingen ide då han är större o mycket starkare

Lär dig ninjatricks! :fakta

..eller så tar du upp det med chefen, om du inte "vågar" ta det med honom. Fan inte meningen att han ska kunna svina sådär.

:käftsmäll

En del människor är skithögar, och i det här fallet skulle jag, högst okvalificerat, dessutom gissa på att killen är osäker och dessutom känner sig en aning underlägsen.

Du gör förmodligen ett bättre/minst lika bra jobb som honom och sånt ses inte med blida ögon överallt. Speciellt inte när du är ny. Tro mig, jag vet.

Vill du inte konfrontera människan, får du väl helt enkelt leva med att man inte kan vara omtyckt av alla. Annars tycker jag som Jezziie att du får fråga karln vad hans jävla problem är.

Det enklaste vore ju att fråga idioten vad fan han håller på med och be honom sluta. Det är jävligt påfrestande att ha en dåre som beter sig som ett arsle när man försöker sköta sitt jobb.

Står du inte ut, prata med chefen.

Förövrigt har jag ingen aning om varför vissa är uppkäftiga och allmänt griniga. För lite nuppa kanske?

Det enklaste vore ju att fråga idioten vad fan han håller på med och be honom sluta. Det är jävligt påfrestande att ha en dåre som beter sig som ett arsle när man försöker sköta sitt jobb.

Står du inte ut, prata med chefen.

Förövrigt har jag ingen aning om varför vissa är uppkäftiga och allmänt griniga. För lite nuppa kanske?
Nä, jag är inte grinig, så den teorin går bort. ;)

Killen har ju tydligen problem, tänk på det istället när han gapar, vänd ryggen till och titta på det jobb du har gjort istället och känn dig nöjd med det.

Eller ta upp det med chefen, men det är han som har problem, inte du :tummenupp

Det där är inte att var allmänt uppkäftig i mina ögon då är man mer släng och rapp i käften och inte kanske tänker sig för men har en liten roliig ton.
Sån där är ju bara puckad och säkerligen har han en kärring som bossar han hemma, men ta han åt sidan när ni är själva och tala allvar med han. Chefen är bara en nödlösning.

Jag hade det likadant på ett jobb jag hade som rörläggarlärling...

Jag jobbade med alkoholiserad idiot som skällde på mig vad jag gjorde, det kvittade om det var rätt eller fel, var det inte EXAKT som han hade tänkts sig det i huvudet var det fel, även om det funkade, och hans version inte funkade:huvet

Iallafall, efter ett par tre veckor var jag så knäckt att jag knappt kunde göra nånting för jag visste att jag skulle få skäll...

Då frågade jag honom varför i helvete han skällde så mycket, och om han trodde att det skulle hjälp?

ÖÖÖhhhh.... Tycker du att jag gör det? Nä det är klart att det inte hjälper att skälla på folk!!:) Så han lovade att vara snäll men eftersom den här killen var som sagt mentalt skadad och alkoholiserad och inte kunde prata riktigt, så jag fick jobba med en annan efter det...

Lite OT, men det roligaste av allt var att han älskade bilar och MC, hade haft ett par jänkare och en Zucka från åttiotalet, trimmad till 160 Hk på en trimfirma... Iallafall, en dag var han ute och körde när polisen tog honom, i 174 km/h... PÅ EN FEMTIOVÄG:yoparty :D

Efter det blev han av med lappen i sex månader! Fast efter den tiden fick han inte tillbaka den eftersom han inte bedömdes som kapabel att ha det, då köpte han en likadan Zucka till, åkte fast i ungefär samma hastighet igen, och blev av med körkortstillståndet:2cool

Jag gick på moln i en vecka när jag hörde det:angel

Ignorera helveten!

Alt, nästa gång han börjar gapa så ställer du dig bara och glor honom rätt in i ögonen säg inte ett knyst. Han lär få ett utbrott och fråga vad faan det är du glor på osv ...

Då svarar du bara lungt och sansat, på dig.

Och varför i helevete då för säger han.

- För jag blir så jävla förvånad att en vuxen karl i din ålder kan bete sig värre/sämre en liten ouppfostrad skitunge, jag skulle skämmas om jag vore i dina skor. skärp dig förihelvete!

Småskratta lite tyst (fast endå så han hör) varje gång han är dum emot dig!

Jag tror jag hade gjort nått liknande iaf!

Att du själv brusar upp gör bara saken sämre behåll lugnet!

Tänk på att det är hans osäkerhet som gör att han beter sig sådär!

Lycka till!

Last edited:
Det beror lite på. Eftersom du är lärling och det är en övergående tid så kanske du ska låta det bero och fortsätta göra ett bra jobb. Men är det en väldigt lång tid och han är väldigt enerverande så kan det ibland vara tvunget att sänka sig till hans nivå och bita tillbaka. Låter man sådana personer sätta sig på en så kommer de att fortsätta tracka ner på en. Då får man bita ifrån.

gick in i OT för att starta en liknande tråd... träffade en riktigt idiot i dag om man kallar det då vi hade öppet hus på skolan och jag läser industriprorammet (jag anser inte ens att det är nån toppen linje), jag höjde medlet på betyg en del när jag började på programmet och hjälper ofta lärarna vid presentationer, jag sitter med i elevråd programforum och matråd och har ganska bra överblick vad som händer på skolan och programmet och har sedan ettan jobbat hårt för att få läsa extra kurser för att komma in på högeskole utbildningar inom ingengör

då kommer det in en gubbe lite äldre (50+) med en fru som ser väldigt trevlig ut lite mindre, och en son på 2m som växt den sista halvmetern sista året, märker direkt på honom att han ska ta för sig och kollar på en dator vi slagit igång med ett simuleringsprogram över ett renseri til en massafabrik, säger nått spydigt om det gamalmodigt och dåligt, jag berättar glatt om programmet och han börjar ställa frågor om att läsa vidare efterråt, finns det ens möjlighet att läsa vidare var hans fråga, jag berättade om min situation och slängde in lite fint att jag var inspererad av min far som är produktionsingengör på en stor fabrik inne i stan, han frågar som att han vet ALLT "vart jobbar han då?" berättar det "vad heter han" säger namnet och hans svar blir "finns inte, har aldrig hört talas om han"

vilken jävla attityd, räcker inte med att kapa programmet som man ska göra reklam för (kan inte beskriva hans attityd och nedlåtenhet över hur dumma vi är som läser den linjen) han påstår att jag ljuger om vart min pappa jobbar. Min lärare och rektor blev förvånad över hans attityd och han fortsatte också... han avslutar med att fråga rektorn om jag visste nått om detta och han sa då "jag kan inte tillägga nått till det där det är bra informtion även för mig) så jag fick med det jag beövde iaf

Lärlingstiden är väl två år?

Du ska INTE stå ut, du BLIR knäckt på ett eller annat sätt, mer eller mindre!!!

Hur stor är firman? Jobba med någon annan?

Annars är det enda jag kan tänka mig att fråga honom varför han beter sig som han gör, han vet säkert inte hur illa du tar det, börja fråga som folk, funkar inte det, så är det hårdhandskarna som gäller! Skyddsombudet och facket är din vän emellanåt! Och drar du in facket och skyddsombud i det, så kommer han säkert att fatta att du inte är nån man jävlas med!

Ge han en klapp på axeln och säg "bara för att du inte får knulla så ska inte jag bli lidande" eller så säger du att "nästa gång du jävlas med mig så får du en pungspark och får halta härifrån". Säg det med seriös ton, tar han det på fel sätt så får du säga att du skojade.
Jag har råkat ut för sådana personer flertalet gånger då man själv är liten till växten och rätt så ung men när de blir för dryga så brukar jag jävlas tillbaka genom att göra dem till åtlöje inför andra eller skratta på deras bekostnad och det brukar ta jävligt hårt. En gång var det riktigt laddat och jag trodde nästan att smockan hängde i luften men han höll käften i fortsättningen.
Dra inte in chefen eller snacka skit bakom ryggen, snacka istället om honom så att han hör om du ska göra det.
Lärling eller ej, man ska inte ta skit.
Det där med pungsparken var det en kille på mitt jobb som kläckte ur sig när han var ny där, till en som hade jobbat där längre. Den killen som hade jobbat där ett tag blev röd i nyllet och frågade en annan om han var seriös eller inte. Han slutade dryga sig iaf.

Universom tenderar att jämna ut läget, som det heter.

Idioter förstör mer för sig själva än vad de gör för andra.
Vi andra kan valsa bort ur idiotens närhet, men idioten får stå ut med sig själv 24/7.

Har råkat på många idioter under mina yrkesverksamma år.. Ofta misslyckade typer vars enda nöje tycks vara att förpesta livet för andra..

Har själv både ignorerat och slagit folk på käften.. Mitt råd är dock att vara överlägsen verbalt.. Lite spydigheter i fikarummet som lockar andra till skratt, sänker lätt den enfaldige..

Håller med mr Gädda.. Du slipper umgås med honom dygnet runt!

gick in i OT för att starta en liknande tråd... träffade en riktigt idiot i dag om man kallar det då vi hade öppet hus på skolan och jag läser industriprorammet (jag anser inte ens att det är nån toppen linje), jag höjde medlet på betyg en del när jag började på programmet och hjälper ofta lärarna vid presentationer, jag sitter med i elevråd programforum och matråd och har ganska bra överblick vad som händer på skolan och programmet och har sedan ettan jobbat hårt för att få läsa extra kurser för att komma in på högeskole utbildningar inom ingengör

då kommer det in en gubbe lite äldre (50+) med en fru som ser väldigt trevlig ut lite mindre, och en son på 2m som växt den sista halvmetern sista året, märker direkt på honom att han ska ta för sig och kollar på en dator vi slagit igång med ett simuleringsprogram över ett renseri til en massafabrik, säger nått spydigt om det gamalmodigt och dåligt, jag berättar glatt om programmet och han börjar ställa frågor om att läsa vidare efterråt, finns det ens möjlighet att läsa vidare var hans fråga, jag berättade om min situation och slängde in lite fint att jag var inspererad av min far som är produktionsingengör på en stor fabrik inne i stan, han frågar som att han vet ALLT "vart jobbar han då?" berättar det "vad heter han" säger namnet och hans svar blir "finns inte, har aldrig hört talas om han"

vilken jävla attityd, räcker inte med att kapa programmet som man ska göra reklam för (kan inte beskriva hans attityd och nedlåtenhet över hur dumma vi är som läser den linjen) han påstår att jag ljuger om vart min pappa jobbar. Min lärare och rektor blev förvånad över hans attityd och han fortsatte också... han avslutar med att fråga rektorn om jag visste nått om detta och han sa då "jag kan inte tillägga nått till det där det är bra informtion även för mig) så jag fick med det jag beövde iaf

Vad gjorde han där överhuvudtaget? :va

Till trådskaparen:
Gå helst inte bakom ryggen på honom och snacka med andra, till exempel chefen. Det är i så fall bättre om du ordnar ett möte med honom, chefen och något fackligt ombud, så att ni får prata genom situationen och försöka komma fram till något konstruktivt.

Det bästa vore kanske, som någon annan påpekat, om du kan få arbeta med någon annan. I längden kommer det bryta ner dig, vilket till sist går ut över dig själv, andra och arbetet. Det vill du inte och inte din omgivning heller.

Lycka till!

Förutom att ligga med hans syster, så är det ignorera som gäller... Eller att sänka han med överlägsna citat.... Om man har den förmågan...

Tycker inte du ska ignorera detta! Det är ju trots allt din arbetsplats och att få höra kränkande spydigheter 8 tim om dagen 5 dagar i veckan är varken kul eller hälsosamt!
Säg åt surfittan att han ska skita i vad du gör/inte gör och fokusera på sitt eget skitgöra!
Säg åt ordentligt och tydligt att du är trött på hans tjatande kärringattityd! Säg att du inte tänker ta sån här skit och om han inte har något trevligt att säga, så kan han hålla käften!!
Lägger han inte av, så säg rakt till honom att du inte har något annat val än att gå till chefen, för att han då förhoppningsvis ska fatta och respektera sina kollegor!
Visst man kan inte gilla alla man jobbar med, men det finns ju faktiskt gränser! Man ska väl inte förvänta sig att du och han kommer bli bästa vänner och sitta hemma och dricka vin och snacka menssmärtor
en fredagkväll, men det måste ju kunna gå att lösa denna situation till nåt bättre!
Lycka till nu! :tummenupp

Är du helt säker på att det inte är hans "humor"?

Jag har jobbat på ett ställe där det fanns en herre i 60 års åldern som var precis som du beskriver, maskinförare som åkte runt, högröd i ansiktet och skällde och hytte med näven.
Som tur var så var jagmed en kollega första gången jag träffade honom så jag märkte efter en stunds "skällande" att han bara skojade (min kollega bara skrattade åt honom)

Samma tur hade inte en kompis som jobbar på samma ställe och gick i 3 månader och trodde att maskinföraren hade något peronligt emot honom. Efter de nämnda 3 månaderna så brast det för min kompis som svarade med ett ilsket långfinger när maskinföraren kom ångande varpå kompisen möttes av ett leende som fyllde hela hytten.

Till trådskaparen, Jag har träffat på liknande människor som du nämner med och utan humor.
Oavsett om din kollega är som den jag nämner ovan eller om han faktiskt inte har fått krypa till sedan finska vinterkriget så tycker jag att du ska visa att hans attityd inte biter på dig.
Kläm nått i stil med "Äähh! Du är bara avundsjuk" eller liknande nästa gång han gnäller.

Lycka till!

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...